Ook bij ons is de pick-up met 1 ton laadvermogen best populair geworden. Hierdoor willen steeds meer constructeurs er zo eentje in hun showroom hebben. Dit is niet het type auto dat je snel-snel kan ontwikkelen, waardoor merken al gauw gaan shoppen bij specialisten in de pick-up.
Er zijn voldoende voorbeelden momenteel. Zo maken Renault en Mercedes gebruik van de expertise van Nissan voor hun eigen pick-ups. De Fiat Fullback die u hier ziet, komt dan weer van bij Mitsubishi, waar we hem kennen als de L200. Met enkele kleine retouches draagt die nu ook een Fiatbadge.
Copy-paste
De Fiat Fullback is dus geenszins verrassend. Hij neemt alle elementen over van de Mitsubishi L200, op het radiatorrooster na. Dat krijgt horizontale lamellen die beter passen bij de huidige look van de Fiatfamilie. In België zal Fiat hem uitsluitend aanbieden met dubbele cabine. Daarmee meet de Fullback 5,29 meter in de lengte, 1,82 meter in de breedte en 1,78 meter in de hoogte. Daarmee wil Fiat zich kunnen meten met de VIP’s onder pick-ups: de Ford Ranger en de Nissan NP300 Navara. Beide bestsellers wil Fiat te grazen nemen met een betere prijs/kwaliteitverhouding en met een garantieperiode van 5 jaar.
Overtuigende argumenten
Wat het leven aan boord betreft, zullen er weinig klachten te noteren vallen. De Fullback beschikt over een uitnodigend interieur, en hij is goed voorzien van snufjes. Standaard heb je recht op automatische airco, een aanraakscherm voor het multimediasysteem, een achteruitrijcamera, een met leder bekleed stuur, start/stop en lichtmetaal velgen. De laadbak is 1,52 meter lang en kan een last van 1.045 kilogram dragen. De Fiat Fullback mag tot 3.090 kilogram slepen.
Slechts één motor
Fiat heeft slechts één motor weerhouden: het 2.4 turbodiesel motorblok met 180 pk en 430 Nm aan koppel. Die kan je naar keuze bestellen met een manuele zesbak of met een vijftrapsautomaat. De transmissie maakt het mogelijk om te kiezen tussen twee- en vierwielaandrijving, afhankelijk van de weersomstandigheden. Dankzij een transferbak met korte versnellingsverhoudingen mag hij zich met recht en rede een echte offroader noemen. Hij beschikt bovendien over een bodemspeling van 21 centimeter, over een ophanging met lange veerwegen en over twee differentiëlen (het centrale diff is standaard, dat achteraan is een optie).
Klaar voor elke taak
Al na de eerste kilometers met de Fullback realiseer je je dat je hier te maken hebt met een werkpaard met goede manieren. Van de twee modellen die we testten, liet de automaat de beste indrukken na. Je kan deze pick-up rijden alsof hij een grote SUV is: relax. De motor is best levendig en zuinig. We kwamen uit op een gemiddeld testverbruik van 8,5 l/100 km. Hij blijkt ook kwiek in de hernemingen.
De automaat heeft geen last van onverwachte schokken, terwijl hij wel elke druk van je rechtervoet adequaat beantwoordt. Dynamisch kan je er niet omheen – zoals in elke pick-up het geval is – dat de achterkant wat springerig wordt wanneer de bak onbeladen is en je stevig wil doorgassen. Met zijn basisprijs van 34.788 euro (BTW inbegrepen) toont hij zich zeer concurrentieel.
Fiat Fullback |
---|
Viercilinder turbodiesel, 2.422 cc |
180 pk bij 3.500 opm |
430 Nm bij 2.500 opm |
0-100 km/u: n.b. |
Topsnelheid: 177 km/u |
Verbruik: 6,4 l/100 km |
Testverbruik: 8,5 l/100 km |
CO2: 169 gr/km |
Prijs: 34.788 euro |