Het succesrecept van Dacia is makkelijk te verklaren. Beproefde en dus bewezen Renault-technologie, een no-nonsense uitrusting en dus aantrekkelijke prijzen. Het maakt dat de Roemeense dochter van Renault sinds de wedergeboorte in 2004 al enkele succesmodellen op zijn naam kon schrijven. Zoals de Duster, de compacte en getalenteerde SUV, en de Sandero.
De compacte B-segmenter is Dacia’s populairste model, zo blijkt. Sinds de eerste Sandero in 2007 werden er al 2,1 miljoen exemplaren van verkocht. Daarmee maakt de Sandero 32 procent uit van alle verkochte Dacia’s. Meer dan 1,3 miljoen van die exemplaren zijn trouwens Stepways, de wat avontuurlijker aangeklede variant van de Sandero.
Nieuwe basis
Vandaag is de Sandero aan zijn derde generatie toe. De verwachtingen van Dacia liggen hoog, en dus krijgt de nieuwe Sandero van moederhuis Renault niet zomaar het eerste het beste platform toebedeeld. Nee, de basis van deze derde generatie is het CMF-B-platform van de Alliance Renault-Nissan-Mitsubishi. Met andere woorden: de basis van de Renault Clio en Captur, en van de Nissan Juke.
Dat maakt de Sandero stijver en veiliger bij aanrijdingen, en voegt ook extra veiligheidssnufjes toe. Rijstrookhulp hoef je nog niet meteen te verwachten, maar er duikt wel voor het eerst een dodehoekwaarschuwing op. Er is in Roemenië al voor minder de revolutie uitgeroepen... Alleszins laat de nieuwe basis zich ook voelen in het interieur: dat oogt fris en modern, en in de duurste uitvoeringen krijg je een rechtopstaand infotainmentscherm met touchscreen, Apple CarPlay en Android Auto. De basisuitvoeringen stellen het met een smartphonehouder en app, al bleek die combinatie tijdens onze testrit nog niet helemaal feilloos te werken...
De nieuwe Sandero staat wel een pak zelfverzekerder op zijn wielen. Hij kreeg een breder spoor, en is met 4,09 meter iets langer geworden. We zien verder nog een Y-vormige lichtsignatuur in de koplampen en achterlichten, gespierdere heupen en een andere dak- en gordellijn. De Sandero Stepway krijgt dezelfde crossoverbehandeling als vroeger, met andere bumpers, kunststof rond de wielkasten en dakrails, en een toegenomen rijhoogte. Maar ook hij gebruikt strakkere en scherpere lijnen, en komt dus volwassener voor de dag.
Nog geen hybride
Het nieuwe platform introduceert nog geen hybride of elektrische technologie onder de motorkap. De Sandero doet het dus nog steeds met klassieke benzinemotoren, terwijl de diesel werd geschrapt. In plaats daarvan introduceert Dacia een Eco-G-versie, een 1.0-driecilinder van 100 pk op benzine en LPG. De rest van het motoraanbod bestaat uit de SCe 65, een atmosferische 1.0-driecilinder van 67 pk, en de TCe 90, die met turbohulp 91 pk produceert. Schakelen doe je manueel, of op de TCe 90 optioneel via een continu variabele transmissie.
Lichtvoetig
Die CVT-versnellingsbak bleek tijdens onze eerste kennismaking aangenaam en vlot te werken in stadsverkeer. “Onze” Sandero Stepway met TCe 90 is weliswaar geen sprintkampioen (0-100 km/u duurt maar liefst 14,2 seconden) maar weet wel weg met de continu variabele transmissie en een vlot tempo. Op de snelweg krijgt hij het dan weer moeilijker, vooral wanneer je gaat inhalen. Wordt dat de biotoop van je nieuwe Sandero, dan kijk je misschien beter voorbij de versie met CVT.
Bij een korte kennismaking met de ‘klassieke’ Sandero met manuele bak laat de TCe 90 zich van een meer enthousiaste kant zien. Zelf schakelen blijkt ook iets zuiniger en properder: het scheelt een halve liter qua verbruik, en ruim 10 g/km qua uitstoot. Alleszins is de TCe 90 met manuele bak een aangename combinatie: lichtvoetig en energiek, met een stemtimbre dat pas echt aanwezig is als je toeren maakt.
Ook op vlak van rijgedrag is de nieuwe Dacia Sandero volwassener geworden dan zijn voorganger. Daar zit vooral het bredere spoor voor iets tussen, dat merkbaar voor meer stabiliteit zorgt. Het rijgedrag is dus geruststellend veilig, terwijl het rijcomfort zijn Franse invloed niet verbergt: op oneffen en ruw wegdek weet de ophanging perfect hoe ze zich moet gedragen.
Prijzen
De vanafprijs van minder dan 9.000 euro trekt uiteraard de aandacht, maar is wellicht niet de versie die je wil hebben. Daarvoor krijg je immers alleen de atmosferische en trage SCe 65, in de kale basisversie Access. De meest interessante uitvoering is ongetwijfeld Comfort, met elektrisch verstelbare spiegels – jawel, de basisversies doen het nog steeds manueel – airco, het infotainmenttouchscreen, elektrische ruiten rondom en regensensor. Dan betaal je iets meer dan 12.000 euro voor de geschikte TCe 90. Dat is meteen ook de vanafprijs van de Sandero Stepway.
Conclusie
De nieuwe basis laat deze Dacia Sandero weer meteen een sprong voorwaarts maken. Deze derde generatie is dus weer wat volwassener, terwijl hij zijn back to basics-roots niet verloochent. Het zorgt er wel voor dat hybridetechnologie of uitgebreide rijhulp nog niet aanwezig zijn, maar een blik op de prijscatalogus doet dat al snel vergeten...