Vorig jaar vernieuwde Fiat zijn succesvolle 500. Meer zelfs: de Italianen maakten er een volledig elektrisch model van. Maar in Turijn zijn ze misschien wel prettig gestoord, maar niet gek: er zit immers nog geen sleet op de succesformule uit 2007 alweer, waardoor de vorige generatie Fiat 500 mede dankzij de nodige updates, facelifts en hybride aandrijflijnen gewoon mee in de catalogus blijft staan.
Grotere proporties, extra deurtje
Het moet gezegd: deze nieuwe, derde generatie van de Fiat 500 kent anders wel een geslaagd ontwerp. Want hoewel hij op een nieuw, specifiek elektrisch platform staat, 5 centimeter breder, 4 centimeter hoger en 6 centimeter langer werd – waarvan 2 centimeter in de wielbasis – is ook de elektrische 500 nog steeds ogenblikkelijk herkenbaar als cinquecento. De proporties werden wat groter en de lijnen wat aangescherpt, maar het algemeen ontwerp blijft zowat identiek. De grootste verandering zit misschien nog wel in de snoet.
En in het profiel van deze 500e 3+1, want die krijgt er een extra deurtje bij. Dat doet wat denken aan de Mini Clubman van weleer en moet de toegang tot de achterbank makkelijker maken. Ondanks de extra centimeters blijft dat ook bij deze derde generatie een hindernis. De extra deur is niet zomaar een portier, maar opent in omgekeerde richting. Het voordeel is dat de B-stijl aan de passagierskant verdwijnt – handig wanneer je bijvoorbeeld met een kinderzitje in de weer bent – het nadeel dat je altijd eerst het passagiersportier moet openen.
Helemaal gemoderniseerd
De toegang tot de binnenruimte van de Fiat 500e wordt dus iets makkelijker. Die binnenruimte mag er trouwens best wezen: het dashboard van de derde generatie straalt een en al moderniteit uit, met een digitaal instrumentarium en UConnect-infotainmentscherm van 10,25 duim, en wat overbodige drukknoppen om de deuren te openen.
Doordat de middenconsole niet doorloopt – omdat de elektrische versie geen middentunnel nodig heeft – heeft het dashboard bovendien een ‘zwevend’ effect, en dat levert de voorste passagiers wat extra bewegingsvrijheid op. Die hebben de passagiers achteraan in deze 3+1-versie ondanks de extra deur niet meer dan in de gewone 500e, ook de kofferruimte is met 185 liter identiek.
Gezwinde rijstijl
Het technische speerpunt van deze 3+1 is natuurlijk de elektrische aandrijflijn. Net als in de gewone versies van de elektrische 500e gebruikt die batterij van 42 kWh (netto: 37,3 kWh) en een elektromotor van 118 pk (87 kW) en 220 Nm. Dat levert de 500e 3+1 een theoretisch rijbereik op van 305 kilometer, wij haalden in de herfstige praktijk zo'n 220 kilometer. Opladen doe je in 4u15 aan 11 kW, snelladen tot 80 procent in 35 minuten aan 85 kW.
Nog in de praktijk zet deze 3+1 door de koetswerkverstevigingen die het gebrek aan B-stijl moeten compenseren zo’n 30 kilogram extra op de weegschaal vergeleken met de gewone 500e. Dat levert hem geen nadeel op: hij heeft eveneens 9,0 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken en profiteert net zo goed van het instant elektrokoppel. Ook het rijcomfort is ondanks de extra batterijkilo’s verrassend aangenaam.
Uiteindelijk gaat deze 500e 3+1 op twee punten enerveren: bij het remmen en op de snelweg. Het regeneratieve remmen op de elektromotor mist verfijning, wat zijn weerslag heeft wanneer je het rempedaal gebruikt en wanneer je in de ‘Range’-stand de one-pedal-bediening probeert. Op de snelweg merk je dan weer dat de 3+1-opstelling windgeluiden niet zo goed isoleert als de gewone 500e.
Prijzen
Voor de 500e 3+1 vraagt Fiat 30.900 euro. Een flinke som geld, maar de 3+1 is er in tegenstelling tot de gewone 500e alleen maar met de ‘grotere’ batterij van 42 kWh, en het prijsverschil met de gewone 500e bedraagt amper 2.000 euro. Wij reden met de La Prima, die met ledkoplampen, uitgebreide rijhulp en connectiviteit, panoramadak enzovoort hypervolledig is uitgerust, maar die met een prijskaartje van 37.900 euro wel behoorlijk ver verwijderd staat van de betaalbare Fiat 500. Anderzijds betaal je even veel voor pakweg een Honda E. Die heeft even charmante looks en is weliswaar iets langer, maar heeft een kleinere koffer en beperkter rijbereik.
Conclusie
De Fiat 500e bewijst dat elektrificatie nog het best tot zijn recht komt in het segment van de stadsauto’s. Hij schotelt je een relatief beperkt verbruik en een nuttig rijbereik voor, en combineert dat met zijn ongewijzigde Italiaanse charme. Alleen blijft het prijskaartje van de elektrische cinquecento te hoog. Gebruik je de achterbank regelmatig, dan heeft deze 3+1-versie zeker een meerwaarde.