Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Focus Econetic 2 – Premiejager met groen sausje

De Focus is aan vervanging toe en de nieuwe telg stond al onder de spots op het Salon van Detroit.

Maar voor die op de markt komt, lanceert Ford bij ons eerst nog een spaarversie van de huidige Focus, de Econetic 2. Een beetje verbazing is terecht, want de Econetic versie van de Focus was er al. Hij spuwde net iets minder dan 115 gram CO2 per km uit, wat de klant een overheidspremie van 3% opleverde. Vandaag legt de Focus Econetic II de lat lager met een C02-emissie van 104 gram, waardoor de Focus-koper een fikse tegemoetkoming van 15% opstrijkt. De prijs zakt zo naar goed 17.500 euro.

Eco-technologie

De basics blijven behouden. De motor is nog steeds de 1.6 TDCi die integraal uit de PSA-rekken wordt geplukt en die sinds twee jaar in de spaarversie van  BMW’s Mini wordt gebruikt. Ford levert een versie met 90 pk en eentje met 110 pk. Om het gemiddelde verbruik, en dus de CO2-afgifte, te drukken, kwam er een verbeterd motormanagement, een extra spoilterje op de kofferklep en een aandrijving voor de alternator met minder wrijving (low tension fead). Ook de aansturing van die alternator gebeurt voortaan op een intelligente manier. Deze wordt slechts gebruikt bij het uitbollen en tijdens het remmen. Nog zuiniger kan het wanneer je voor het optionele (650 euro) start-stop systeem gaat. Dan daalt de CO2-emissie tot 99 gr/km. Leuk voor de ecoliefhebber, maar wie gaat voor de overheidspremie is goedkoper gesteld met de 104 gram versie. Alle Econetics worden standaard uitgerust met een roetfilter die geen extra additieven nodig heeft.

Hoe het rijdt?

De Focus blijft ondanks zijn jaren de referentie in zijn klasse en het groene jasje brengt daarin nauwelijks verandering. De gemonteerde ecobanden met lage rolweerstand (Michelin Energy Saver) knagen wel aan de veiligheidsmarge waardoor de compacte Ford vroeger gaat ondersturen (over de voorwielen schuiven), maar het geheel blijft gezond. Als bestuurder krijg je bovendien hulp van de boordcomputer (Ford Eco Mode) om zuiniger te rijden. Je wordt beoordeeld op snelheid, anticiperen in het verkeer en schakelgedrag. Op elke categorie kan je drie sterretjes verdienen. Enkel aan de iets langere gearing van de versnellingen merk je het verschil met een gewone Focus diesel.

Vernieuwend?

Deze Focus is voor Ford een handige manier om momenteel vlot zieltjes te winnen. Stellen dat dit een écht groene auto is onjuist. Door het verbruik en de CO2-afgifte te drukken, kiest Ford voor een eenzijdige aanpak. Omdat deze ‘Econetic 2’ slechts aan de Euro 4-norm en niet de Euro 5-norm voldoet, blijft de afgifte van schadelijke stoffen zoals fijn stof en stikstofoxiden quasi ongewijzigd vergeleken met de uittredende Econetic. De Focus is verkrijgbaar als vijfdeurs versie en Clipper en komt in 90 pk of 110 pk. Hij verbruikt 4 l/100 km, wat overeenkomt met 104 g CO2/km. De start-stop versie is enkel met 110 pk leverbaar als vijfdeurs.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer