Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Fiat knoopt weer aan met de logica uit de jaren 50. Na de 500e is dit dus de nieuwe 600e. De crossover mikt op het B-segment met heel wat kwaliteiten, waaronder een sympathieke snoet en een rijbereik van meer dan 400 kilometer.
In het kort
De nieuwe Fiat 600e maakt uitvoerig gebruik van alle voordelen die het eCMP2-platform hem bieden: een efficiënte elektrische aandrijflijn, een degelijk rijbereik en correcte interieurruimte. Typisch Fiat: alles is verpakt in een kleine crossover met sympathieke snoet.
We hoeven het eigenlijk niet meer te herhalen: Fiat maakt deel uit van de Stellantis-groep. Het is dus niet lang wachten voor je hier en daar de eerste synergieën ziet opduiken. Na de Jeep Avenger is het de beurt aan Fiat om het eCMP2-platform van de Peugeot 2008 en de Opel Mokka te gebruiken. Toch is er ook een grote nieuwigheid: de crossoverversie van de 500 heet niet langer 500X. Fiat keert terug naar zijn roots en spreekt over de 600e.
Exterieur
Die nieuwe naamgeving is overigens niet de enige nostalgische touch. Een Fiat zonder retrodesign is vandaag natuurlijk geen Fiat. Deze 600 neemt ruw genomen de algemene vorm over van de originele 600: een soort 500 op steroïden. Je krijgt dus dezelfde lichtsignatuur die hem een vrolijke snoet geeft, en dezelfde ronde vormen. En bovendien zijn er net als bij alle andere Fiats tegenwoordig geen saaie kleuren meer in het aanbod. Met andere woorden: geen grijs.
Achteraan zie je eveneens gelijkenissen met het model uit de jaren 50. In de vorm van de kofferklep bijvoorbeeld, en in de gescheiden lichtblokken. Eindelijk zien we nog eens een auto uit 2023 zonder grote ledstrook op de achterklep. De 600 is tot slot logischerwijs ook groter dan de 500. Met 4,17 meter is hij zelfs een halve meter langer, terwijl de breedte en de hoogte zowat identiek zijn.
Interieur
Die extra centimeters leveren natuurlijk een ruimer interieur op. De nieuwe 600e staat volop in het B-segment naast zijn Stellantis-familieleden, de Peugeot e-2008 en Opel Mokka Electric, maar is groter dan de Jeep Avenger. Dat zie je onder meer aan het koffervolume, dat 360 liter bedraagt.
Als je trouwens goed zoekt, vind je elementen die deze Italiaan met zijn Amerikaanse neef deelt. In de middenconsole bijvoorbeeld, met de verschillende opbergvakken, die met een gelijkaardige iPad-achtige flap wordt afgedekt. Voor de rest leent deze nieuwe 600 vooral bij zijn kleinere broer. Het dashboard is dus eveneens afgerond en wordt gedomineerd door het centrale infotainmentscherm van 10 duim, en het stuur is eveneens tweespakig. Beter nog: net als bij de 500e zijn de zetels van deze 600e bekleed met stof of (imitatie)leder met Fiat-monogram. Het enige minpunt: zachte plastics die aangenaam voelen om aan te raken, vallen nergens te bespeuren...
Motor
We vrezen in herhaling te vallen, maar de Fiat 600 staat op het eCMP2-platform van de Stellantis-groep. Bij de lancering krijgt hij een volledig elektrische aandrijflijn van de meest recente generatie. Op de vooras zit dus een elektromotor van 156 pk, onder de vloer een batterij van 54 kWh. Het officiële rijbereik bedraagt 409 kilometer (WLTP) voor de basisversie. Net als bij de andere Stellantis-modellen is een warmtepomp standaard, net als een boordlader van 11 kW. Snelladen blijft relatief beperkt, met amper 100 kW. Bijladen van 20 tot 80 procent doe je weliswaar in een half uur.
Lezers met een geoefend oog hebben wellicht al opgemerkt dat we een paar keer over de Fiat 600 praatten, zonder ‘e’. Dat komt omdat deze nieuwe Italiaan er niet alleen als elektrisch model komt. Begin volgend jaar volgt de ‘Hybrid’, die dezelfde 1.2-driecilinder van Franse origine zal gebruiken als de hybride Peugeot 2008. Het totale vermogen van 100 pk wordt ondersteund door een elektromotor van 21 kW in de versnellingsbak met dubbele koppeling. Hoewel die ‘Hybrid’ heet, gaat het eerder om een milde hybride.
Rijgedrag
Al vanaf de eerste meters merk je dat het moderne platform deze Fiat goed doet. Niet zozeer door de ruimte vooraan – die is zonder meer goed – maar vooral door het comfort dat het deze Italiaan geeft. In de Turijnse straten met pokdalig asfalt slaagt deze crossover erin de schokken prima te filteren en laat hij een souplesse zien die bijna ongezien is voor het merk.
Voor de rest is het moeilijk om een verschil te merken tussen deze Italiaan en zijn Franse neven. De elektrische aandrijflijn is even soepel, met de punch die je verwacht. De energierecuperatie wanneer je het gaspedaal lost is al even gelijkaardig, namelijk: beperkt. Hoewel er een B-modus beschikbaar is, mag je daar geen ‘one-pedal driving’ van verwachten. Het rijbereik flirt dan weer met de officiële cijfers, dankzij een beperkt verbruik. Tijdens onze test kwamen we uit op een gemiddelde van 15,2 kWh/100 km, zowat hetzelfde als de WLTP-cijfers.
Prijs
Je zou denken dat deze nieuwe Fiat 600e een Peugeot e-2008 of Opel Mokka Electric in een Italiaans jasje is. Dat klopt gedeeltelijk, maar hij is betaalbaarder dan die twee modellen. Met een prijskaartje van 36.000 euro is dit zelfs Stellantis’ minst dure elektrische auto. Nochtans is het niet de kleinste, de lelijkste of de mist goed uitgeruste.
Besluit
De Stellantis-synergieën doen Fiat goed. De nieuwe 600e is een van die Italianen die ook op een andere manier in de smaak valt dan door zijn guitig gezicht. Deze elektrische crossover is comfortabel, maar vooral betaalbaar. Daarvoor alleen al vergeef je hem bijna zijn matige afwerking.