Als we één icoon mogen noemen dat de Italiaanse autoindustrie op de markt heeft gebracht dan is dat zonder enige twijfel de Fiat 500. De in de jaren '50 door Dante Giacosa ontworpen (Nuova) 500 was goedkoop, praktisch en compact, maar vooral ook schattig. Ondanks dat de verkopen van de 500 maar moeizaam op gang kwamen werd de auto een overweldigend succes. Bovendien wordt de 500 al jarenlang gezien als een icoon dat de Italianen mobiel wist te maken. En daarmee heeft de auto een prachtig levensverhaal. Reden genoeg voor Fiat om het concept nieuw leven in te blazen en in te spelen op de enorme hype die BMW met de Mini heeft weten te creëren. Fiat presenteerde begin 2004 dan ook de conceptcar Trepiuno. Deze moderne interpretatie van de klassieke 500 werd met open armen ontvangen en begin 2007 presenteerde Fiat het productiemodel. Daarmee is de 500 herboren!
Personaliseren
Net als zijn voorganger uit de jaren '50 heeft ook de nieuwe 500 een aaibaar uiterlijk. De auto oogt schattig en tegelijkertijd modern. Fiat is er opvallend goed in geslaagd om de kenmerken van de oude 500 door te vertalen in een moderne auto. Dat verdient een compliment voor het Fiat Centro Stile waar de auto ontworpen is. Bovendien is het mogelijk om dankzij tal van opties de auto geheel naar wens aan te kleden. Hierbij valt te denken aan een ruime keuze in lichtmetalen wielen, kleuren, chromen strips en stickers voor een persoonlijke touch. Zelfs de sleutel kan worden gepersonaliseerd! Zoals we met Mini al gezien hebben zal hierdoor elke 500 uniek worden.
Mooi interieur
Het interieur is eveneens een mix van moderne en klassieke kenmerken. Al zien we hier nauwelijks iets terug van zijn voorganger. De grote strip die over het dashboard loopt is in ons testmodel gespoten in een witte parelmoerlak die ook het exterieur siert. Het instrumentenpaneel heeft een opvallende vorm en diverse digitale elementen. Vooral voor deze prijsklasse valt op de gebruikte materialen niets aan te merken. Diverse zachte materialen worden afgewisseld met wat hard plastic. Fiat heeft er echter veel aandacht aan besteed om het geheel een nette uitstraling mee te geven. En dat hebben die Italianen zeer goed gedaan.
Aan luxe en comfort geen gebrek
De inzittenden hoeft het nergens aan te ontbreken. Waar de eerste vijfhondertjes het moesten stellen zonder enige vorm van comfort is dat nu wel anders. Wie dat wenst kan standaard dan wel kiezen voor climate control, cruise control, elektrisch bedienbare ramen en zelfs lederen bekleding, een navigatiesysteem en een groot glazen dak (SkyDome genaamd). En geheel passend bij het hippe karakter is er een USB-poort gemonteerd waarop een iPod of MP3-speler kan worden aangesloten. Overigens is de geluidskwaliteit van het audiosysteem bovengemiddeld goed in deze klasse.
Compact
Zijn buitenafmetingen van 3,55 meter lengte, 1,62 meter breedte en 1,48 m hoogte maken de 500 iets kleiner dan de Ford Ka, maar net groter dan de Kia Picanto en Chevrolet Matiz. De beide passagiers voorin hebben dan ook geen enkel klagen wat betreft hoofd- en beenruimte. Bovendien is de zit opvallend hoog en dat vergemakkelijkt het rijden in druk stadsverkeer. Achterin is het een ander verhaal. Twee kinderen kunnen het er prima uithouden, maar volwassenen moeten de achterbank mijden. De beperkte hoofdruimte maakt dat je al snel met ingetrokken hoofd moet zitten. De bagageruimte is met een inhoud van 185 liter net groot genoeg voor de dagelijkse boodschappen. Moet er meer vervoerd worden, dan kan de achterbank in ongelijke delen worden neergeklapt en kan ook de vakantiebagage voor twee personen mee. Overigens heeft Fiat er alles aan gedaan om de beschikbare ruimte goed te gebruiken. Talloze kleine opbergvakjes zijn her en der in het interieur gecreëerd.
Motor & onderstel
Motorisch biedt de fabrikant de keuze uit een 1.2 (69 pk) een 1.4 (100 pk) en een 1.3 JTDm (75 pk). Wij reden de Fiat 500 1.4 Sport die tot de komst van de Abarth kan worden gezien als de sportieve telg binnen de familie. De 1.4 liter benzinemotor ontwikkelt een vermogen van 100 pk en een koppel van 131 Nm. Dat moet voldoende zijn voor een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h in 10,5 seconden en een topsnelheid van 182 km/h. Door de motor een beetje op toeren te houden kan lekker pittig met de 500 worden gereden. Maar echt sportief is het natuurlijk niet. Dat verandert enigszins als de 'Sport-knop' op het dashboard wordt ingedrukt. De besturing is merkbaar zwaarder en reageert direct. Bovendien is de reactie op het gaspedaal wat alerter. Ineens verandert de 500 inderdaad in een 500 Sport. Daardoor heb je als bestuurder de keuze en dat is altijd prettig. Het onderstel - geleend van de Panda - is lekker stevig, maar nimmer oncomfortabel. Je kunt er prima mee door de stad rijden, een oude klinkerweg overwinnen en bovendien een sportieve pet opzetten en lekker wat bochtjes nemen. Voor het echt sportieve werk is natuurlijk het wachten op de Abarth-versie. Overigens is het met het veiligheidsniveau zeer goed gesteld. De 500 behaalde 5 sterren in de EuroNCAP-crashtests en is standaard al uitgerust met onder meer twee airbags en ABS. Vanaf de Pop-versie zien we ook zij-airbags, window airbags en zelfs een knie-airbag. ESP is standaard op de versies met 1.4 benzinemotor.
Conclusie
Met de nieuwe Fiat 500 heeft de Italiaanse autofabrikant goud in handen. Het is een icoon die al voor dat de auto überhaupt leverbaar was een enorme hype heeft ontketend. Zijn aaibare uitstraling en nette interieur maken de auto niet alleen aantrekkelijk om te zien, maar je krijgt bovendien meer dan zomaar een compacte auto. Het interieur biedt voldoende ruimte aan twee inzittenden, maar op de achterbank is het behelpen. Ook de kofferruimte is beperkt. Dankzij tal van opties valt de auto geheel naar eigen smaak aan te kleden en bovendien biedt Fiat diverse luxueuze opties die in dit segment uniek zijn. De 1.4 liter benzinemotor maakt de 500 tot een levendige auto en het sportonderstel biedt ruim voldoende comfort en dynamiek. Bovendien is het veiligheidsniveau met 5 EuroNCAP-sterren zeer hoog. In vergelijking met zijn soortgenoten is de 500 relatief duur, maar dat wordt door de goede afwerking, de levendige rij-eigenschappen en uiteraard zijn status goed gemaakt. De Fiat 500 blaast het compacte segment nieuw leven in!