Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ford EcoSport 2016 – Correcties

Terwijl Ford met de Focus en de Fiesta in hun respectieve segmenten bij de koplopers hoort, is de EcoSport bij de - nochtans populaire - kleine crossovers slechts een meeloper. Enkele ingrepen drongen zich op.

Enkele ingrepen’ is in deze misschien een understatement. Ford heeft het concept van de EcoSport niet lichtjes laten evolueren, maar heeft hem volledig herzien op basis van de opmerkingen die eigenaars hadden. Daarmee wordt een Braziliaanse auto die eerst voorzien was voor de groeilanden (Brazilië, India, China, Thailand,…) nu plots veel Europeser.

-27 cm

De eerste aanpassing springt vlot in het oog. Het grote reservewiel op de koffer is verdwenen. Je vindt het nog wel, maar dan op de optielijst. We zouden het zelfs niet aanbevelen om dit vakje aan te kruisen, want zonder dat ‚rugzakje’ oogt hij stukken fijner. Belangrijker nog: zonder dit achterwiel wordt de Ford EcoSport 27 centimeter korter in de lengte, hij krimpt naar 4,01 meter. Dat maakt hem vlotter in de manoeuvres. Bovendien, nu de kofferdeur is vrijgemaakt, kan er ook een achteruitrijcamera worden geplaatst. Het geeft ook wat meer centimeters bij die kunnen schelen bij het openen van die koffer. Want zo’n deur die richting trottoir openzwaait is toch niet zo handig in de stad. De volgende generatie EcoSport krijgt hopelijk opnieuw een klassieke kofferklep.

We hadden het al even over de achteruitrijcamera, die je in de optielijst terugvindt. Maar Ford heeft ook zijn best gedaan om de standaarduitrusting van de EcoSport te verbeteren… met enkele dingetjes die wij eigenlijk gewoon bij een auto verwachten in Europa. Zoals centrale vergrendeling met afstandsbediening, vier elektrisch bediende ruiten, een manuele airco,… Wie zich echt verwend wil voelen, opteert beter voor de Titaniumafwerking die er nog wat chroom elementen aan toevoegt, stoelen die deels met leder bekleed zijn, automatische airco en het SYNC multimediasysteem. Ford voegt ook een Titanium S aan het gamma toe, die uiterlijk wat sportiever is, een navigatiesysteem toevoegt in de uitrusting, net als een achteruitrijcamera.

Meer een Ford in het rijden

Ook technisch heeft Ford aanpassingen doorgevoerd. Ons wegennet is beter dan datgene van de belangrijkste markten van de EcoSport. Dus kon volgens de ingenieurs de rijhoogte bij ons makkelijk met 1 centimeter omlaag, en konden ophanging en vering wat strakker worden getrokken om de rolbewegingen beter te controleren. Ook de afstellingen van het stuur en het ESP zijn verbeterd. Allemaal kleine verbeteringen, maar met een groot effect. Nu voelt de EcoSport opnieuw aan zoals je van een Ford verwacht: dynamisch. Hij doet eindelijk zijn onderstel - dat van de Fiesta - meer eer aan.

De Titanium S doet op dat vlak zelfs nog een stukje beter. Maar onthoud vooral dat de EcoSport meer Eco dan Sport is. De motoren die deze 1,3 ton wegende kleine SUV moeten voortbranden, zijn vooral redelijke keuzes: een atmosferische 1.5 benzine met 112 pk (6,3 l/100 km, 112 gr/km en 17.150 euro), een 1.0 turbobenzine driecilinder (5,4 l/100 km, 125 gram CO2, 17.950 euro) en een 1.5 turbodiesel (4,4 l/100 km, 115 gram CO2, 19.150 euro). Allen krijgen een manuele vijfbak standaard, een zestrapsautomaat is een optie bij de 1.5 benzine. Een 4x4 is er niet. De 1.0 EcoBoost is de snelste van de bende, maar dat moet je tussen aanhalingstekens zien. Hij haalt een top van 180 km/u en heeft 13 seconden nodig om 100 te halen.

De Ford EcoSport is wel duidelijk verbeterd na zijn facelift. Hij is levendiger, comfortabeler en beter geïsoleerd dan voorheen. Aangenamer dus. Dan kan nu zijn carrière in Europa echt van start gaan.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer