Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Focus Active 1.5 Ecoboost: Een ander soort crossover

Volkswagen heeft zijn T-Roc, Kia zijn XCeed, en Ford zijn… Focus Active. Het merk vaart daarmee koppig een eigen koers, door naast kleine SUV’s ook een markt te zien voor klanten die hun klassieke break wat stoerder willen. Een best geslaagde formule overigens.

Ford is natuurlijk niet de eerste constructeur die een verhoogde auto aanbiedt, met wat extra plastic beschermstukken die hem een stoer imago verschaffen. Maar doorgaans kiezen constructeurs om hun breaks die behandeling te geven. Ford doet het echter ook met zijn vijfdeurs Focus. Eigenlijk een erg originele keuze op een moment dat iedereen voor SUV’s kiest. Ford zelf heeft het in dit geval graag over een ‘crossover’.

AS24 - Ford Focus Active (3)

Veel kwaliteiten onder stoere bast

De Ford Focus Active krijgt dus bijkomende beschermstukken onderaan de zijschorten en rond de wielkasten. We zien aan de voorbumper en achterbumper zelfs extra plastic bescherming ingebouwd. De Ford Focus Active staat ook 3 centimeter hoger op zijn voorwielen, achteraan komt er 3,4 centimeter bij. Het onderstel kreeg daarom gewijzigde afstellingen. Ford biedt hem aan met 17-duim velgen en in optie kan je zelfs voor 18-duim kiezen. Het buitendesign verschilt grotendeels van de klassieke Focus, in het interieur speelt dat aspect minder opvallend door. Je hebt weliswaar recht op enkele bijkomende chroom-versieringen en een met leder bekleed stuur. Meer ‘offroad’ getinte bekleding was nog welkom geweest. Zoals bij de andere Focus-modellen is de Ford Focus Active bijzonder ruim voor alle inzittenden. De berline beschikt over een koffer van minimaal 375 liter, in de break is dat 608 liter. Al wat de andere modellen standaard krijgen, heeft de Active ook.

AS24 - Ford Focus Active (9)

Vrije geest

Ford wilde echter meer dan alleen maar wat uiterlijk vertoon in de Focus Active. Hij moest ook echt iets betere terreincapaciteiten kunnen voorleggen. Daarom komen er twee specifieke rijprogramma’s bij, naast de klassieke Sport, Eco en Normal. ‘Slippery’ wijzigt de parameters van het ESP en de tractiecontrole en laat de Focus Active toe om ook op gladde ondergrond grip te zoeken door de wielsnelheid wat te verminderen. ‘Trail’ heeft het omgekeerde effect en laat net meer slip toe op ruwe ondergrond. Vierwielaandrijving biedt Ford echter niet aan. De Focus Active is en blijft een voorwielaandrijver. We kregen hem met met de uitstekende 1,5-liter Ecoboost viercilinder turbobenzine met 150 pk (uitsluitend beschikbaar met de Active Business-uitrusting). Een aangename en discrete motor die blijk geeft van flink wat koppel over een breed toerentalbereik. Hierdoor kan hij bevredigende prestaties voorleggen. De Focus Active volstaat ruimschoots voor alledaags gebruik. Bovendien blijkt hij in de praktijk bijzonder zuinig. Tijdens de test tekenden we een testgemiddelde op van 6,2 l/100 km, daar waar Ford zelf een gemiddelde geeft van 6,4 l/100 km.

AS24 - Ford Focus Active (5)

Meegaand en efficiënt

Op asfalt voelt hij eigenlijk nauwelijks anders aan dan een traditionele Focus. Het koetswerk rolt niet heviger in de bochten, terwijl de ophanging ook niet resoluut strakker getrokken is. Wel vinden we dat stoelen vooraan extreem hard zitten, wat aan het comfort knaagt. Bij zijn reeks rijhulpen – waarbij actieve rijvakcorrectie – zien we ook een goede toevoeging: je kan ze eenvoudig uitschakelen met een druk op de knop. En zolang je ze niet manueel opnieuw activeert, blijven ze ook uitgeschakeld. Zelfs wanneer je de auto opnieuw start. Dat is anders dan bij andere constructeurs.

AS24 - Ford Focus Active (4)

Ford Focus Active Business 1.5 Ecoboost 150
Motor Viercilinder turbobenzine, 1.497 cc
Pk 150 pk bij 6.000 opm
Nm 240 Nm bij 1.600 opm
0-100 km/u 8,8 sec
Top 210 km/u
Verbruik (WLTP) 6,4 l/100 km
Testverbruik 6,2 l/100 km
CO2 144 g/km
Prijs 27.115 euro

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer