In het kort
De Ford Bronco is een rasechte offroader die geen compromissen sluit op het vlak van comfort, ecologie of zelfs sportiviteit. Deze volbloed 4x4 wil rijplezier bieden op zijn manier. Liefst nog zonder dak en deuren en vooral… offroad!
De Ford Bronco is een rasechte offroader die geen compromissen sluit op het vlak van comfort, ecologie of zelfs sportiviteit. Deze volbloed 4x4 wil rijplezier bieden op zijn manier. Liefst nog zonder dak en deuren en vooral… offroad!
SUV's zijn zo gemeengoed op onze wegen dat we bijna vergeten dat ze hun oorsprong kennen in de wereld van de offroader. Capabele machines die vandaag de dag nog steeds bestaan, maar overschaduwd worden door pseudo-offroaders met voorwielaandrijving. Denk maar aan de rasechte Jeep Wrangler, Toyota Land Cruiser of de Ford Bronco. Wacht, Bronco?!
Jep, de Ford Bronco. Deze offroadlegende, die je in Hollywoodfilms uit de jaren 60 en 70 over de grote vlakten zag trekken, is terug! De nieuwe generatie, die in 2021 in het land van herkomst arriveerde, speelt de retrokaart tot het uiterste uit. Een vierkante lijnenspel, ronde koplampen, grote banden en bredere wielkasten. Het volstaat te zeggen dat de Bronco een echte blikvanger is!
Bovendien is het niet alleen een marketingoefening voor de blauwe ovaal. De Badlands-versie wordt geleverd met nog grotere banden en alle elektronische en mechanische hulpmiddelen die je nodig hebt om de wereld te beklimmen! Bovendien is de Bronco een spiegelbeeld van de Jeep Wrangler, want het dak en zelfs de deuren kunnen gemakkelijk worden verwijderd.
De Bronco mag dan een beest van een offroader zijn, het blijft een Ford. Daarom vind je in het interieur alle uitrusting die je nodig hebt. Van het grote touchscreen voor het SYNC4 infotainmentsysteem tot het digitale instrumentenpaneel en de elektrische, lederen en verwarmde stoelen. Het moet gezegd worden dat de Bronco in ons land verkrijgbaar is in slechts twee varianten, waarbij bijna alle uitrusting van de optielijst is aangevinkt.
In tegenstelling tot zijn grootste concurrent - moeten we echt nog eens de Jeep Wrangler benoemen? - heeft de Bronco een meer eenvoudige afwerking. Bij dit type voertuig is dat geen enkel probleem en het maakt het schoonmaken zelfs gemakkelijker! Dit rustieke gevoel geldt ook voor de geluidsisolatie, die zeker geen prioriteit was op het lijstje van de ingenieurs...
De Europese Bronco's komen hier niet alleen in beperkte aantallen, ze brengen ook maar één motor mee uit de US of A. Daarbij schuift Ford meteen de krachtigste naar voren, een 2.7-liter V6 benzine met twee turbo’s. Die is goed voor 335 pk en 563 Nm koppel. Dat is meer dan genoeg, maar vergeet niet dat dit beest 2,2 ton weegt...
Vierwielaandrijving is uiteraard standaard en omdat de Bronco stiekem is gebaseerd op het onderstel van de Ranger pick-up, kan dezelfde 10-traps worden ingeschakeld voor de strijd. Op de hardcore Badlands-versie heeft de tussenbak een Auto-modus en kortere versnellingen. En dat is nog niet alles, want deze variant krijgt ook Bilstein-vering en 261 mm meer bodemvrijheid.
Wij gingen op pad met de Outer Banks-uitvoering, een versie die bedoeld is om dakloos mee door de velden te slenteren in plaats van rots te klimmen. Kortom: het is de meer beschaafde uitvoering van de twee. Al blijft het een bruut. De vering schokt, de carrosserie en het afneembare dak kraken hier en daar en het windgeruis doet alle gesprekken verstommen. Toch kun je niet anders dan glimlachen terwijl je rijdt.
Wat de motor betreft, doet de V6 zijn werk goed. Hij komt iets te snel op gang - dankzij de korte versnellingsbakverhoudingen - maar je leert al snel om het gaspedaal behendig in te drukken. De automatische versnellingsbak doet zijn werk goed, maar lijkt vaak te aarzelen tussen één of twee versnellingen. 10 versnellingen is veel, te veel. Een kort uitstapje in de modder bevestigt dat dit beest de meeste situaties aankan, met als enige beperking de banden. Ook op de weg voelt de Bronco veel burgerlijker aan dan de Wrangler, zijn onafhankelijke vooras geeft hem een zekere finesse en precisie.
Is het echt de moeite waard om het brandstofverbruik van een groot beest met een Amerikaans blok te vermelden? Vreemd genoeg wel. Na meer dan 1.000 km, inclusief rijden op de Duitse snelweg, bedroeg ons brandstofverbruik 11,2 l/100 km. Dat is natuurlijk veel, maar het is minder dan het homologatiecijfer (13,7 l/100 km)!
Gezien het beperkte aantal exemplaren, de krachtige (en vervuilende) motor en de zeer uitgebreide standaarduitrusting is het niet verwonderlijk dat de Ford Bronco niet de meest betaalbare van alle rasechte avonturiers is. De vanafprijs van € 77.170 doet echter wel wat wenkbrauwen fronsen. Dat gezegd hebbende, begrijpen we Ford. De winstmarge moet bijna nul zijn, dus wie absoluut een Bronco wil, hoeft alleen maar diep in de buidel te tasten. Overigens laten we alles over belastingen en ecologische boetes voor wat ze zijn...
Dit is een SUV zoals we ‘m graag zien: zonder compromissen! Ja, de Ford Bronco kost een arm en een been, verbruikt veel en is niet zo heel comfortabel. Toch kan je niet anders dan gecharmeerd zijn door deze Amerikaanse brok in Europa.
Ford Bronco 2023