In het kort
De Grande Panda is een Fiat Panda gewapend voor de wensen van de moderne klant. Hij is groter, loopt over van de retro-accenten en komt desgewenst met een elektrische aandrijflijn.
De Grande Panda is een Fiat Panda gewapend voor de wensen van de moderne klant. Hij is groter, loopt over van de retro-accenten en komt desgewenst met een elektrische aandrijflijn.
De huidige generatie Panda draait alweer 14 jaar mee en dat zorgt bij Fiat voor een breinbreker. Want enerzijds blijft de bejaarde Panda de best verkopende auto van Italië (geen mop), anderzijds is het internationale publiek klaar voor iets anders. De oplossing? De oude Panda blijft bestaan en daarnaast komt deze Grande Panda. Mamma Mia!
De nieuwe Grande Panda haalt zonder gêne zijn mosterd bij de eerste generatie Panda die gepend werd door Giugiaro. Of in mensentaal: net zoals de nieuwe Renault 5 E-Tech is dit een retrotastische stadswagen. Groter dan ooit trouwens, want met 3,99 meter speelt deze Grande Panda in het B-segment (denk: VW Polo).
Door dat extra plaatwerk is er natuurlijk plaats te over voor de retro-knipogen. Kijk maar de in de kofferklep gestanste merknaam en de “Panda-afdruk” op de deuren die speelt met het lichtspel van de zon. De led-koplampen vooraan knipogen dan weer naar de verlichte raampjes van de voormalige Lingotto-fabriek van het merk.
Nu de Grande Panda je al verleidt heeft met zijn design, wil hij binnenin vooral charmeren. Niet zozeer door de gebruikte materialen (er was geen gebrek aan plastiek tijdens de productie), maar wel door de vormgeving. De ovaal die rond de twee digitale schermen loopt is namelijk een knipoog naar het ovale testcircuit boven op die Lingotto-fabriek van daarnet. Ook de geel/blauwe kleurstelling (standaard!) brengt een streepje “fun” naar deze Grande Panda.
Kijk je eenmaal kritisch voorbij de pracht en praal, dan kan je niet anders dan besluiten dat deze Grande Panda “on a budget” werd gemaakt. De zitruimte achterin is maar zo/zo (al maakt de riante koffer van 361 liter veel goed) en de basisversie met benzine krijgt geen centraal scherm of radio en moet het doen met fysieke hendels om de spiegels te bedienen. Een Dacia zou er alvast jaloers op zijn…
De Fiat Grande Panda is een product van de Stellantis-groep (met ook Peugeot, Citroën en Opel in handen), dus onder de kap vinden we geen verrassingen. Net zoals bij het gros van de stadskarretjes van de groep schuift de Grande Panda twee motoren naar voren. Enerzijds is er de 1.2-liter driecilinder mild hybrid turbobenzine van 100 pk die Fiat nogal pathetisch “Hybrid” noemt en standaard komt met een 6-trapsautomaat.
Daarnaast is er ook een Grande Panda Electric. Die krijgt een - je raadt het nooit - elektrische motor van 113 pk op de vooras en mag zijn energie tappen uit een accu van 44 kWh waardoor een range tot 320 km mogelijk moet zijn. Laden kan aan 7.4 kW AC (via een ingenieuze ingebouwde laadkabel!) of aan maximaal 100 kW DC.
Wij gingen tijdens onze eerste kennismaking op pad met de elektrische Fiat Grande Panda. Met 113 pk is dat zelfs de krachtigste Panda ooit. Met 1.5 ton is het meteen ook de zwaarste Panda ooit gemaakt. Daardoor kan je dit bezwaarlijk een stoplichtsprinter noemen. Pas na 11 seconden tik je de 100 km/u aan, al heb je de 50 km/u aangetikt in 4,2 tellen. Waardoor de Grande Panda Electric vooral op stedelijk gebruik focust.
Niet dat hij daardoor door de mand valt buiten de steden. Op hoge snelheden gedroeg de Grande Panda Electric zich verrassend volwassen. Zelfs op zijn topsnelheid van 132 km/u blijft hij uitermate stabiel. Daarenboven geniet de Grande Panda van een gebalanceerde ophanging met weinig rolneigingen en een aangename demping. Hij mag dus met trots de term “Grande” dragen!
De grootste Panda ooit is per direct de duurste Panda ooit. Dat is economie 101. Toch valt dat best mee. De benzineversie rijd je buiten voor 18.890 euro (al heb je dan die hele kale versie). Leg amper 1.500 euro bij en je krijgt de uitvoering Icon die plots wel lekker in de uitrusting zit. Leg je nog eens 2.500 euro op, dan krijg je de full option uitvoering La Prima. Geen gedoe met opties of pakketten, zo simpel kan het zijn.
De line-up van de Grande Panda Electric loopt gelijk, al liggen de prijzen wat anders. Instappen doe je met een beter uitgeruste versie (RED) die je 24.890 euro kost. Daarboven staat nog uitvoering La Prima voor 27.890.
De Fiat Grande Panda is niet enkel de grootste Panda ooit, hij is ook een stuk volwassener geworden op rijvlak en gebruiksgemak. Gelukkig raakt Fiat niet aan het karakter van de Panda, want dat druipt nog steeds van deze guitige Italiaan.
Technische fiche: Fiat Grande Panda Electric (2025)