Uiterlijk wisten we in elk geval al zeven maanden - de Focus 2015 is al in februari getoond - dat er een en ander wisselde: fijner gevormde lichtblokken, meer vorm in de motorkap, kleinere achterlichten,… Het geeft de hernieuwde Ford Focus een meer discrete aanwezigheid, alleen: niet iedereen vindt dat een goede zaak. Sommigen zijn voor, maar anderen - waar wij ons bij rekenen - vinden de Focus nu te braaf, te karakterloos. Maar goed, kleuren en smaken hé…
Aanraakscherm
Zoals met de komende C-Max en S-Max facelift, heeft ook Ford in de Focus wat gedaan aan een vaak gehoorde kritiek. De overdaad aan knopjes is vervangen door een acht duim groot aanraakscherm. Daarmee bedien je voortaan het merendeel van de functies. Dat kan zelfs via stembediening wanneer je met het SYNC2-systeem werkt. De stemherkenning en de functies zijn verbeterd en uitgebreid. Je krijgt er ook een beter leesbare kaart voor de navigatie bij. De uitrusting is toegenomen, met onder meer een dodehoeksensor en een sensor die opzij naderend verkeer voelt aankomen. Handig wanneer je bijvoorbeeld op de supermarktparking achteruit uit de parkeerplaats komt.
Euro 6
Nu, de technische veranderingen zijn minstens even belangrijk. Eerst en vooral zijn er de motoren. De 1.0 EcoBoost met 125 pk krijgt er een dubbelekoppelingsbak met zes versnellingen bij (Powershift). Alleen de 1.6 TI-VCT met 85 pk is als ‚gouwe ouwe’ overeind gebleven. De 1.6 EcoBoost is de 1.5 EcoBoost geworden, met 7% lagere emissies tegenover evenveel vermogen en koppel (150 en 182 pk, met 240 Nm). De 1.6 TDCi gaan dezelfde toer op, maar op dit moment is de Ford Focus Econetic de enige die al de 1.5 TDCi krijgt (105 pk, 3,4 l/100 km, 88 gr/km CO2 en 21.200 euro). De 2.0 TDCi met 150 blijft bij de dieselmotoren de topper. Net zoals de andere motoren - op de 1.6 met 95 pk en 115 pk - voldoet hij aan de Euro6-normen. Voor de natuur vast een goede zaak. Voor de dynamische bestuurder… vast wat minder.
Om die normen te halen, moet een oude motor een heel andere motorsturing krijgen en langere versnellingsverhoudingen. De nieuwe 1.0 blijft gelukkig buiten schot. Maar in de andere gevallen is er dus een negatieve invloed, en die hebben we ervaren bij de testritten met de 2.0 TDCi 150 pk en de 1.5 EcoBoost met 182 pk. Meer nog dan het gevoel dat beide best 10 tot 15 pk extra zouden kunnen gebruiken, misten we vooral de beschikbaarheid van een flinke dosis trekkracht bij lage toeren. Jammer, want bij de 1.6 EcoBoost was net dat één van de sterke punten. Niet dat hij traag geworden is, maar de ‚grrr’ is uit de Focus gefilterd.
Ford heeft, zoals beloofd, elementen in de voortrein verstevigd, en de instellingen van vering, dempers en stuurinrichting gewijzigd. De filtering van rijgeluiden en trillingen is verbeterd, wat de Focus comfortabeler maakt. Een uitstekende zaak, want de Focus blijft nog steeds een uitstekende rijmachine. Op uitdagend en snel parcours blijft hij waarschijnlijk nog steeds de beste. Alleen verliest hij wat van zijn rijsensaties. Dat is toch een deel karakter dat de Ford Focus hier verloren ziet gaan. Was het nodig een auto comfortabeler te maken, ook al was hij nooit oncomfortabel? Is het een goede zaak om de Focus meer op de leest van de Golf te schoeien? Het is wachten op de eerste verkoopcijfers volgend jaar.
De nieuwe Ford Focus start bij 16.100 euro. Reken op 22.750 euro voor de 1.5 EcoBoost met 150 pk en 21.250 euro voor de 1.6 TDCi met 115 pk.