Hoewel de eerste elektrische batterij meer dan 200 jaar geleden werd uitgevonden door een Italiaan, Alessandro Volta, heeft Fiat ruim zijn tijd genomen om de overstap te maken. Los van deze geschiedenisles heeft Fiat nu, 13 jaar na de tweede generatie, eindelijk de derde generatie van zijn beroemde 500 voorgesteld. Meer zelfs: een generatie die inzet op elektriciteit.
Elektriciteit centraal
Die derde generatie van de 500 wil Fiat alleen nog aanbieden als elektrische versie. Maar sceptici hoeven geen schrik te hebben: de huidige 500 op benzine heeft nog steeds een plaats in de catalogus. Deze nieuwe 500e wijdt een elektrisch platform in dat recht van de tekentafel komt. Net als de meerderheid van zijn concurrenten zit de batterij ingekapseld in de vloer. Die batterij voedt een elektromotor op de vooras en... that’s it!
Elektroshock
De technische basis is eenvoudig, maar het gamma is complexer. De nieuwe 500e is immers al beschikbaar in verschillende versies en met twee motoren. Het instapmodel heet ACTION en gebruikt een elektromotor van 70 kW (95 pk). Een batterij van 23,8 kWh levert hem een WLTP-rijbereik op van 180 kilometer. Centraal in het gamma (PASSION) doen vermogen en rijbereik een sprong vooruit. Hier is de elektromotor goed voor 87 kW (118 pk) en de batterij voor 42 kWh. Daardoor haalt de elektrische 500 een rijbereik van 320 kilometer (WLTP).
Nog iets hoger in de catalogus zien we de twee topversies. Twee? Inderdaad: naast de gewone topversie ICON is er een speciale reeks, La Prima. Die voorziet de 500e van alle gadgets en de mooiste interieurafwerking. En dat is niet alles: net als zijn voorganger is dit nieuwe model er ook als cabriolet. Meer nog: er is zelfs een nieuwe 3+1-variant met extra deur aan de passagierskant. Die opent omgekeerd en moet de toegang tot de achterbank makkelijker maken.
Fashion week
Ondanks alle technische varianten houdt Fiat vast aan een rode draad: de esthetiek. Op dat vlak is het Italiaanse merk onklopbaar. De typische lijnen van de 500 zijn verbeterd en gemoderniseerd. Toch zijn de knipogen naar het verleden nog steeds aanwezig, zoals de richtingaanwijzers die verwijzen naar het originele model uit 1957. De 500 is uiteraard ook groter geworden. Hij is zo’n 6 centimeter langer en breder; zijn wielbasis is met 2 centimeter toegenomen.
Wie had gedacht dat 2 centimeter zo’n verschil kon maken? Het koetswerk evolueert, het interieur predikt de revolutie. Niet alleen qua ruimte – en dus comfort voor wie groter is dan 1m70 – maar ook qua technologie. Op het nieuwe zwevende dashboard dat met een chromen biesje is afgezet, zie je het 10,25 duim grote scherm van het nieuwe UConnect5-systeem. De 500, en in één ruk door Fiat, treedt eindelijk de 21ste eeuw binnen met een van de beste infotainmentsystemen op de markt.
Stadsmens
We willen onze woorden duidelijk niet. En dat is niet moeilijk, want op dit moment stapelt deze nieuwe 500e de goede punten op. En de rijindrukken lijken daar niets aan te veranderen. Vanaf de eerste meters zet deze stadsauto zijn elektrische voordelen al in de verf: de stilte en het instant vermogen.
Toch zorgen de elektronen ook nog voor iets anders: gewicht. De extra kilo’s van de batterijen zorgen ervoor dat de Italiaan steviger op zijn wielen staat, maar tegelijk pakt de ophanging uit met het comfort dat de vorige generatie zo moest missen. Bij onze korte test in de straten van de hoofdstad in de Range-modus (waarmee je alleen met het gaspedaal kunt rijden) verbruikte onze cabriolet gemiddeld 13 kWh/100 km. Dat is minder dan de 14,2 kWh/100 km die Fiat opgeeft. Opnieuw het bewijs dat de elektromotor perfect samengaat met rijden in de stad.
Conclusie
Na comfortabel 13 jaar van zijn bestseller geprofiteerd te hebben, waagt Fiat zich aan elektromobiliteit met een nieuw model dat alle juiste vakjes lijkt aan te vinken. Op de ruimte op de achterbank en het koffervolume na lijkt deze nieuwe 500e een schot in de roos te zijn. Alleen is er nog de eindafrekening. De instapversie met kleine batterij kost 23.900 euro, ons testmodel met batterij van 42 kWh betaal je 27.900 euro. Dat is bijna 5.000 euro minder dan de Franse concurrentie. Fiat heeft zijn huiswerk dus gemaakt. Volta zou fier zijn.