Het eerste levensteken van de open Focus kregen we in 2004 op de Autosalon van Parijs. Daar presenteerde Ford namelijk de Focus Vignale concept die kort daarna groen licht kreeg om als Focus CC in productie te worden genomen. Helaas voor Ford verliep het ontwikkelingstraject minder voorspoedig. Diverse problemen met het dak zorgden ervoor dat Pininfarina de productie pas veel later op kon starten dan gepland. Het was dan ook pas begin 2007 dat de auto zijn debuut beleefde bij de dealers. En daarmee liep het model eigenlijk alweer een paar jaar achter de feiten aan. Met de presentatie van de gefacelifte Focus hatchback, stationwagon en sedan besloot Ford dan ook om tegelijkertijd een vernieuwde Focus CC te presenteren.
Pininfarina Bij de Focus CC heeft de facelift eigenlijk alleen betrekking op het front, de achterkant behield zijn klassieke, maar toch 'zwaar' ogende kont. Straalt de voorkant van de wagen nog honderd procent Kinetic Design uit, de achterkant is een stuk anoniemer. En dat kan lang niet iedereen bekoren. De verhoudingen kloppen simpelweg niet. Jammer, want de overige Ford-modellen worden de laatste jaren gekenmerkt door een spannend en onderscheidend uiterlijk. Wel een groot voordeel van deze imposante achterzijde is de bagageruimte van iets meer dan 530 liter. Na het openen van het dak blijft daar nog altijd 248 liter van over, al is dat nauwelijks toegankelijk. De opgevouwen kap dekt de bagage af en de opening die overblijft is zelfs te klein om een tas doorheen te duwen.
Tweedelig dak De Focus CC is - zoals de naam al doet vermoeden - een Coupé-Cabriolet voorzien van een stalen klapdak. Dicht lijkt de wagen net een coupé en gedraagt zich hier ook naar. De stalen kap houdt rijgeluiden goed tegen en maakt rijden in de winter een stuk comfortabeler. Het grote voordeel van dit concept is dat de auto simpel is om te toveren tot een volwaardige cabriolet. Met een druk op de knop verandert de auto in een seconde of twintig van een coupé in een heerlijke cabrio welke rijden tot een genot maakt. De wagen is - wanneer de € 375,- kostende windbreker gemonteerd is - zo goed als windvrij en ook dringt het geluid nauwelijks door in de cabine. Echte cabriorijders zullen het te geraffineerd vinden, maar op de snelweg valt met de Focus CC prima open te rijden zonder daarbij 'last' te hebben van de wind. Zelfs tijdens (hevige) regenbuien blijft de cabine droog. Alle druppels worden door de luchtstroom over de auto heen geblazen. Hoezo kun je niet open rijden met slecht weer?
Luie motor Onder de kap van onze testauto ligt een 2.0 liter viercilinder benzinemotor. De motor zorgt ervoor dat de wagen zich met gemak door het verkeer laat loodsen. Sportieve aspiraties hoeft u van de 145 pk sterke motor echter niet te verwachten, daarvoor komt het koppel te laat vrij en heeft de vijfbak te lange verzetten. Pas bij 4.500 tpm ontwikkelt de motor zijn maximum koppel van 185 Nm. Wil je echt lekker opschieten dan moet je de motor dus boven de 4.000 toeren houden. Het coupé-karakter maakt de Focus CC op dit gebied dan ook niet waar.
Rijden Eenmaal onderweg met de Focus CC speelt de auto één van zijn de belangrijkste troeven uit. Zijn rijgedrag is namelijk bovengemiddeld. De Focus-modellen staan hier natuurlijk bekend om, maar met de extra kilo's van de CC hadden wij zo onze bedenkingen. Dat valt alleszins mee. De auto blijft onder alle omstandigheden zeer stabiel, heeft nauwelijks last van bodyroll en stuurt fantastisch. Tijdens grenssituaties zoekt de auto veilig de buitenkant van de bocht op en valt het prima te corrigeren wanneer je over het randje gaat. Wel ondervonden we dat het extra gewicht deze grenzen wel wat dichterbij bracht. Het standaard gemonteerde ESP ondersteunt de bestuurder echter prima en voorkomt hiermee vervelende situaties.
Leverbaar met drie motoren De Focus CC is leverbaar in Trend en Titanium uitvoering. Beide zijn voorzien van zaken als 16 inch lichtmetalen wielen (17 inch voor de Titanium), airco, ESP, radio/CD-speler en verwarmbare stoelen. De door ons geteste Titanium, welke een meerprijs van € 2.250,- heeft, is bovendien voorzien van cruise control, gescheiden airco, lederen bekleding en een regensensor. Het instapmodel is de 1.6 Trend welke voor €29.725,- in de prijslijsten staat. Wie echter van wat sportievere prestaties houdt zal bij dit model van een koude kermis thuis komen. Met 100 pk is de motor weinig levendig. De door ons geteste Focus CC 2.0 Titanium is voorzien van € 6.585,- aan opties en moet daardoor € 41.260,- opbrengen. Naast de beide benzinemotoren is de Focus CC ook leverbaar met een 136 pk sterke 2.0 TDCI dieselmotor. Deze is leverbaar vanaf € 37.825,- . Met zijn koppel van 320 Nm bij 2.000 tpm zal de diesel-CC zich vermoedelijk als meest geschikte kandidaat voor de Focus CC opwerpen.
Conclusie De Ford Focus CC heeft letterlijk en figuurlijk twee gezichten. Zijn sportieve en dynamische voorzijde staan in contrast met de klassieke en buitenproportionele achterzijde. Bovendien kan de auto worden omgetoverd van een coupé tot een cabriolet. Ook rijden met de Focus CC kent twee kanten. De 2.0 liter benzinemotor is lui, maar het onderstel en de besturing zijn geweldig. Motorisch zou onze keuze dan ook vallen op de dieselkrachtbron waarmee één van de nadelen meteen vervalt. Het uiterlijk, dat blijft een kwestie van smaak. Feit is wel dat de Focus Coupé-Cabriolet een onderscheidend gezicht heeft, fantastische rij-eigenschappen biedt en het gehele jaar is in te zetten. Zelfs met de kap open.