Een overdrijving, maar wanneer je kijkt naar het aantal compacte SUV’s dat we tegenwoordig op straat zien, schuilt er zeker een vorm van waarheid in. Wij slikken ze alvast met gretigheid, want in België waren in het eerste trimester van dit jaar de Peugeot 2008, de Dacia Duster en de Renault Captur bij de best verkochte compacts. De concurrentie volgt op korte afstand, en daar komt er nu eentje bij. Ford laat de EcoSport overkomen uit India, en hij laat zich niet intimideren door de concurrentie, zo konden we bij zijn presentatie zelf vaststellen.
Ford wil van de EcoSport een nicheproduct maken met een beperkte afzet in Europa. De EcoSport zal uitsluitend met tweewielaandrijving (voorwielen) beschikbaar zijn, en uitsluitend met de duurste Titanium afwerking worden geleverd. Er komen slechts twee motorkeuzes: de 1.0 driecilinder Ecoboost benzine – ja, die weer - of de 1.5 TDCi diesel. Er zijn slechts twee opties: metaalkleur en lederen zetelbekleding. Interessant niet? De basisversie met de 1.0 Ecoboost komt er aan voor 19.950 euro. Daarmee is de Ecoboost duidelijk duurder dan zijn concurrenten, maar hij is wel luxueuzer aangekleed. Standaard krijgt hij onder meer cruise control, automatische airco, keyless entry, zestienduims velgen en Fords multimediasysteem SYNC met stemherkenning. Daarmee kan je nu ook apps opstarten.
Vrij van geest
Een commerciële politiek die moet dienen om zijn low-cost afkomst te verdoezelen. Het design is al bij al geslaagd. De Ford EcoSport komt voor de dag als een geloofwaardige SUV offroader, inclusief het reservewiel dat op de kofferklep is bevestigd. Die ‘rugzak’ roept herinneringen op aan de eerste Toyota RAV4. Hij heeft een zijdelings openende kofferdeur, wat vaak niet de meest praktische oplossing is. Denk maar aan een parkeergarage.
Wie wel de ruimte heeft om de kofferdeur open te zwaaien, ontdekt een koffer die 375 liter groot is. Daarmee kan hij zijn concurrenten recht in de ogen kijken. Met de 60/40 neervouwende achterbank kan dat volume nog naar 1.238 liter. Voor de achterbank strekt zich een interieur uit dat ruim plaats biedt aan vier inzittenden. Wel valt op dat Ford te veel harde plastics gebruikt en inzake afwerkingskwaliteit kan deze EcoSport niet honderd procent voldoen aan de veeleisende Europese klanten.
Eerlijke prestaties
We kregen de sleutels overhandigd van de 1.5 TDCi met 90 pk en een maximaal koppel van 205 Nm. Voldoende om ons ervan te overtuigen dat in deze configuratie de EcoSport zich goed uit de slag weet te trekken, al is hij wel een tikkeltje rumoerig. De acceleraties zijn snedig, zonder dat je de versnellingspook een verzet lager hoeft te duwen. Behalve dan op hellingen. Zelfs met een gehaaste rijstijl blijft het verbruik binnen de perken. Gemiddeld kwam hij tijdens onze testrit nooit boven 6 l/100 km uit. Niet mis. Zijn acceleraties voelen snediger aan dan het papier weergeeft: 0 tot 100 in 14 seconden en een top van 190 km/u.
Hij ziet er hoog en wat wankel op zijn poten uit, maar daar is in de realiteit niets van aan. Deze Ford weet zich uitstekend in toom te houden. Hoewel geen Fiesta, stuurt hij wel stabiel en blijkt hij comfortabel. Daarmee kan hij misschien de meer rationeel denkende mens overtuigen?