Wanneer het over elektrische aandrijvingen gaat, hoor je zelden Ford als eerste vernoemen. Toch heeft Ford inmiddels al een aardig gamma opgebouwd. Er is de Mondeo Hybrid, we reden net de Puma mini-hybride, er is de Tourneo hybrid plug-in, en dit jaar verwachten we nog de nieuwe Kuga plug-in, de elektrische Mustang Mach-e en nog een pak meer mini-hybrides. Toch lijkt Ford nog niet helemaal veilig te zitten voor de monsterboetes waarmee de Europese Unie vanaf dit jaar dreigt wanneer een merk over voor zijn hele verkoop in Europa gekeken boven een gemiddelde van 95 g/km CO2-uitstoot komt. Om dat gemiddelde zoveel mogelijk te drukken, laat Ford hulp aannrukken uit een eerder onverwachte hoek.
450 pk
Dit is de Ford Explorer. Wanneer je aan Ford om een auto met minder CO2-uitstoot vraagt, komen ze af met een kolos van 5 meter lang. Dit is een plug-in hybride, waarbij je dus de batterijen aan de stekker bijlaadt. Ford rust hem enerzijds uit met een 3-liter V6 turbobenzine en anderzijds met een elektrische motor. Een tientrapsautomaat leidt de samenwerking tussen beide motoren in goede banen. Samen beschikken ze over in totaal 457 pk en 840 Nm. Dankzij een batterijcapaciteit van 13,7 kWh kan deze Ford Explorer een elektrisch rijbereik voorleggen van 40 kilometer. Nog volgens de WLTP-meting verbruikt hij gemiddeld 3,1 l/100 km voor 71 g/km CO2-uitstoot. Op dit moment heeft Ford geen groenere auto in zijn catalogus dan dit, althans wat uitstoot betreft. Wat we vooral willen weten: verschilt de theorie veel van de praktijk?
Op zijn Amerikaans
Laat ons eerst even naar de Explorer kijken. In de US is dit een doorsnee gezins-SUV. Hij is genereus in alle betekenissen: zeven zitplaatsen (de twee in de koffer bedien je elektrisch), overal leder, elektrisch bediende stoelen, massagefunctie, verwarming en ventilatie ingebouwd, een online multimediasysteem met 10,1-duim aanraakscherm, drie aparte temperatuurregelingen voor de airco, alle rijhulpen, configureerbaar digitaal dashboard van 12,3-duim, open dak, keyless openen en starten, elektrisch bediende kofferklep,… U ziet het plaatje vast voor u. En dat voor een factuur die maximaal 80.000 euro zal bedragen voor de Platinum-afwerking. De nauwelijks minder goed voorziene ST-Line kost 79.000 euro. Dan zijn er nog opties, maar die betreffen alleen de koetswerkkleuren. Dit maakt deze Explorer behoorlijk uniek op onze markt. Wil je een andere luxueuze plug-in hybride SUV van deze maat, dan beland je bij de Duitse premiumconstructeurs en daar wachten andere prijzen. Verwacht daar maar een meerprijs van makkelijk 15.000 tot 20.000 euro.
Waarom niet?
Wat we zien is dus een Ford Explorer die interessant geprijsd is, en fiscaal een gunstige behandeling mag verwachten. Goed, 80.000 euro is veel geld, maar bij de concurrentie betaal je een stuk meer. Hij is ook een best exotische keuze, wat hem zijn eigen charme verschaft. Maar is hij ook ecologisch een goede keuze?
Wel, we blijven aankijken tegen een SUV van 2,5 ton. Dat kan nooit de groene keuze zijn. Maar op de keper beschouwd, trekt hij zich best aardig uit de slag. Die 40 kilometer elektrisch rijbereik moet je wel met een korrel zout nemen. Toch wanneer de buitentemperatuur onder 10 graden zakt, zoals in onze testperiode het geval was. Dan heb je maar bet iets meer dan 20 kilometer voor de batterijen leeg zijn. Hierna moet de V6 alleen aan de slag. Met dit gewicht hadden we ons aan een zwaar verbruik verwacht, maar al bij al valt dat mee. Blijkbaar is de 3-liter V6 Ecoboost echt een vrij groene benzinemotor. Bovendien vormt het hoge gewicht een voordeel wanneer hij kan uitbollen en remmen om energie te recupereren.
Je krijgt er het rijbereik niet mee omhoog, maar je krijgt wel extra batterijcapaciteit die je even kan benutten. Naast de 20 elektrische kilometers, voegden we nog een dertigtal gewone kilometers toe, wat ons gemiddeld verbruik op 7,1 l/100 km bracht. Op de snelweg kijk je aan tegen 10 l/100 km. Al bij al is dit geen slecht verbruiksresultaat voor een auto van deze omvang. Maar is dit nu de oplossing van het ecologisch vraagstuk in autoland? Dat lijkt weer een heel ander debat.
Ford | Explorer Plug-in Hybrid |
---|---|
Motor | V6 biturbo benzine + elektrische motor, 2.956 cc |
Pk | 457 pk |
Nm | 840 Nm |
0-100 km/u | 6 sec |
Top | 230 km/u |
Verbruik | 3,1 l/100 km |
Testverbruik | 7,1 l/100 km |
Elektrisch rijbereik | 40 km |
CO2 | 78 g/km |
Prijs | 79.000 euro |