Toen de eerste DS 3 en DS 5 het daglicht zagen, werd meer dan eens de wenkbrauw opgetrokken bij het ontstaan van een nieuw Frans merk dat zonder enige gêne was gebaseerd op een symbool van het Citroën-gamma. Nu, enkele jaren later, breidt de dochteronderneming van PSA (nu Stellantis) haar gamma uit met specifieke modellen en technologieën die DS de premiummarkt in moet katapulteren. Deze nieuwe DS 4 zou wel eens kunnen leiden tot de inwijding van het jonge merk, met de juiste middelen om zijn ambities te ondersteunen.
Fre(nch)sh start
Terwijl de vorige DS 4 gewoon een Citroën met wat make-up was, vertrekt deze nieuwe generatie van een volledig nieuwe basis. Hij is gebaseerd op de laatste versie van het modulaire platform EMP2 dat aan de basis ligt vande populariteit van de laatste modellen van de Franse groep.
Aan deze gemeenschappelijke basis heeft DS zijn eigen stijl toegevoegd met strakke lijnen en bewerkte oppervlakken. Volgens de ontwerpers hebben de DS 7 en 3 met hun flitsende stijl het jonge merk doen opvallen. De DS 4 moet hen nu in het topsegment loodsen. De grote grille en de chroomaccenten zijn nog steeds herkenbaar, maar de slanke koplampen en de verticale dagrijverlichting geven deze compacte auto een brede en gespierde look. Aan de zijkant zetten de lange motorkap en de terugwijkende daklijn deze logica verder, terwijl de forse achterkant bijna op een crossover lijkt.
Op z’n Frans
In het interieur zet DS het thema van de breedte verder met een design met horizontale lijnen en een dashboard dat lijkt door te lopen over de deurpanelen. Het middelpunt van dat laatste is het 10-inch touchscreen (standaard) waarmee een volledig nieuw infotainmentsysteem wordt bediend dat veel sneller en intuïtiever loopt dan voorheen. Een grote stap voor DS! Het wordt bijgestaan door een ander, kleiner touchscreen, op de middenconsole dat toegang biedt tot 6 configureerbare snelkoppelingen. De technologie wordt aangevuld met digitaal instrumentarium (standaard) en een groot head-updisplay (optie).
Voor het interieur heeft DS maar één woord op zijn lippen: "Franse luxe". Hoewel dit van alles kan betekenen, is het duidelijk dat er aandacht is besteed aan de afwerking en de gebruikte materialen. De geschuimde kunststoffen van het instapniveau worden aangevuld met volnerfleder, alcantara, open-havenhout en gebeiteld metaal naarmate het uitrustingsniveau hoger wordt.
À la carte
Dankzij de gedeelde onderstellen kan de nieuwe DS 4 een motorenaanbod bieden dat bij de lancering al compleet is. Hij kan worden aangedreven door benzine (130, 180 of 225 pk), diesel (130 pk) en zelfs elektriciteit! Terwijl het merk de komst van een 100% elektrische variant voor 2024 heeft bevestigd, staat het plug-in hybride model nu in de schijnwerpers.
Die plug-in is een bekende van de Stellantis-familie en combineert een 1,6 liter turbobenzinemotor met een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor ondergebracht in de 8-traps automatische versnellingsbak voor een totaal vermogen van 225 pk. De 12,4 kWh batterij is iets kleiner dan de andere plug-ins in de groep, maar de elektrische actieradius bedraagt nog altijd 55 km. Op te merken valt dat de DS 4 geen multi-link achterwielophanging heeft, maar in plaats daarvan een torsieas gebruikt vanwege de verpakking van de batterij. Dit betekent dat de hybride slechts 40 liter aan bagageruimte inboet (390 liter tegenover 430 liter).
Koppig comfortabel
Ere wie ere toekomt: DS heeft zichzelf “comfort” als hoofddoel gesteld en slaagt daar met een zekere glans in. Hetzelfde geldt voor de DS 4. Zonder zich sportief voor te doen, drijft de compacte berline op de golvingen van de weg, zelfs met 19-inch wielen. Standaard op de hybride, optioneel elders, levert de adaptieve ophanging die het wegdek via een camera analyseert indrukwekkend werk gezien de beperkingen van de gebruikte technologie (normale veren, adaptieve dempers).
Comfort komt ook van de geluidsisolatie en het gevoel van welzijn in de cabine. Het wordt ook versterkt door de motoren die uitsluitend gekoppeld zijn aan de automatische versnellingsbak. Al durft die automaat wel eens te traag zijn voor zijn eigen goed.
Democratisering?
Met een prijs vanaf € 28.400 bevindt de nieuwe DS 4 zich in het midden van het segment, een paar duizend euro achter zijn generalistische zusjes. Voor de hybride moet u tien grote briefjes uit uw portemonnee trekken (€ 38.400), waarmee de DS 4 E-Tense slechts een haartje verwijderd is van de Duitse concurrentie. Hij kan echter rekenen op een royale standaarduitrusting om het verschil te maken.
##Verdict Met zijn nieuwe compacte inzending lijkt DS zichzelf in vier stukken te hebben gesneden om een solide basis te verzekeren voor zijn grote ambities. Na de vorige modellen is de nieuwe DS 4 volwassener met een hoog niveau aan stijl, technologie en comfort. DS-producten beginnen zowaar te voldoen aan de eigen marketinglingo!