Wanneer ik onze chef moet geloven, dan is de Renault Mégane RS een echt kunststuk. Maar een meesterwerk dat een hoge prijs heeft voor zijn dynamische kwaliteiten. De prijs van je ruggenwervels namelijk, zo hard is zijn ophanging afgesteld. Tenzij je over carbon ruggenwervels beschikt, is deze uitsluitend voor track days aan te bevelen. Waardoor je dus de facto nog over een andere auto moet beschikken, voor het echte leven. Alleen, sta me toe u hier een meesterwerkje voor te stellen dat beide kunstjes beheerst.
Volmaakte atleet
Uiterlijk om te beginnen. De Focus ST ziet er best sportief uit, maar zet dat niet overdreven in de verf. Hij beschikt over leuke kleine zijschorten, 18-duims velgen die niet bling-bling zijn, net op maat gesneden spoiler en een knap geplaatste centrale uitlaat. Het interieur houdt diezelfde lijn aan. De meest sportieve elementen zijn het uitstekend in de hand liggende stuur en bovenal de met ST-badges verrijkte Recaro sportstoelen.
De Focus ST beschikt daarenboven over nog iets ongezien. In tegenstelling tot de VW Golf GTI, de Renault Mégane RS of de Opel Astra OPC is de snelle Ford wel beschikbaar met een andere carrosserie, als break. Dat maakt hem dus al stukken handiger dan zijn concullega’s.
Zoef
De eerste keer dat je twee versnellingen laat vallen en het gaspedaal vloert om de 2.0 Ecoboost zijn volle 250 pk (0
De grip is geweldig en het stuur reageert precies en snel. Wel is het enkele minuten aanpassen aan de gevoeligheid ervan, vooral dan bij harde acceleraties rechtuit. Daar moet je de armen rechthouden, of de neus van de auto zigzagt lichtjes over de weg. Niets alarmerend, maar wel verbazend voor een constructeur die doorgaans perfect zoveel vermogen over de voorwielen kwijt kan. Enige echte minpunt is de te ver naar achter geplaatste versnellingspook, waardoor je vaak op de tast een versnelling zoekt. In een gewone auto valt dit te vergeven, in een sportieve auto is het doodjammer.
Maar zoals we in het begin aanhaalden, is de grootste kwaliteit van de Focus ST wel zijn vergevingsgezinde karakter. In tegenstelling tot veel andere sportieve auto’s hebben we hier niet één keer onze rug voelen kraken. De meest explosieve in zijn genre is hij niet, maar om alle dagen mee te kunnen leven is hij veruit de beste in zijn soort. Overgeplaatst naar een GT, lijkt dat het argument dat veel Porsche 911-liefhebbers aandragen.
De Focus ST berline begint bij 29.000 euro, de break kost 1000 euro meer.