Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Ford Focus ST automaat: achilleshiel

Voor het eerst in zijn carrière krijgt de Ford Focus ST een automatische versnellingsbak. De nieuwe versnellingsbak is voor sommigen een grote comfortwinst, maar maakt het de hothatch ook dynamischer?

In de loop van een decennium zijn compacte sportievelingen – of de bommetjes op wielen - geëvolueerd van eenvoudige, krachtige versies van gewone hatchbacks tot echte prestatievoertuigen. Om het comfort en, in veel gevallen, de prestaties te verhogen, hebben ook geautomatiseerde transmissies hun intrede gedaan. Ford wil de boot niet missen en heeft zijn Focus ST uitgerust met een nieuwe automatische versnellingsbak.

Even terug op de hoogte

Voordat u zich in de details van deze nieuwe transmissie verdiept, is het een goed idee om nog eens te kijken naar de nieuwste generatie Focus ST. Gebaseerd op het nieuwe C2-platform van de Focus is deze sportieve variant gebaseerd op de beroemde 4-cilinder motor van de glimmende Focus RS. Behalve dat de prestaties van dit blok enigszins zijn afgezwakt voor deze ST. In totaal produceert deze 2,3-liter turbobenzine 280 pk en 420 Nm koppel.

Ford Focus ST Automatic

Op esthetisch vlak onderscheidt de ST zich door zijn specifieke designwijzigingen, die nieuwe bumpers, een dubbele uitlaat en natuurlijk grote 19" velgen met Michelin Pilot Sport 4S’en bevat omvat. De essentie van sportiviteit is ook aanwezig in de cabine. Er zijn twee Recaro kuipstoelen, een speciaal plat stuurwiel en inserts in echte koolstofvezel.

Schaalvoordelen

Echter, genoeg over apparatuur en esthetiek, laten we teruggaan naar de zaak. Je weet wel, de transmissie. Specifiek voor de ST ontwikkelde Ford een 7-trapsautomaat die afgeleid is van de achtbak van de reguliere Focus. Het gerucht gaat dat de ingenieurs de 3e versnelling verwijderden omdat de verhoudingen tussen de 2e en 3e versnelling iets te dicht bij elkaar lagen.

Ford Focus ST Automatic

Net als de andere Focusen - Focusi? - wordt deze transmissie bediend via de draaiknop op de middenconsole. Gewaardeerd door sommigen, gehaat door anderen. Nu goed, het is op zijn minst mooi...

Ja en nee

De automaat wordt dankzij zijn puike koppelomvormer vooral gewaardeerd bij lage toerentallen. Terwijl sommige automaten met dubbele koppeling aarzelen bij het opstarten en lijken te slippen tot de versnellingen zich stabiliseren, maakt de transmissie die in "onze" Focus ST tester zat dat allemaal gladder. Een waar genoegen. Maar dat is zowat het enige voordeel...

Ford Focus ST Automatic

Volgens Ford is deze optie "een aanvulling op de rijervaring". Onze visie: we zijn nog steeds op zoek naar die aanvulling. Natuurlijk, in de Sportmodus, zijn upshifts nauwkeurig en vrij snel. Maar het probleem zit hem in het terugschakelen. Een tikje op de kleine plastic peddel aan de linkerkant en de lagere versnelling is geselecteerd... maar pas na lang wachten merkt de software ook je vraag tot schakelen op. Bovendien lijkt deze Focus ST geen moeite te doen om het toerental naar boven te brengen. De versnellingsbak lijkt vooral comfortabel. Niet zo zeer sportief.

Wat een vurigheid!

Het is een zeer teleurstellende constatering, want de Focus ST heeft zo'n fundamenteel sportieve ziel. Op bochtige wegen gebruikt hij zijn 280 pk en zijn 420 Nm koppel briljant dankzij het sperdifferentieel op de vooras. Hoewel de ophangingen, net als bij de vorige generatie RS, veel te stijf is voor onze hobbelige wegen, verslindt deze ST het asfalt met de eetlust van een Snorlax.

Ford Focus ST Automatic

In de Sport- en Track-modus is de besturing steviger, maar nog steeds even direct. Het anti-lag systeem is ook geactiveerd. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de rallysport, houdt het de turbolader onder druk zodat deze altijd operationeel is. Hierdoor behoren de koppelgaten tot het verleden en wordt het reactievermogen van het gaspedaal vergroot. Wat een genot!

Verdict

Voor 1.700 euro extra is de Focus ST uitgerust met een volledig nieuwe automaat. Wat dit echter oplevert in termen van comfort en brandstofbesparing, neemt het in termen van dynamiek en reactievermogen in beslag. Voor de sportieve rijders zal de handgeschakelde versnellingsbak veel meer voldoening geven.

Ford Focus ST Automatic

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer