Ford lijkt al zijn aandacht toe te spitsen op families. De jongste maanden zagen we tal van familie-Fords de revue passeren: de vernieuwde S-Max en Galaxy, de Ecosport en Kuga SUV’s en een klassieke break: de Mondeo Clipper. In september komt daar nog deze Edge bij. Die wil uw aandacht afleiden van klassiekers als de Audi Q5, de BMW X3 en de Volvo XC60.
Succes in de VS
In de Verenigde Staten heeft de Edge Ford al flink wat succes aan de kassa opgeleverd. Bij ons komt hij net als de Mustang over als een Amerikaan die voet aan wal zet in Europa. Hij breekt met de stijl die we van deze SUV’s gewoon zijn in Europa. De Ford Edge heeft een flinke omvang, maar hij deelt zijn mechanische basis met de Galaxy en met de Mondeo. Ford laat de grote benzinemotoren echter in de States.
Royaal in ruimte
Ruimte is zijn eerste troef. Royaal is de best passende omschrijving. Vooraan vinden bestuurder en passagier comfortabele en goed steunende stoelen. Achteraan kunnen de passagiers hetzelfde zeggen. Relax reizen kan dankzij de verstelbare leuning van de achterbank. Voor de wintermaanden voorziet Ford optioneel in verwarmde zitplaatsen achteraan ook.
Het design van het interieur is toegespitst op dat van de Galaxy en mist originaliteit. Daar stelt de Ford Edge wel een joekel van een koffer tegenover. Die is standaard al 602 liter groot, met de achterbank plat groeit dat volume nog aan tot 1.847 liter. De achterbank is via een knop makkelijk in twee delen neer te vouwen. De laadvloer is vlak, wie voor het tweede afwerkingsniveau ‘Titanium’ opteert, krijgt standaard al een elektrisch bediende kofferklep mee.
Premium
Wie in de premiumliga komt meespelen, moet opvallen natuurlijk. Ford brengt de Edge naar de markt met standaard vierwielaandrijving, actieve rijvakcorrectie, zeven airbags, noodremhulp maar ook met een audiosysteem dat ‘tegengolven’ verspreidt om parasitaire geluiden te onderdrukken. Wie voor een Ford Edge opteert om kilometers te maken, zal snel de voordelen van dit systeem inzien.
Reizigersziel
De krachtigste Edge is ook diegene waarmee je het aangenaamst de kilometers voorbij ziet vliegen. De Ford Edge weegt 1.949 kilogram, dus een 2.0 turbodiesel met twee turbo’s is geenszins overdreven om hem toch enige punch te schenken. Met 210 pk en 450 Nm kan de 2.0 wel uit de voeten met de Edge. De Powershift zestrapsautomaat reageert snel genoeg, zowel in de gewone stand als in de sportmodus. Zowel op de snelweg als op bochtige landwegen toont hij zich een waardige Ford. Hij blijft onverstoorbaar op slecht wegdek en het stuur geeft voldoende feedback. Voor een auto van deze omvang hoeft het natuurlijk niet te verbazen dat je gemiddeld met net iets minder dan 9 l/100 km tevreden moet zijn. Maar waar we echt van achterover vallen is de prijs van deze Ford Edge. 49.900 euro is wel een heel zwaar tarief, zelfs in de premiumsector.
Ford Edge 2.0 TDCi
4 cil. biturbo diesel, 1.997 cc
210 pk bij 3.750 opm
450 Nm bij 2.000 opm
0
Top: 211 km/u
Verbruik: 5,9 l/100 km
Testverbruik: 8,8 l/100 km
CO2: 152 gr/km
Prijs: 49.900 €