Ford laat geen kans onbenut om de Ecoboost met drie cilinders een nieuwe wending te geven. Zo waren we er enkele weken geleden nog bij toen Ford de Formule Ford met de Ecoboost liet testen. Het vermogen klom hier naar 205 pk, en in theorie was het zelfs mogelijk met die rijdende sigaar de openbare weg op te draaien. Al heeft hij alleen in Groot-Brittanië nummerplaten gekregen. Dezelfde dag toonde Ford ons ook wat er mogelijk was wanneer je een Caterham voorziet van een standaard Ecoboost driecilinder met 125 pk. Nu liet Ford ons kennismaken met een nieuw product. Blijkbaar is er in het Fiesta-gamma nog plaats tussen de Fiesta Sport met de 1.0 Ecoboost met 125 pk en de Fiesta ST met de 1.6 Ecoboost met 180 pk. Want hier is de Fiesta Black, ook beschikbaar als Fiesta Red. Eigenlijk een mini-ST, of een Sport+.
Speciale reeksen
Dit zijn twee speciale reeksen die Ford op punt gesteld heeft. De Black is zwart met rode toetsen op het radiatorrooster, het dak, de retrospiegels, de sportstoelen en het stiksel van het leder van het stuur en de versnellingspook. Voor de Red geldt net het omgekeerde. De velgen zijn in beide gevallen zwart. De kleine Fiesta’s zien er zo zelfs agressiever en opzichtiger uit dan de meest courante ST’s. Nu, de echte reden om voor deze Fiesta Red of Black te kiezen, die moet je elders gaan zoeken.
140 pk
De kleine Ecoboost is volgens ons de meer dan terechte winnaar van Engine of the Year in zijn categorie. Vandaag brengt Ford hem dus naar 140 pk. Dat maakt - volgens Ford - dat hij in specifiek vermogen (pk per liter cilinderinhoud) krachtiger is dan een Bugatti Veyron of een Ferrari 458 Speciale. Nu, die hebben meer dan één liter om mee te spelen. Wat Ford nalaat te benadrukken, is dat het vermogen dan wel 15 pk meer heeft dan de Fiesta Sport met dezelfde motor, maar hij verliest ook 20 Nm ten opzichte van die versie: 180 Nm tegen 200. Merk je daar veel van? Eigenlijk niet. Maar zelfs op papier maakt het al duidelijk dat wie prestaties wil, die hoog in de toeren moet zoeken. De naald van de toerenteller moet dan in de bovenste helft blijven. Dat geeft hem een ouderwets karakter, van de pre-turbotijd. Van VTEC-motoren en andere variabele klepstellingen. Wie die tijd niet meer heeft meegemaakt, deze Fiesta is een uitstekend excuus om daar eens van te proeven.
Sympathiek
De motor is niet de enige die wijzigingen onderging voor deze speciale Fiesta’s. Ophanging, stuurbekrachtiging en versnellingsbak zijn aangepast om de bestuurder een betere rijbeleving te geven. Het verdict? Operatie geslaagd. Nu, het is op het gevoel af geen wereld van verschil tussen de Ecoboost met 125 pk en deze met 140 pk. Maar de cijfers zijn sympathiek: 0 naar 100 km/u in goed 9 seconden en een top van iets meer dan 200 km/u. Bovendien, het officieel verbruik maakt gewag van 4,5 l/100 km en 104 gr/km CO2. Ja, de 140 pk laat wat meer van zich horen als hij in de buurt komt van de toerentalbegrenzer. Er is een beetje verschil, al heeft dat ook te maken met de verkorte verhoudingen van de versnellingsbak. Dat verschil is echter minimaal, anders zouden de verbruikscijfers een te grote terugslag krijgen. Het zijn vooral de wijzigingen aan het onderstel die het verschil maken. Je voelt je echt in een kleine ST. Een tof gevoel.
Dit is een bijzonder onderhoudende en betaalbare kleine sportieveling. Ideaal voor de jonge bestuurder die op zoek is naar iets met pit, maar daar niet zijn hele spaarpot aan wil besteden. De juiste prijs is nog niet bekend, maar die moet zich volgens de regels van de logica ergens tussen de Fiesta Sport en de ST bevinden. Tussen 18.600 euro en 21.450 euro dus.