In een automobielsector die een existentiële transformatie ondergaat, lijkt Dacia nog steeds één van de meest prozaïsche merken te zijn. Vergeet de franjes en flitsende maar in principe nutteloze technologie. Een Dacia biedt het essentiële, punt uit.
Gedwongen door de mode
De nieuwe Jogger wijkt echter enigszins af van deze filosofie met zijn crossover-looks. Maar er is een logische verklaring: de mode. Tegenwoordig verkopen SUV's en crossovers als warme broodjes. Zelfs binnen het Roemeense gamma zijn de Duster en de Sandero Stepway oppermachtig. Dus voor deze Jogger is er geen Stepway versie, maar een algemene stadsavonturier look!
Over uiterlijk gesproken, deze nieuwe Dacia past in geen enkel hokje. Het is noch een stationwagen, noch een MPV en, in essentie, noch een SUV. Hij is stevig verankerd in het C-segment en neemt de volledige voorkant van de Sandero Stepway mee, maar voegt daar een 4,5 meter lange carrosserie aan toe. Achteraan is er een grote achterklep met verticale lichten voor een bredere laadopening.
Logica ten top
In de cabine is het familiegevoel nog duidelijker aanwezig dan aan de buitenkant. Het is simpel: de hele cockpit is overgenomen van de Sandero. Het dashboard is relatief modern, met een infotainmentsysteem dat gebruik maakt van een 8 inch aanraakscherm op de topversies van de reeks. De afwerking bestaat dan weer overwegend uit harde kunststoffen, maar een strook stof op het dashboard fleurt de boel op.
Het belangrijkste deel van de Jogger zit echter aan de achterkant. Dankzij de grote wielbasis van 2,897 mm en de flinke afmetingen van de carrosserie slaagt Dacia erin om twee zitrijen aan te bieden (3e rij optioneel aan €750), goed voor een totaal van 7 zitplaatsen, evenals een grote kofferruimte. Beter nog, elke stoel is ontworpen om plaats te bieden aan een volwassene en de twee laatste, hoewel opvouwbaar, wegen slechts ongeveer 10 kilo! Verwacht dan echter geen schuivende stoelen of zelfs maar een vlakke vloer: de achterste twee klappen voorwaarts tegen de achterbank of moeten al helemaal verwijderd worden. Het voordeel: de bagageruimte meet 160 liter met alle stoelen op hun plaats en als ze allemaal zijn verwijderd, bedraagt de ruimte 1.807 liter en is ze 2 m lang. In de versie met 5 zitplaatsen bedraagt de bagageruimte bijna 700 liter. Dat is, kortweg, enorm.
Gewoonweg simpel
Onder de motorkap heerst de Dacia-filosofie, maar met een vleugje innovatie. In afwachting van de komst van een hybridemodel in 2023 is de catalogus voorzien van een nieuwe 1,0-liter driecilinder turbomotor. Hij loopt op benzine met directe inspuiting en biedt 110 pk en 200 Nm koppel. Hij kan wel niet op diesel rijden - die brandstof komt in de catalogus helemaal niet meer voor - maar is er ook op LPG. Dan zorgen zijn drie verbrandingskamers, gevoed door indirecte injectie, voor een vermogen van 100 pk en een koppel van 170 Nm.
LPG is niet alleen voordeliger aan de pomp, maar op gas biedt de Jogger ook een totale actieradius van bijna 1.000 km. Bovendien is het officiële brandstofverbruik vastgesteld op 7,7 l/100 km (6,0 l/100 km met benzine) en 118 g/km CO2. Dat doet de Jogger voorlopig zonder hybride of zelfs mild-hybride aandrijflijn. Dus wat is zijn geheime wapen dan? Zijn gewicht!
Wat kan je meer wensen?
Eenmaal onderweg wordt het duidelijk dat de beperkte massa van de nieuwe Jogger in zijn voordeel werkt. Met slechts 1,2 ton op de weegschaal beweegt dit echte lichtgewicht zich moeiteloos in elke situatie. De 100 pk van ons testmodel is zeker niet zijn achilleshiel, want de driepitter heeft het voordeel van een ongelooflijke soepelheid en elasticiteit waarvan we dachten dat ze verloren was gegaan in deze wereld van kleine turbomotoren.
Daarnaast wordt de klank van dit ijverige motorblokje ook competent gedempt. En nu we het toch over lawaai hebben, de geluidsisolatie van deze zogenaamde goedkope gezinswagen zou verschillende Aziatische en zelfs Europese modellen het schaamrood op de wangen brengen. Uiteindelijk is deze Jogger, net als zijn ruimteaanbod, bovenmaats goed voor zijn prijskaartje.
Onklopbaar
Dacia heeft zich de afgelopen jaren zo sterk ontwikkeld dat het niet langer gepast is om het Roemeense merk gewoon ‘budgetvriendelijk’ te noemen. Zo is het ook met deze Jogger, en toch is zijn prijs nog steeds extreem competitief. Het instapmodel begint bij 14.790 euro en zelfs het topmodel, dat van alle gemakken is voorzien, zal met moeite boven de 20.000 euro uitkomen. Bovendien is het ook het vermelden waard dat het instapmodel is uitgerust met een LPG-motor. Dus je krijgt meteen extra technologie, minder verbruik en meer autonomie... voor 500 € minder dan de benzine!
Conclusie
In een wereld waarin mensen steeds meer gewend raken aan stads-SUV's die niet groter zijn dan hun compacte soortgenoten maar wel duurder en steeds minder goed afgewerkt, is de nieuwe Dacia Jogger een verademing. Het is weliswaar een crossover, maar dat doet niets af aan zijn leefbaarheid, praktische bruikbaarheid en comfort. Het is moeilijk om deze wagen te verslaan, zelfs als je de prijs buiten beschouwing laat!