Het enige dat een beetje vreemd blijft is de benaming van de sportiefste en snelste Fiesta: ST. Deze afkorting van ‘Sports Technologies’ doet bij Jan Modaal niet meteen een belletje rinkelen zoals bij GTI of … RS. Deze laatste typebenaming zou de onduidelijkheid meteen oplossen, maar Ford wil ze koesteren voor zijn héél exclusieve modellen, zoals de Focus RS. Dus moest de nieuwe, sportieve Fiesta het stellen met het ietwat duistere ST-logo op de achterklep.
Zo goed als een RS
Eigenlijk maakt dat allemaal niet veel uit, want de sportieve uitvoering van de nieuwe Fiesta overtreft makkelijk de verwachtingen. Vaak schieten kleine hot hatches wat tekort op vlak van ontwikkeling, maar bij de Fiesta ST klopt het plaatje volledig. De kleine Ford is krachtig genoeg om er een stevig tempo op na te houden, stuurt vlijmscherp door de bochten en heeft remmen die blijven bijten. Het RS-label zou hem zeker niet misstaan.
Eerst en vooral is er de 1.6 EcoBoost die goed is voor 182 pk en 240 Nm koppel, dat met de overboostfunctie zelfs tijdelijk tot 290 Nm toeneemt. Daarmee is de turbomotor met directe injectie krachtig en tegelijk erg soepel, zodat je afhankelijk van je rijstijl of emotionele toestand zowel laag als hoog in de toeren kan rijden. Ford koos met de handgeschakelde zesbak voor een traditionele, maar beproefde oplossing, die goedkoper uitvalt dan de tegenwoordig populaire gerobotiseerde transmissies en bovendien ook nog meer zuiver rijplezier oplevert.
Snel en budgetvriendelijk
Het testparcours deed de Route Napoleon aan en dat bood de gelegenheid de rijeigenschappen van de Fiesta ST in het gepaste kader te evalueren. En reken maar dat het daar genieten was! De sprint van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden geeft al aan dat dit Fordje pit heeft. Maar nog indrukwekkender is het gemak waarmee het vermogen zijn weg naar de voorwielen vindt, die vervolgens ook geen millimeter van hun traject afwijken. Kortom, de Fiesta ST is een zeer vinnige bochtenpikker die bovendien zeer betaalbaar blijft met een prijskaartje van 20.950 euro.
Zoals gezegd is de grote sterkte van de Fiesta ST zijn gedegen ontwikkeling, waarvoor het RS Team verantwoordelijk was. Zij namen de cruciale punten van het onderstel onderhanden, zonder evenveel het kostenplaatje uit het oog te verliezen. Daarom werd geen Quaife-sperdifferentieel of een voorophanging met Revo Knuckle gemonteerd. Wel leveren een aangepaste geometrie van de voortrein en de enhanced Torque Vectoring Control (eVTC) of een elektronische sperfunctie, in combinatie met een lagere rijhoogte, stuggere veren en dempers, een directere stuurinrichting en grotere schijfremmen rondom, een vrijwel gelijkaardig resultaat op.
Hiermee is de Fiesta ST uitstekend gewapend om zijn plaats tussen de nieuwe generatie mini hot hatches op te eisen. Noteer daarbij dat deze sportieveling ook makkelijk elke dag dienst kan doen met zijn soepele en vrij zuinige motor (normverbruik 5,9 l/100 km, 138 g/km CO2), een ophanging die niet beenhard is en een spoilerset die eerder discreet uitvalt.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford
Klik hier en zoek uw occasie Ford Fiesta ST tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Ford Fiesta ST, en een selectie van tweedehandse Ford’s.