Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ford Fiesta Facelift – Nog meer aan te raden

Toen deze vierde generatie van de Ford Fiesta in 2008 verscheen, bracht hij een belangrijke stijlbreuk met het verleden. De vorige was log en grijs, de nieuwe dynamisch en een charmeur. De facelift brengt niet alleen een gepoederde neus, maar ook een pareltje qua technologie.

Alsof het gisteren was, herinner ik me de eerste keer dat ik achter het stuur kroop van die nieuwe Fiesta. In volle dieselperiode had ik gekozen voor een 1.6 benzine, met 120 pk. Ik was zo onder de indruk van zijn levenslust, die destijds zijn gelijke niet kende. Ja, nu heb je de Peugeot 208 VTi 120 en de Suzuki Swift Sport, maar toen was de Fiesta alleen.

Aston-look

Dit is een vrij letterlijk te nemen facelift, want het is vooral het aangezicht van de Fiesta dat wijzigt. De motorkap kreeg welvingen, de lichtblokken zijn prominenter aanwezig en hij krijgt de trapezevormige grille die we ook in de volgende Mondeo zullen zien. De stijl doet denken aan een merk dat nog een tijdje tot de Ford-stal behoorde: Aston Martin.

Het interieur wijzigt nauwelijks. Het is vooral in de uitrusting dat er nieuwe mogelijkheden zijn ontstaan. Zo kan je een achteruitrijcamera bestellen, een bandendruksensor, Active City Stop en vanaf maart 2013 een geïntegreerde gps. Maar wat ons nog het meest van al interesseerde, was de programmeerbare My Key-sleutel. Van de drie meegeleverde sleutels, heb je slechts met twee exemplaren toegang tot de menu’s. Het doel? Zo kan je een maximum toegelaten snelheid programmeren, het audiovolume instellen, regelen dat dit op nul blijft zolang de veiligheidsgordel niet is vastgeklikt, verhinderen dat het ESP wordt uitgeschakeld, enzovoort. Deze keuzes worden pas ingeschakeld wanneer de derde sleutel wordt gebruikt. Diegene dus voor de jongste bestuurder in het gezin. Een uitstekend idee, als u het ons vraagt.

EcoBoost

Toen we de 1.0 EcoBoost turbo driecilinder voor het eerst in de Focus probeerden, waren we onder de indruk van zijn kracht, maar hadden we ook onze twijfels bij de haalbaarheid van de verbruikscijfers in alledaagse omstandigheden. De Focus blijft een grote auto, en we dachten meteen dat de Fiesta zich veel beter zou lenen voor deze motor. Weet u wat? We hadden gelijk. De 1.0 is hier beschikbaar met 100 pk en met 125 pk. Er is keuze uit een manuele vijfbak of dubbelekoppelingsbak met zes verzetten (alleen met 100 pk). Voor het eerst komt dit blok ook zonder turbo in de showroom, waarbij je nog 65 pk of 80 pk (4,6 l/100 km, 105 gr/km CO2, 13.950 euro) overhoudt. De 1.2 benzine met 60 pk (5,2 liter, 120 gram CO2 en 12.700 euro) fungeert als instapper. Wie een diesel wil, heeft keuze uit een 1.5 (3,7 liter, 98 gr/km CO2 en 14.950 euro) en een 1.6 Start&Stop Econetic (3,3 liter, 87 gram en 16.700 euro). Ook is er een 1.6 benzine met 105 pk (5,9 liter, 138 gram en 17.350 euro).

Ook in het Fiesta-gamma wint benzine opnieuw terrein. In 2011 bedroeg het aandeel benzines nog 34%, dit jaar is dat 59%. Daarom spitsen we onze aandacht toe op de EcoBoost motor. Een motor die geen enkele moeite heeft met de 1.091 kg van de Fiesta. Omdat de motor nauwelijks doorweegt op de voortrein, kan die zich volop vastbijten in het asfalt in de bochten. De vijfbak is perfect op de auto afgestemd en hij kan zijn koppel (170 Nm bij 1.400 opm) ten volle benutten. Een kleine sprinter die zijn karakter goed weet te verbergen. De driecilinder klinkt bovendien lekker sportief, alleen lijken de trillingen hier iets minder goed weggefilterd dan in de B-Max of in de Focus. Is dat erg? Helemaal niet, en zeker niet nadat we na een rit van 120 km met de nadruk op plezier en minder op zuinigheid de boordcomputer niet eens 6 l/100 km zagen aangeven (officieel 4,3 l/100 km en 99 gr/km CO2). Zonder twijfel, de Fiesta en de EcoBoost zijn voor elkaar gemaakt. Alleen jammer dat Ford resoluut gaat voor de duurdere afwerkingniveaus met deze motor. Dat maakt dat met de EcoBoost de Fiesta al minstens 17.450 euro uit je budget hapt, maar volgens ons is het goed besteed geld.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer