In het kort
Met de U-Tour biedt Forthing een full-option monovolume met zeven zitplaatsen aan voor de prijs van een kale Volkswagen Golf. Laat zijn Chinese roots je trouwens niet in de waan brengen, hij is afgewerkt op Europees niveau!
Met de U-Tour biedt Forthing een full-option monovolume met zeven zitplaatsen aan voor de prijs van een kale Volkswagen Golf. Laat zijn Chinese roots je trouwens niet in de waan brengen, hij is afgewerkt op Europees niveau!
Geen vrees, je bent niet plots op Autoscout China beland. Want Forthing is inderdaad aanwezig op onze Belgische markt. Bij in totaal 23 verkooppunten die worden aangestuurd door importeur OneAutomotive. Met de U-Tour heeft de importeur misschien wel het beste model tot nog toe in de rangen!
Wanneer zag jij voor het laatst nog een nieuwe monovolume? Jep, ook bij ons was het even geleden. Deze U-Tour bouwt dus verder waar inzendingen zoals pakweg de Ford Galaxy, Volkswagen Sharan en Renault Espace hebben afgezwaaid. In de basis is deze 4,85 meter Chinees dus een reinste monovolume, al giet Forthing er zijn eigen sausje over.
Dat sausje is alvast tweeledig. Zo heb je enerzijds een zakelijke achterkant met rechte lijnen en doorlopend achterlicht, anderzijds krijg je een snuit die zo van bij Lexus gejat lijkt. Met een gigantische (spindle) grille en scherp gesneden koplampen. Nog wat extra kitsch nodig? Wat te denken van het lichtgevende tribal-logo centraal in de grille, de 18-duims velgen met bronzen inserts en de chromen lijnen die over de gehele flank lopen.
Het uiterlijk van de U-Tour zal je dus bevallen of nachtmerries bezorgen, het interieur je aangenaam verrassen. Forthing noemt de U-Tour op de internationale markt ook wel de Yacht en dat zien we er ook aan. Mooie materialen, een lichte (toegegeven, fake) houtinleg en lekker gevormde stoelen. Volkswagen zou er goed aan doen eens naar deze U-Tour te kijken. Al is de afwerking niet eens de pièce de résistance van deze monovolume…
Deze zevenzitter is namelijk een 2+2+3. Waardoor je centraal twee riante captain chairs krijgt die (net zoals vooraan) verwarmd en geventileerd zijn, in de diepte en breedte kunnen versteld worden én een klaptafeltje krijgen van een kwaliteit dat niet zou misstaan in een privéjet. Enkel het infotainment fnuikt de beleving wat. Want hoewel het scherm van 10.25-duim pal voor de chauffeur duidelijk zijn info projecteert, ontbreken er op het eveneens 10.25 duim grote centrale scherm zaken zoals navigatie, Android Auto en Apple CarPlay. Bedankt, Amerikaanse boycot!
Hoewel nieuwe Chinese modellen in Europa bijna synoniem staan met elektrokracht, is dat allerminst het geval bij deze Forthing U-Tour. Voorin de monovolume sluimert namelijk een 1.5-liter viercilinder turbobenzine van 177 pk en 285 Nm. Die ging Forthing halen bij Mitsubishi en werkt samen met een 7-trapsautomaat van Magna, het Canadese bedrijf dat ook automaten maakt voor pakweg BMW, Mini en Toyota.
Het resultaat is een vrij grote monovolume met een relatief kleine benzinemotor. De top van 180 km/u en het ontbreken van een 0-100 tijd bewijzen dan ook dat deze rakker geen sportieve aspiraties heeft. Met een verbruik van om en bij de 8 l/100 km is hij daarenboven niet uitzonderlijk zuinig. Al kan je de U-Tour desgewenst uitrusten met een LPG-installatie om de brandstofprijs serieus te drukken.
Een Chinese monovolume met benzinemotor? Op papier is dat een recept voor teleurstelling, in de realiteit allerminst. De Forthing U-Tour weet te overtuigen. Op alle vlakken. De ophanging is duidelijk op comfort afgesteld (zonder té zacht te zijn), de geluidsdemping is voortreffelijk en de automaat sluist de motor boterzacht doorheen de 7 verzetten.
Ja, deze U-Tour had misschien nog beter geweest met een (durven we het zeggen?) diesel, maar gezien de zelfontbrander verafschuwd wordt in West-Europa hebben we niet te klagen over de viercilinder voorin. Moeten we toch zeuren, dan vragen we ons af of het motorblok sterk genoeg is als je met z’n zevenen onderweg bent en hebben we twijfels over de performantie van de standaard geleverde LingLong-banden in de regen. Nu goed, dat laatste kan je zelf oplossen.
“Voor de prijs van een kale Volkswagen Golf,” zo kopten we in onze intro. Geen clickbait. Want tegenwoordig ben je minimaal 31.585 euro kwijt voor een Golf met 1-liter driecilinder turbobenzine. Deze Forthing U-Tour? Die gaat in België over de toonbank voor 32.990 euro, full option!
Daarmee biedt Forthing eigenlijk een ongeziene waardepropositie. Extra onderstreept door de 5 jaar garantie en de zekerheid dat er een onderdelendepot in Duitsland is met reserveonderdelen.
Gezinnen snakken in West-Europa naar betaalbare auto’s met riant veel ruimte. Deze Forthing U-Tour bedient die gezinnen op hun wenken én verleidt door zijn rijkelijke basisuitrusting en uitstekend rijgedrag. Dit is hoe de huidige Ford Galaxy had kunnen zijn… als Ford er nog één bouwde.
Forthing U-Tour 2023