In het kort
De nieuwe Ford Explorer is gebaseerd op de Volkswagen ID.4 en heeft alle positieve kenmerken zoals nieuwe accu's, zuinigere motoren en een goed interieur. Allemaal met een Ford-twist!
De nieuwe Ford Explorer is gebaseerd op de Volkswagen ID.4 en heeft alle positieve kenmerken zoals nieuwe accu's, zuinigere motoren en een goed interieur. Allemaal met een Ford-twist!
Ford en Volkswagen hebben tegenwoordig nauwe banden. Enerzijds bouwen de twee giganten samen bedrijfsvoertuigen - de Transit Custom en Transportor zijn tweelingen - en anderzijds delen ze elektrische technologieën. Dus is deze nieuwe Explorer een echte Ford?
Van buitenaf is het moeilijk om die vraag ontkennend te beantwoorden. Deze nieuwe crossover is gebaseerd op het design van zijn grote broer met dezelfde naam. Ook hier staat de naam van het model op de grille, worden Amerikaanse vierkante vormen nagebootst en staat de grote blauwe ovaal natuurlijk fier aan de voorkant. De gelijkenis is het duidelijkst aan de achterkant... met uitzondering van de afwezigheid van een uitlaatsysteem!
Maar er is nog iets dat de twee Explorers van elkaar onderscheidt, en niet zo'n klein beetje ook! Het Amerikaanse model is meer dan 5 m lang, terwijl het Europese model slechts 4,47 m lang is. Bovendien is hij ook 12 cm korter dan de Volkswagen ID.4, waarmee hij een platform en wielbasis deelt.
Eenmaal voorbij de dorpel zullen sommige Volkswagen-kenners hier en daar een paar dingen beginnen te herkennen. De belangrijkste zijn de irritante aanraakbediening op het stuurwiel, de raambediening met slechts twee knoppen voor vier ramen... en de algehele warrige ergonomie! Ford heeft echter zijn eigen Ranch-saus toegevoegd aan dit smakeloze Duitse gerecht.
Het dashboard wordt bekroond door een soundbar (een B&O systeem op de topmodellen) en volledig gedomineerd door een verticaal 14,6 inch touchscreen. Hoewel het infotainmentsysteem SYNC heet, is het in feite een vermomd VW-systeem. Maar de kers op de taart is niet digitaal... het is fysiek! Dat klopt, het scherm kan worden uitgeschoven om een opbergruimte te onthullen en een beter zicht op het scherm te geven.
Tot slot onderscheidt het Amerikaanse model zich ook op het gebied van ruimte van zijn Duitse tegenhanger. De passagiersruimte is nog steeds goed, maar de bagageruimte van de Explorer is kleiner (470 liter). Het is ook de enige elektrische Ford zonder bagageruimte voor...
Dit zijn allemaal elementen die kenmerkend zijn voor recente elektrische Volkswagens. Dat is niet onlogisch, want de Explorer is gebaseerd op het MEB-platform van de VW Group. Hij maakt dus gebruik van dezelfde aandrijflijnen, op een paar kleine details na. Ford begint met een basisversie die een enkele 170 pk sterke elektromotor op de achteras combineert met een 52 kWh batterij.
De Explorer Extended Range RWD biedt een 77 kWh batterij en de nieuwste elektromotor van Volkswagen, die 286 pk en 545 Nm koppel ontwikkelt. Als dat nog niet genoeg is, biedt de Explorer Extended Range AWD een 79 kWh batterij en twee elektromotoren, goed voor 340 pk. De snellaadcapaciteit varieert per accu (145, 135 en 185 kW), maar alle Explorers gaan van 10 naar 80% in ongeveer 28 minuten.
Hoewel de Explorer gebaseerd is op een VW-platform en dezelfde aandrijflijnen, batterijen en motoren gebruikt, hebben de Ford-teams in het Belgische Lommel hun magie over het MEB-platform besprenkeld. Het elektrische voertuig van de blauwe ovaal is uitgerust met specifieke passieve schokdempers en een ander motormanagement.
Het resultaat is een elektrische crossover van 2,0 ton die leuk is om mee te rijden! De vooras lijkt communicatiever, de filtering van de ophanging is van hoge kwaliteit, terwijl het chassis niet aarzelt om met zijn achterwerk te spelen. Kortom, deze Ford rijdt niet als een VW!
Maar hoewel de AWD-versie het leukst is om op een bochtige weg van hoek naar hoek te gooien, is hij niet de zuinigste. De RWD-versie biedt de hoogste actieradius (602 km), terwijl de AWD versie maximaal 566 km zou moeten bieden. Dat gezegd hebbende, gezien de 20,0 kWh/100 km die op het scherm werd getoond na onze testrit van een week, zul je hard moeten werken om boven de 400 km echte actieradius uit te komen.
Blijft alleen nog de vraag over de prijs. De Ford Explorer begint bij €44.950. Dit is echter het instapmodel met een kleine accu (52 kWh) en een actieradius van 376 km. Voor € 48.950 biedt Ford het volgende niveau, met 602 km en 286 pk. Daarentegen kost een Explorer Extended Range AWD zoals de onze maar liefst € 60.950. Reden te meer om genoegen te nemen met een versie met achterwielaandrijving.
De nieuwe Ford Explorer mag dan van binnen en van buiten geen echte Ford zijn, hij verdient het nog steeds om de blauwe ovaal te dragen. Met Volkswagen als basis zijn de Amerikanen erin geslaagd een elektrische crossover te maken die zowel comfortabel als dynamisch is. De Explorer is niet alleen compacter dan de ID.4, maar ook beter dan zijn Duitse broer...
Technische fiche: Ford Explorer Extended Range AWD Premium (2024)