Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford C-Max – Meer familie, minder dynamiek

Het zat er aan te komen dat Ford de C-Max en de grotere Grand  C-Max een update zou geven. De Focus, het model waar beide compacte MPV’s van worden afgeleid, kreeg eerder al een facelift. De nieuwe C-Max heeft recht op een nieuwe neus met een bijzonder ruim bemeten radiatorrooster.

Ford zorgt ook voor een nieuw interieur een aangepast motorgamma. Deze opfrisbeurt komt geen dag te vroeg. De concurrentie zat niet stil en heel wat MPV-rijders schakelen over op een compacte SUV.

Je herkent de nieuweling aan de scherpere neus met de extra plooi in de motorkap. Ook de oplopende gordellijn, de brede heupen met daarboven een uitgesproken C-stijl maken het verschil. Verder is het koetswerk vergelijkbaar met zijn voorganger, hij wordt niet groter. Wie meer plek wil, wordt bediend met de Grand C-Max die met zijn (nood-)zitjes in de koffer in totaal zeven zitplaatsen biedt. Het koetswerk van de Grand C-Max krijgt ook zijdelingse schuifdeuren achteraan, wat de in- en uitstap makkelijker maakt. Deze XL-versie kost 2.450 euro extra.

Aangenamer dashboard

De belangrijkste vernieuwing zit ook bij Fords compactere MPV binnenin. Het merk met het blauwe ovaal monteert een nieuw interieur met vooral een aangenamer dashboard. Een en ander maakt een betere indruk omdat de gebruikte kunststoffen beter aanvoelen. Het geheel lijkt ook steviger in mekaar te zitten maar daarover kan je pas oordelen nadat de wagen enkele tienduizenden kilometers over ’s lands gehavende wegennet is gestuurd. Net als alle andere merken maakt ook Ford het nieuwe infotainmentsysteem tot de attractie van dit nieuwe model. De connectiviteit is verbeterd en er verhuisden ook tal van gewone functies naar het display. Dat zit centraal op de middenconsole en werd op dezelfde hoogte ingebouwd als de tellers, wat minder vermoeiend is voor de ogen. De schakelpook zit zwevend in de middenconsole, een opsteker voor het schakelcomfort.

Minder dan 5 l/100 km

Onder de motorkap voorziet Ford in een breed gamma motorisaties die allemaal conform de Euro 6

Malser

Net als bij de Focus werd ook een het onderstel gesleuteld. De ingenieurs hebben vooral voor een malsere demping gezorgd. Dit verhoogt het comfort bij een rustige rijstijl. Keerzijde van de medaille is dat deze relatief hoge MPV meer gaat overhellen en duiken bij het remmen. Alles blijft perfect gecontroleerd en efficiënt maar het messcherpe is eraf. Ook de elektrische stuurbekrachtiging werd gekalibreerd met het oog op meer comfort en (iets) minder precisie. Een bewuste keuze die volgens Ford beter aansluit bij de roeping van een gezinsbusje.

Tot slot nog even meegeven dat je de C-Max ook met Active City Stop en een actieve snelheidsregelaar kan uitrusten. De basisversie (1.6 – 85 pk) is er al vanaf 17.500 euro, voor een dieselversie (1.5 – 95 pk) betaal je minstens 21.850 euro.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer