Beetje bij beetje maakt Europa kennis met Fiats nieuwste vertegenwoordiger in de Golfklasse. Na het vierdeurs berlinemodel dat als prijskraker dient, en na de modieuze vijfdeurs hatchback krijgen we nu ook de break gepresenteerd. Die volgt de lijn van de andere Tipo’s: alleen het strikt noodzakelijke, geen overbodige snufjes, en een knalprijs.
Minder dan 17.000 euro
Op de Fiat Tipo Station Wagon is het nog wachten tot de zomermaanden voor je hem in de toonzalen van de concessies aantreft. Hierdoor zijn de prijzen nog niet definitief vastgelegd. Elke wijziging aan het koetswerktype brengt een prijsstijging met zich mee. Weet dat het vijfdeursmodel 1.400 euro duurder geprijsd staat dan de vierdeurs Fiat Tipo, aan 15.500 euro. Dan durven wij veronderstellen dat de Fiat Tipo SW zal beginnen aan 16.900 euro.
Aan die veronderstelde prijs krijg je een atmosferische 1.4 benzinemotor met 95 pk, ESP, elektrisch bediende voorruiten, manuele airco, zes airbags, radio-cd met USB- en Aux-ingangen, Bluetoothverbinding voor de gsm en audiostreaming, 60/40 neerklapbare achterbank, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, start/stop, boordcomputer en bandendrukcontrole. Dat is bijna identiek aan wat je bij de concurrentie vindt, maar het lijkt er sterk op dat Fiat met een gelijkaardige motor toch enkele honderden euro’s onder de prijs van de Ford Focus Clipper kan duiken, 2.000 euro goedkoper wordt dan een Peugeot 308 SW, 3.000 euro minder kost dan een Opel Astra Sports Tourer en liefst 4.200 euro onder de prijs van de VW Golf Variant blijft.
550 liter
De Fiat Tipo SW is de langste in de Tipofamilie, met 4,57 meter. Zelf bevindt hij zich onderaan het gemiddelde in zijn segment. In lengte welteverstaan, want qua koffer is hij bovengemiddeld bedeeld. Met de achterbank op zijn plaats beschik je al over 550 liter, gerekend onder het afdekscherm. Dat is de vierde beste score in zijn segment. Het maximale laadvolume heeft Fiat niet ter beschikking, maar zo met het oog gemeten moet dat in de buurt van 1.700 liter liggen. Wel weten we dat je met de achterbank plat objecten van maximaal 1,80 meter lang kan binnenschuiven. Daar voegt de Fiat Tipo SW, net als we in de vijfdeurs al opmerkten, bijzonder ruime plaatsen op de achterbank aan toe.
1.4 MultiAir
Om het niet een derde keer te hebben over de 1.6 MultiJet turbodiesel met 120 pk, hebben we de sleutels gevraagd van een benzinemotor: de 1.4 turbo met 120 pk. Die motor trekt zich meer dan aardig uit de slag, hij haalt 100 km/u in 9,8 seconden en een top van 200 km/u. Aan de pomp blijkt hij zuinig, we verbruikten op een heuvelig testparcours, gemengd met stadsverkeer 7,6 l/100 km. We hadden alleen gehoopt dat het lagere gewicht van de benzinemotor op de voortrein voor een iets levendiger wegligging zou zorgen. IJdele hoop. De voortrein van de Tipo doet zijn werk, maar uitbundig is hij niet. De Fiat Tipo is geen topper in rijdynamiek. Hij moet het meer van comfort, stilte en rust hebben als kwaliteiten. De Fiat Tipo houdt zo dezelfde troeven over als de Tipo Hatchback, maar met meer kofferruimte dus.
We vinden het goed dat Fiat beslist heeft om niet mee te stappen in de ratrace van de concurrentie: de strijd om de snelste, de knapste, de meest technologisch geavanceerde, de ‘premiumste’. De Italiaan houdt het Hollands nuchter: doe maar gewoon, dat is al gek genoeg.
Fiat Tipo SW 1.4 MultiAir
4 cilinder turbo, 1.368 cc
120 pk bij 5.000 opm
215 Nm bij 2.500 opm
0-100 km/u: 9,8 sec
Top: 200 km/u
Verbruik: 6,0 l/100 km
Testverbruik: 7,6 l/100 km
CO2: 139 gr/km
Prijs: +/- 18.300 euro