Over de eerste tien maanden van 2016 verkocht Dacia 477.967 auto, of 6 procent meer dan het jaar daarvoor. Een historisch cijfer dat eigenlijk gewoon de optelsom is van de verschillende verkooprecords die Dacia in verschillende landen optekende. Wat het op slag dus niet zo opmerkelijk maakt dat de cosmetische ingrepen aan de producten eerder minimaal zijn: never change a winning team.
Meer luxe
De Sandero en zijn vierdeurs-broertje Logan, samen met de MCV break, krijgen de meest ingrijpende wijzigingen. Je herkent de nieuwe modellen aan de andere lichtclusters vooraan, waarin vier led-lampjes opduiken. Ze krijgen een lichtsignatuur die identiek is voor alle Dacia’s. Daar komen nog een hertekende bumper en radiatorrooster bij die enkele chroomtoetsen wint die de kleine Roemeen wat meer raffinement schenken. In dezelfde filosofie hebben de achterlichtblokken een 3D-effect gekregen. De avontuurlijke Stepway krijgt een apart radiatorrooster met rechthoekige gechromeerde blokken zoals de Duster. Een duidelijk onderscheid dat ook de ‘nieuwe’ Dokker en de Lodgy maken. Het interieur krijgt er enkele chroom randjes bij die het sombere interieur breken dat de marketingafdeling van Dacia durft te bestempelen als ‘carbon toetsen’. Er is wel humor bij Dacia, maar dan van een - haha - donkere soort. Dacia integreert ook een achteruitrijcamera en starthulp bij vertrek op helling in zijn optielijsten.
Nieuwe motor
De Sandero, de Logan en de Logan MCV maken van de gelegenheid gebruik om een nieuwe basismotor in het gamma te integreren. De oude 1.2 van 75 pk moet wijken voor een moderne 1.0 SCe met hetzelfde vermogen, ook een atmosferische benzine. Hij telt een cilinder minder dan zijn voorganger en zijn koppel is beperkt tot 97 Nm, maar in de praktijk laat deze motor zich kennen door zijn aanstekelijke werklust waarmee hij zich in de stad vlot tussen het verkeer mengt. Buiten de stad laten zijn beperkingen zich natuurlijk sneller voelen, waardoor je vaker in de versnellingsbak moet roeren om daar vast te moeten stellen dat de vijfbak over erg lange verhoudingen beschikt. Natuurlijk ligt daar zijn roeping. Je kan niet anders dan vaststellen dat hij niet tekortschiet en er bovendien een gezonde wegligging op nahoudt, die de voorkeur geeft aan comfort. Jammer dat de rijgeluiden en de windgeluiden zo sterk doordringen. Maar dat zien we graag door de vingers, want Dacia is zo vriendelijk om niets te wijzigen aan de prijzen van de auto’s, ook al is de nieuwe motor duidelijk aangenamer en 10 procent zuiniger (5,2 l/100 km, 117 g/km CO2). Reken op 6.990 euro voor een Logan, 7.990 euro voor een Sandero en 8.990 euro voor de break.
Duster met dubbele koppeling
De Duster geniet ook van een luxe-upgrade, want hij krijgt er met de 1.5 dCi-motor met 110 pk de uitstekende EDC dubbelekoppelingsbak bij van Renault, maar dan uitsluitend in combinatie met voorwielaandrijving. Een aangenaam huwelijk dat opvalt door efficiëntie en comfort. Je moet hiervoor wel opteren voor de duurste Black Shadow-uitvoering, die een basisprijs heeft van 18.900 euro.
Dacia Sandero 1.0 SCe 75 |
---|
Motor: viercilinder benzine, 998 cc |
73 pk bij 6.300 opm |
97 Nm bij 3.500 opm |
Top: 158 km/u |
0-100 km/u: 14,2 sec |
Verbruik: 5,2 l/100 km |
CO2: 117 g/km |
Prijs: 7.990 euro |