We hoeven je vast niet meer uit te leggen wat de filosofie van Dacia inhoudt. De Roemenen beschikken namelijk niet alleen over zowat de goedkoopste volwaardige auto op de markt, maar die Sandero schopt het ook jaar na jaar tot een van de populairste modelletjes onder de particuliere kopers. Hetzelfde deed Dacia ook al met een zuiver elektrisch model, en hoewel die Spring onvoorstelbaar compact werd, bleek hij ook onvoorstelbaar goedkoop. Op naar de volgende horde dan maar, en dat was een hybride.
Geen toegevingen
De basis voor die hybride kennen we al langer dan vandaag, want dat is de Jogger. Die ruime gezinsvriend stelde Dacia al een dik jaar eerder voor, en ook daar was niet alles helemaal nieuw. Zo startten de designers met het neusje van de Sandero Stepway, waarbij alles tot op de voordeuren onveranderd bleef. Daar kleefden ze echter een aanzienlijk meer volumineuze koets tegenaan, zodat de Jogger naast bijna een halve meter langer ook een stukje hoger werd dan zo’n Sandero. Toch wisten de Roemenen het eindresultaat verrassend homogeen voor de dag te laten komen, al hoef je ons niet te vragen of we nu met een break, een crossover of een MPV te maken hebben. Ook wij zijn er namelijk nog niet helemaal uit.
Wat het ook is: de Jogger is ontiegelijk handig. Zo vind je er alle plek van de wereld voor vijf personen terwijl er achter de tweede zitrij nog een mooie 708 liter koffervolume overblijft. Neem je echter liever meer volk mee, dan biedt Dacia de mogelijkheid om twee extra stoeltjes in die koffer te monteren waar je met wat goede wil een koppel volwassenen in kwijt kan. Die derde zitrij klapt wel niet volledig weg onder de koffervloer, maar je kan ze desgewenst gewoon uit de auto verwijderen wanneer je ze niet nodig hebt. En zij die op brandstofbesparing uit zijn kunnen in hun handjes wrijven, want daaraan verandert allemaal niks wanneer je de Jogger als hybride bestelt.
Beproefde techniek
De nieuwe hybride aandrijflijn van de Jogger is er namelijk eentje van de compacte soort, al gaat het wel nog steeds om een ‘full hybrid’ of zelfopladende hybride. Zo neemt de 1.2 kWh-accu enkel de ruimte in waar anders een reservewiel had gezeten, en geeft die zijn stroom af aan een elektromotortje dat samen met een slim ontworpen zestrapsautomaat tegen de 1.6-liter benzinemotor gemonteerd zit. Als beide motoren alles geven, sturen ze 142 pk en 205 Nm koppel richting de voorwieltjes. Daarmee sprint je Jogger Hybrid naar de 100 km/u in 9,8 seconden, wat er stiekem ook de vlotste motorisatie van het gamma van maakt.
Naast de vlotste Jogger is deze hybride natuurlijk ook de zuinigste Jogger. Zo moet de Hybrid 140 volgens Dacia wel 80 procent van zijn stadskilometers elektrisch kunnen afleggen, en zou hij zijn dorst over het algemeen beperken tot 4,9 l/100 km. Dat blijkt ook niet gelogen, want tijdens een gevarieerde rit schommelde het verbruik van ons testexemplaar steeds rond de 5 l/100 km. Het fijnste is echter dat je daarvoor geen toegevingen hoeft te doen, want de Jogger Hybrid laadt zijn accu gewoon vanzelf op met gerecupereerde rem- of rolenergie… Net zoals bijvoorbeeld zelfopladende Toyota-hybrides dus, of zoals de Renault Clio E-Tech waar deze Dacia zijn aandrijflijn aan ontleent.
Prijs vergeeft alles
Daardoor beschikt de Jogger Hybrid dus over beproefde techniek, en dat merk je ook enigszins wanneer je ermee onderweg bent. De aandrijflijn reageert namelijk best soepel en de vermogensafgifte tussen de benzinemotor en de elektromotor gebeurt zonder horten of stoten. Alleen de gebrekkige geluidsisolatie doet wat afbreuk aan het comfort, want daardoor laat de benzinemotor best wel van zich horen wanneer je even wat meer vermogen vraagt. En nu we het toch over comfort hebben: Dacia heeft de ophanging van de Jogger Hybrid 10 procent stugger moeten maken omdat hij zo’n 180 extra kilo’s aan gewicht meesleurt. Dat merk je dan enigszins over een hobbelig wegdek, maar goed: je kan niet alles willen.
Net als alle andere Dacia’s is de Jogger Hybrid namelijk zo’n model dat je alles vergeeft wanneer je zijn prijskaartje ziet. Daarop staat namelijk 25.190 euro te lezen – en begrijp ons niet verkeerd: ook wij vinden dat best veel geld voor een Dacia. Daarmee is deze variant zelfs ruim 7.000 euro duurder dan een basis-Jogger, maar in vergelijking met andere zelfopladende hybrides blijft dat geen geld. Die indruk wordt nog versterkt wanneer je naar de uitrusting kijkt, want de Jogger Hybrid is pas verkrijgbaar vanaf het Expression-uitrustingsniveau. Daardoor krijg je bijvoorbeeld meteen cruise control, een infotainmentscherm van 8 inch en parkeersensoren mee, om nog maar te zwijgen over het feit dat dit de enige Jogger is met een digitaal bestuurdersdisplay en – niet onbelangrijk – een automaat.
Conclusie
Dacia betreedt voor het eerst een iets hogere prijsklasse, maar dat doet het niet zonder reden. Deze Jogger Hybrid is namelijk niet gewoon een competente zelfopladende hybride, maar ook eentje met een bruikbaar vermogen, een mooie basisuitrusting en een forse binnenruimte. Naar Dacia-maatstaven is hij dus niet goedkoop, maar elders vind je anno 2023 amper een hybride hatchback voor de prijs van deze zevenzitter.