900 euro bedraagt de meerprijs van de Clipper ten opzichte van de vier- en de vijfdeurs Focus, en daarmee hebben we wat ons betreft zijn enige nadeel opgesomd. Met de achterbank plat, gaat er voor liefst 1.500 liter bagage in de koffer, 400 liter meer dan de vijfdeurs. Bovendien beschikt hij over een handiger laadopening en een lagere kofferdrempel.
Meer kwaliteit
Meer naar voor kom je in de vertrouwde New Focus-wereld terecht, wat synoniem staat voor een meer kwalitatieve afwerking dan in het voorgaande model. De middenconsole neemt veel plaats in en is bezaaid met knopjes, waar je wel even zoet mee bent vooraleer je er de weg in vindt.
Vlotte rijstijl
Zoals te verwachten viel, stuurt de Clipper niet anders dan zijn kleine broertjes, en dat is een enorm pluspunt. De afstelling van veren en dempers is strak, zonder oncomfortabel te worden. Het elektrisch bekrachtigde stuur geeft een goede feedback. En de manuele versnellingsbak hoort bij de beste die op de markt te vinden zijn.
Breed pallet
Net als bij de andere Focus’en, stelt Ford ook in de Clipper een pallet met 8 motorvarianten samen, netjes gelijk verdeeld onder diesel en benzine. Het merendeel van de verkoop zal bij ons worden uitgemaakt door diesels. De 1.6 TDCi (95 pk, 4,2 l/100 km, 109 gr/km) vormt bij ons het instapmodel. Hij kost 20.850 euro. En met 230 Nm bij 1.500 opm voelt hij niet eens slapjes aan. Voor 1.000 euro meer krijg je 20 pk extra, ook al blijven verbruik en CO2-uitstoot identiek.
Econetic
Net als bij de andere Focus’en, stelt Ford ook in de Clipper een pallet met 8 motorvarianten samen, netjes gelijk verdeeld onder diesel en benzine. Het merendeel van de verkoop zal bij ons worden uitgemaakt door diesels. De 1.6 TDCi (95 pk, 4,2 l/100 km, 109 gr/km) vormt bij ons het instapmodel. Hij kost 20.850 euro. En met 230 Nm bij 1.500 opm voelt hij niet eens slapjes aan. Voor 1.000 euro meer krijg je 20 pk extra, ook al blijven verbruik en CO2-uitstoot identiek.
Econetic
De 1.6 diesels zijn ideaal voor de Belgische markt, al blijft Ford ook een 2.0 TDCi aanbieden met 136 pk (25.000 euro) en met 163 pk (26.000 euro). Deze laatsten zijn wel uitsluitend met de luxueuze Titanium-afwerking beschikbaar. In 2012 brengt Ford dan de zuinige Econetic-versie uit, die dankzij een zesversnellingsbak en aerodynamische aanpassingen slechts 3,5 l/100 km zou verbruiken.
De goedkoopste weg naar een Focus Clipper verloopt via de 1.6 benzinemotor met 105 pk. Deze is beschikbaar vanaf 19.000 euro en is met goed 6 liter (volgens de constructeur) best zuinig. Hij moet het met slechts 5 versnellingen stellen, maar trekt zich goed uit de slag. Wie echt van een topmotor wil proeven, moet opteren voor de 1.6 Ecoboost turbo, die met 150 pk (21.350 euro) en 180 pk (25.000 euro) in de catalogus vermeld staat. In 2012 mogen we ons verwachten aan een 250 pk krachtige ST-sportversie van de Clipper.