De Ford Edge leeft eigenlijk nog maar drie jaar op Europese bodem, maar kijk: de tijd blijkt toch al rijp voor een facelift. Zoals gebruikelijk neemt de constructeur daar gebruik van om het uiterlijk wat bij te veilen. Hier zien we een styling die iets meer robuust wordt, en waarbij we een nieuw radiatorrooster zien dat los staat van beide koplampen. Ook de achterkant ondergaat enkele kleine wijzigingen. Met de facelift laat Ford ook een ST-Line los op de Edge. Dat brengt geen bijkomende pk’s, maar wel een meer dynamische stijl met onder meer een radiatorrooster met grotere grillegaten, een specifieke achterkant en standaard 20-duim velgen.
Update voor het interieur
De wijzigingen aan de Ford Edge beperken zich niet alleen tot het uiterlijk, ook de binnenkant is aangepakt. We zien dus een nieuw aanraakscherm voor het multimediasysteem, 8 duim groot en compatibel met Apple Car Play en Android Auto. Maar ook het digitale dashboard kan helemaal worden aangepast. De middenconsole is hertekend, en we zien dat de Edge voortaan een draaiknop krijgt om de automatische versnellingsbak te bedienen, alsook een elektronische handrem. Hierdoor kon Ford meer opbergvakken integreren, net als een vakje om gsm’s draadloos op te laden.
190 of 238 pk
Ford vertrouwt op één enkele diesel, maar voorziet wel in drie varianten voor de Edge. In België zijn alleen de twee krachtigste afgeleiden verkrijgbaar. We zien dus een 2-liter turbodiesel die begint met 190 pk bij 3.500 opm en 400 Nm vanaf 2.000 opm. Naast die variant is er de 2-liter Ecoblue biturbo, die een vermogen van 238 pk kan voorleggen, en 100 Nm meer koppel heeft. De minst krachtige motor is uitsluitend verkrijgbaar met manuele zesbak, terwijl de motor met 238 pk het standaard doet met een nieuwe achttrapsautomaat.
Comfortabel
Tijdens onze testrit op ondergesneeuwde wegen in Zweden konden we het comfort van nieuwe Ford Edge wel smakken. Die is ruim genoeg voor vijf inzittenden, en heeft dan nog 602 liter vrij voor bagage. Eerlijk gezegd, we zouden van het tegenovergesteld geschrokken zijn in dit voertuig van 4,83 meter lang. Het comfort wordt nog beter wanneer je opteert voor een luxueuze Vignale-versie, met leder en betere afwerking (op een paar details na) en met een betere uitrusting. Ford heeft voor deze facelift ook de technologie up-to-date gebracht, zeker wat rijhulpen betreft. Zo heeft hij een stuurassistent die bijspringt tijdens ontwijkmanoeuvres.
Meer dan 2 ton
Omdat we in winterse omstandigheden testreden, konden we niet helemaal nagaan hoe goed zijn dynamiek nu is met de nieuwe biturbo motor. Al hebben we eigenlijk weinig twijfel, want ondanks zijn massa van 2,1 ton bleek 238 pk voldoende om met vertrouwen te kunnen inhalen. Wat het verbruik betreft zal de Edge nooit een voorloper in zijn klasse zijn, met dat hoge gewicht een vierwielaandrijving in combinatie met een weinig aerodynamisch profiel. We reden op ondergesneeuwde wegen met spijkerbanden, en tekenden verbruikscijfers op tussen 8 en 9 l/100 km. Gegeven de omstandigheden leek ons dat erg correct.
Ford Edge |
---|
Motor: viercilinder turbodiesel, 1.996 cc |
238 pk bij 4.000 opm |
500 Nm bij 2.000 opm |
0-100 km/u: 9,6 sec |
Top: 216 km/u |
Verbruik: 6,7 l/100 km |
CO2: 175 g/km |
Prijs: 51.900 euro |