Hoewel Europa stelselmatig de elektrificatiedruk opvoerde, bleef de toenmalige Fiat-groep jarenlang voet bij stuk houden en vasthouden aan zijn klassieke motoren. Maar uiteindelijk draaiden de Italianen bij, en introduceerden ze de afgelopen jaren de nodige plug-inhybrides en zelfs een heuse elektrische Fiat 500e. En zelfs de stijlvolle crossover, de 500X, is nooit te oud om bij te leren: hij krijgt nu een hybride aandrijflijn onder de motorkap.
Italiaanse nonchalance
Nochtans draait de 500X al even mee: hij werd in 2014 geïntroduceerd en kreeg doorheen de jaren enkele bescheiden updates. Bij de introductie van de hybride aandrijflijn maakt Fiat van de gelegenheid gebruik om nog enkele kleine tweaks door te voeren. Zo krijgt deze 4,27 meter lange crossover een iets andere neus, waarop de meest recente versie van het 500-logo prijkt. Aan de looks verandert het gelukkig niets, want de fraaie vormgeving van deze crossover ligt nog steeds aardig op het netvlies. Op de achterklep mag de Fiat 500X zijn merknaam dan weer voluit spellen, terwijl het stuur dan weer een andere versie van het merklogo gebruikt. Ach, die Italiaanse nonchalance...
Binnenin kan deze Fiat 500X ook als Hybrid zijn leeftijd niet meer verbergen. Zo gebruikt hij nog steeds analoge meters en is het touchscreen van het UConnect-infotainmentsysteem met zijn diameter van 7 duim naar huidige normen simpelweg te klein. Verder graait de 500X nog gretig uit de onderdelenbak van de inmiddels hoogbejaarde niet-elektrische Fiat 500. De deurgrepen, het grote stuurwiel met bijbehorende knoppen, de zetels met de harde hoofdsteunen,… zij hebben hun diensten al lang bewezen. Een leuke touch blijft weliswaar nog steeds het gelakte dashboard, dat in onze Red-uitvoering een opvallend rode kleur kreeg. Het koffervolume van deze 500X is met 350 liter tot 1.000 liter groter dan dat van de gewone 500, maar niet royaal.
Milde hybride
Deze nieuwe 500X Hybrid gebruikt onder de motorkap een 1,5 liter grote viercilinder turbobenzine, die wordt gekoppeld aan een kleine 48-volt-elektromotor van 15 kW (20 pk) die in de zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling is ingewerkt. De stroom wordt opgeslagen in een batterij met bijzonder bescheiden capaciteit van 0,8 kWh. Het systeemvermogen komt uit op 130 pk, het koppel op 240 Nm.
Hoewel deze configuratie volgens Fiat een ‘Hybrid’-logo op de kofferklep verdient, is dat in de praktijk wat bij de haren getrokken: de 500X Hybrid gedraagt zich het merendeel van de tijd als een milde hybride. Volgens de Italianen heeft de Hybrid in de WLTP-cyclus zo’n 47 procent van de tijd de verbrandingsmotor niet nodig, maar in onze ervaring is dat allesbehalve het geval. Bij het starten en bij manoeuvres neemt de elektromotor het werk op zich, maar zodra je meer dan enkele meters hebt gereden springt de verbrandingsmotor onverbiddelijk aan.
Jammer dat het samenspel met de DCT-transmissie op die momenten niet vlekkeloos verloopt, want de 500X Hybrid blaakt anders wel van werklust. Zijn sprinttijd naar 100 km/u in 9,4 seconden is niet noemenswaardig snel, maar de Italiaan doet dat wel enthousiast. De droge schokdemping laat zich vooral bij lagere snelheden voelen, maar eens op snelheid weet de 500X nog steeds te charmeren. Net als bij een milde hybride geeft de elektromotor dan een nauwelijks merkbaar duwtje in de rug.
Prijzen
In zijn basisuitvoering zet Fiat deze nieuwe 500X Hybrid in de catalogus vanaf 27.790 euro. De charmant aangeklede Red-uitvoering die wij reden, overschrijdt de kaap van 30.000 euro: 30.490 euro om precies te zijn. Handig om weten is dat er ook een Dolce Vita-uitvoering van de 500X bestaat, met een stoffen vouwdak, maar ook dan ben je 30.790 euro kwijt. Fiat geeft voor zijn 500X tot slot een gemiddelde CO2-uitstoot op van 135 g/km (WLTP) en een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100 km (WLTP). Aan de hoge kant voor een hybride, maar in de praktijk makkelijk haalbaar: wij klokten af op 6,3 l/100 km.
Conclusie
Laat je niet van de wijs brengen: de Fiat 500X Hybrid is in de praktijk niets meer of minder dan een milde hybride. Wij zijn er dus niet helemaal van overtuigd of hij de meerprijs van 4.000 euro vergeleken met de klassieke benzineversie rechtvaardigt, temeer omdat de tand des tijds zich in deze 500X nu echt wel laat voelen. Toch blijft de Fiat 500X as such nog steeds een aangename verschijning.