In het kort
Na het herontwerp van de Mustang tot elektrische SUV is het nu de beurt aan de Capri. Dit Europese icoon wordt omgetoverd tot een coupéversie van de elektrische Explorer, met grote accu's en een puike actieradius.
Na het herontwerp van de Mustang tot elektrische SUV is het nu de beurt aan de Capri. Dit Europese icoon wordt omgetoverd tot een coupéversie van de elektrische Explorer, met grote accu's en een puike actieradius.
We kunnen zeggen wat we willen over de keuze van Ford, maar het is duidelijk dat het de lippen los maakt. Dit was het geval met de Mustang Mach-E, de Puma en nu met deze Capri. De vraag is echter: is dit echt heiligschennis ,of moeten we het zien als een geniale zet van Ford?
Op het eerste gezicht zou deze Capri van alles kunnen heten - wij denken dat Fusion de ideale naam zou zijn voor een elektrische Ford -, zo abstract is de gelijkenis met de Europese muscle car van weleer. Natuurlijk vertelt het marketingteam ons met trots over de zwarte strip tussen de lampen en de afgeronde achterruit... maar je moet onder het oppervlak van de 5-deurs crossover krabben om ze te vinden!
Los van de marketing: deze nieuwkomer is puur en alleen de coupé van de Explorer. De wielbasis is hetzelfde (2.767 mm), maar de Capri is 4 mm lager en 166 mm langer dan zijn broer. Hij onderscheidt zich door zijn eigen voorkant, LED-koplampen en LED-achterlichten.
In de cabine zijn de familiebanden met de Explorer des te duidelijker. Het is eenvoudig: de twee elektrische Fords delen al hun meubilair. Het dashboard wordt gedomineerd door een verticaal 14,6-inch touchscreen. Ook hier kan het scherm worden verschoven zodat het niet alleen beter zichtbaar is, maar ook een opbergruimte onthult. Dat is praktisch, maar daar blijft het niet bij: de middenconsole is zo groot dat er een laptop in past!
Op het eerste gezicht ziet het interieur van de Capri er goed uit. Je zult vooral het stuur met “chromen” onderste spaakje herkennen als verschilpunt tegenover de Explorer. Als je een beetje rondkijkt, ontdek je tevens ook een afschuwelijke aanraakbediening op het stuurwiel, een aanraakgevoelige strip in plaats van een volumeknop en een set raambedieningen op het bestuurdersportier met... twee knoppen voor vier ramen! Waar hebben we dat nog gezien? Juist ja, Volkswagen!
De hierboven opgesomde eigenaardigheden in de cabine ontraadselen het Duitse geheim van deze Amerikaanse EV. Jep, net als de Explorer is de Capri gebaseerd op het MEB-platform van de Volkswagen Group, net als de VW ID.4, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron. De Fords kwamen echter veel later... omdat het merk met de blauwe ovaal niet tevreden was met de eerste versie van het platform!
Het wachten heeft geloond, want de Capri profiteert van een recente motorupdate. Onder de carrosserie bevinden zich twee accu's, met een capaciteit van 77 kWh of 79 kWh. De eerste is gekoppeld aan een elektromotor op de achteras die 286 pk en 545 Nm koppel produceert. De tweede batterij is gekoppeld aan twee motoren, één op elke as, voor een totaal van 340 pk en 545 Nm koppel.
Alle lichte klachten die je hebt over het uiterlijk, de naam of zelfs het gedeelde platform van de Capri, verdwijnen snel zodra je deze SUV-Coupé op een bochtige weg zet. De besturing, die in de stad overmatig wordt ondersteund, wint aan gewicht in bochten buiten de stad en wordt eindelijk natuurlijk. Oké, het onderstel helt over, maar alles is briljant onder controle en het resultaat is een aangeboren dynamiek. Zelfs bij het uitkomen van een bocht brengt een rechtervoet de achteras in beweging.
Sterker nog, de ingenieurs van Ford hebben begrepen dat dynamiek niet het tegenovergestelde is van comfort! Het resultaat is dat de Capri dagelijks soepel en verschrikkelijk goed gedempt is. Er is geen magische truc, geen actieve anti-roll bar, geen luchtvering en zelfs geen gecontroleerde demping. Kortom, hij mag dan gebaseerd zijn op een VW, de Capri rijdt als een Ford!
Vergeleken met broertje Explorer is de Ford Capri dynamischer, biedt hij meer actieradius en heeft hij zelfs een grotere bagageruimte (572 liter). Hij is echter ook duurder. Maak je geen zorgen, de rekening valt reuze mee, want ongeacht de uitvoering of motor is de meerprijs altijd € 2.500. De Capri Extended Range RWD begint bij € 51.450, terwijl de versie met vierwielaandrijving € 63.450 kost.
Afgezien van zijn naam, een paar design accenten en de vastberadenheid van de marketingafdeling, heeft de nieuwe Ford Capri niets gemeen met die uit de jaren 60, 70 of 80. Toch is deze elektrische SUV-coupé een echte Ford, dankzij een comfortabel, dynamisch chassis en een goede binnenruimte.
Technische fiche: Ford Capri Extended Range AWD (2024)