Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Fiesta ST Edition: voor de echte fans (2021)

Ford geeft de Fiesta ST een speciale reeks mee. De Edition pakt uit met verstelbare dempers, maar wat voegen die toe aan deze speelse hot hatch?

De Ford Fiesta ST is een van de beste hot hatches in het B-segment. Daar zijn ze in het Verenigd Koninkrijk nog meer van overtuigd dan wij op het vasteland. Daarom kregen de Britten in 2019 al een speciale reeks van de Fiesta ST: de Performance Edition. Die was beperkt tot 600 exemplaren, omvatte standaard het Performance Pack (dat een mechanisch sperdifferentieel tussen de voorwielen toevoegt) en kreeg een felgele koetswerkkleur en een set verstelbare dempers.

AS24 Ford statisch voor

Smurfblauw

Nu begint Ford aan de tweede ronde. De Fiesta ST Edition laat het ‘Performance’-gedeelte in zijn naam vallen, maar rekent het Performance Pack wel nog steeds tot de standaarduitrusting. Hij is dus opnieuw standaard voorzien van een sperdifferentieel en doet er ook nu weer verstelbare dempers bij, maar ruilde zijn felgele koetswerkkleur in voor een felblauwe, Azure Blue. De productie is deze keer beperkt tot 500 exemplaren, waarvan er alweer 300 naar het Verenigd Koninkrijk gaan. België kreeg aanvankelijk slechts 50 stuks toebedeeld, maar die waren in een mum van tijd de deur uit. Gelukkig besliste de hoofdzetel van Ford om nog 40 exemplaren extra aan ons land toe te wijzen.

In totaal mogen dus 90 gelukkige eigenaars rekenen op een blauw pretpakket met glanzend zwarte accenten, zwarte tienspaaksvelgen (die elk 2 kilogram lichter wegen dan de standaardvelgen van de ST) en een lagere rijhoogte. Vooraan staat deze Fiesta ST Edition 15 millimeter lager op de wielen, achteraan 10 millimeter. Onder de motorkap bleef alles hetzelfde: de 1.5 Ecoboost-driecilinder is dus nog steeds goed voor 200 pk, en blijft nog steeds gekoppeld aan een manuele zesbak.

AS24 Ford statisch achter

Prima samenwerking

De verstelbare dempers zijn ook op deze Edition weer van de partij. Die komen van toeleverancier KW, maar werden door Ford specifiek voor deze Fiesta ST afgesteld in eigen land: op de testterreinen van het merk in het Limburgse Lommel. Concreet kun je de compressie en de ‘rebound’ van de dempers verstellen, via respectievelijk twaalf en zestien clicks. Je krijgt de nodige sleutels en uitvoerige documentatie mee van Ford, maar in de praktijk moet je wel over een hefbrug beschikken. Of even langs de dealer passeren als je een uitstapje richting circuit plant.

Het is trouwens ook aangeraden om de documentatie van Ford te raadplegen, want zij werkten vier verschillende setups uit voor deze Fiesta ST Edition. Een standaardsetup voor dagelijks gebruik, een setup voor B-wegen, een voor circuit en een iets toegeeflijkere voor de glooiingen en compressies van de Nürburgring. Je zou volgens Ford ook de wielvlucht kunnen aanpassen, maar dat laat je beter over aan een professionele garagist.

AS24 Ford rijdend voor

Merkelijk verschil

De ‘gewone’ Fiesta ST is polyvalenter dan zijn beenharde voorganger, maar staat ook niet meteen bekend als een comfortabele machine. Opmerkelijk genoeg voegen de KW-dempers niet alleen een scheut sportiviteit maar ook enkele druppels comfort toe aan het ophangingsrecept, zo ondervonden we op alle mogelijke soorten asfalt van de testterreinen in Lommel. De standaardsetup van deze Edition vangt oneffenheden dus zachter op, maar boet niet in aan sportiviteit. Integendeel: het koetswerk blijft snaarstrak onder controle, de stuggere afstelling op de achteras zorgt ervoor dat de achterkant zo mogelijk nog speelser en gewilliger meekomt.

Het contrast met de circuitsetup is dan ook groot. De Fiesta ST Edition ruilt zijn speelse karakter in voor meer focus en een neutralere balans, maar tegelijk ook voor drogere en drukkere reacties op slechter wegdek. Het illustreert meteen waarom de Edition een zachtere en vergeeflijkere setup vraagt op de Nürburgring, met zijn verschillende asfaltsoorten. En deze Edition laat nog maar eens zien wat voor geweldig sturend karretje de Fiesta ST in de basis al is.

AS24 Ford rijdend achter

Prijzen

Een prijskaartje van 32.975 euro, dat is natuurlijk flink wat meer dan de 25.705 euro die Ford voor de gewone Fiesta ST vraagt. Temeer omdat deze Edition er alleen als minder praktische driedeurs is. Maar Ford countert wel met een royale standaarduitrusting: de basis vormt de ST Ultimate mét Performance Pack. Daardoor slinkt de meerprijs van deze Edition naar een goeie 3.000 euro, en dat is eigenlijk een koopje voor de KW-dempers en Ford-knowhow die je erbij krijgt.

AS24 Ford interieur

Conclusie

Is deze Edition de moeite waard? Absoluut, al kan je niet om het feit heen dat je een hefbrug of een bevriende garagist moet hebben om de meerwaarde te benutten. Heb je dat niet, dan heb je aan de gewone Fiesta ST nog steeds ruim voldoende. Deze Edition onderstreept dat die nog steeds een van de beste hot hatches in het B-segment blijft.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer