Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Fiesta ST200 Limited Edition – Dure vogel

De huidige Ford Fiesta - en bijgevolg ook de sportieve ST - loopt op zijn laatste benen. Reden genoeg voor Ford om nog snel een feesteditie op te zetten: de ST200 Limited Edition.

De Ford Fiesta ST is van het beste sportgerief dat je in het B-segment kan kopen. Met een basisprijs van 21.850 euro is de compacte sportieveling zelfs gunstig geprijsd, zeker in vergelijking met de competente Peugeot 208 GTi by PeugeotSport. Dus waarom komt het blauwe ovaal nu nog - geen jaar voor de lancering van de volgende Fiesta - met een special aanzetten? Heel eenvoudig: omdat er hoegenaamd al meer dan 3000 klanten gepolst hebben naar een pittigere versie van de Fiesta ST, met meer vermogen en (nog) betere wegmanieren.

Overboost

Tegenwoordig hebben de meeste GTI’s 200 pk, waar de Fiesta ST het met ‘maar’ 182 paarden moet stellen. Al klopt dat niet helemaal. Ford publiceert consequent het basisvermogen van de ST’s, niet de reële pk’s tijdens de overboost-functie. Die activeer je door abrupt plankgas te geven en maakt dat het vermogen tot bijna 200 pk oploopt, terwijl de nieuwe ST200 daar nog eens 15 paarden en 30 Nm bovenop doet. Op papier betekent dat dus 200 ‘echte’ pk’s en 290 Nm voor de Limited Edition, maar in de praktijk zijn dat er eerder 215 en 320. En dat voel je, mede dankzij de kortere eindoverbrenging die de acceleratie nog feller maakt. Daarmee heeft de ST200 inhaalpotentieel te over, ongeacht de gekozen versnelling. Het geheel klinkt ook iets overtuigender dan de standaarversie, hoewel het motorgeluid nog altijd kunstmatig versterkt wordt in de cabine.

Tangopartner

Naast de motor is ook de wegligging aangepakt. Die is op de gewone ST wat aan de scherpe kant, waardoor de achterkant zelfs met een geactiveerd ESP een stapje opzij durft te zetten. Daarom heeft Ford de achteras gestabiliseerd, wat op zijn beurt een zachtere afstelling faciliteert. Met als gevolg dat de ST200 nog beter over moeilijk wegdek gaat zonder de pedalen te verliezen. De scherpste kantjes zijn er dus vanaf geveild, waardoor de nieuwe afstelling ook beter geschikt is voor dagelijks gebruik. Zelfde verhaal voor de stuurcalibratie die eveneens herzien is om bij de nieuwe chassissetup te passen. De aangename directheid en puike precisie zijn gebleven, ook al is het systeem nog altijd niet van de communicatiefste.

Behendig

Samen geeft dat een hot hatch die zijn sterktes nog aanscherpt zonder aan de heerlijke basisreceptuur te raken. De wegligging is nog altijd zo genietbaar als weleer, met een behendige voortrein en een achterkant die nog steeds bij het spel betrokken wil worden - zij het nu op een vriendelijkere manier. Voortaan heb je ook het vermogen om al dat talent uit te buiten, terwijl de remmen en de fijne zesbak gewoon gebleven zijn.

Al geldt dat spijtig genoeg ook voor de paar minpunten die de ST heeft. De té hoge zit in de harde sportstoelen bijvoorbeeld. Of het feit dat de snelle Fiesta nog steeds niet met een mechanische sper te hebben is. Een deal-breaker is dat evenwel niet, omdat het goed gekalibreerde ESP het bewuste voorwiel selectief afremt om meer tractie te creëren. Maar gezien het forse prijskaartje van de ST200 zou je zo’n sportonderdeel wel mogen verwachten.

Overkill

En daarmee is de aap uit de emmer: de prijs van de ST200. Bij 28.685 euro is die niet alleen 6.835 euro forser dan de (weliswaar minder goed uitgeruste) basis-ST, maar ook 2.000 euro prijziger dan de grotere Focus ST met 250 paarden. En dat allemaal voor wat chiptuning, een kortere eindoverbrenging en een specifieke aankleding. Want de aangehaalde chassiswijzigingen past Ford voortaan ook toe op de reguliere Fiesta ST, waardoor het wel heel moeilijk wordt om de ST200 aan te raden. Nog gezwegen van de landen waar Ford een officiële Mountune-kit van 215 pk aanbiedt voor minder dan 1.000 euro, inclusief fabrieksgarantie…

Ford Fiesta ST200 Limited Edition
Motor: Viercilinder turbobenzine, 1595 cc
200 pk bij 6.000 opm (215 pk in overboost)
290 Nm van 2.500 - 4.000 tpm (320 Nm in overboost)
0-100 km/u: 6,7 sec
Top: 230 km/u
Verbruik: 6,1 l/100 km
Testverbruik: 8,9 l/100 km
CO2: 140 gr/km
Prijs: 28.685 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer