Een nieuwe snelle Ford op komst? Dan houdt de wereld al maanden op voorhand de adem in. Nog meer nu, want voor het eerst is de Ford Focus RS beschikbaar voor de hele wereld. En voor het eerst komt hij met vierwielaandrijving.
“Dat hadden we ook met de vorige RS onderzocht”, zegt Koen Bex, die voor Ford Performance de Focus RS hielp ontwikkelen. “Maar omdat we niet het gevoel kregen dat we wilden en omwille van de prijs zijn we toen bij voorwielaandrijving gebleven.” Niet nu. “De wereld is veranderd”, zegt Jurgen Gagstatter, chief program engineer bij Ford Performance. “Nu hebben we gekeken naar andere vierwielaangedreven sportwagens en onderzocht wat wij daar aan konden toevoegen.”
Dat blijkt vooral fun te zijn. “Veel vierwielaangedreven auto’s reageren eerst steriel en vervolgens onderstuurd. Wij wilden een vierwielaandrijving die plezant en efficiënt zou zijn voor de bestuurder.” Dat Ford als eerste merk een ‘driftfunctie’ installeert in een auto, zegt veel over de prettig gestoorde mentaliteit bij RS Performance.
Brembo, Recaro,…
De Ford Focus RS behoudt nu de breedte van de gewone Focus, maar krijgt voor- en achteraan een arsenaal aan spoilers, luchthappers, koelopeningen en een diffusor om hem aan de grond geplakt te houden. Michelin ontwikkelde specifieke Pilot Super Sport en Pilot Sport Cup 2 banden (235/35R19) voor deze Focus, die verder leest als een autosportcatalogus: Brembo remmen, Recaro sportstoelen,…
Monte Carlo
Ten opzichte van de vorige Focus RS verliest deze één cilinder. Hij neemt de 2.3 viercilinder Ecoboost over van de Ford Mustang, maar dan wel enigszins gewijzigd. 350 pk en 440 Nm (470 Nm in overboost) stuwen hem naar een top van 266 km/u en een spurt naar 100 km/u in 4,7 seconden. Daarvoor beschikt hij over een ‘launch control’ die je doet vertrekken alsof je aan een KP in de Monte Carlo rally begint.
En hier begint het verhaal van de Focus RS pas echt. Deze auto is één brok speelplezier. Op circuit speels en bloedsnel. Je tankt al snel het vertrouwen om voluit te gaan met deze Focus. Met de juiste snelheid bij het ingaan van de bocht, is het vervolgens alleen een kwestie van gas erop en stuurhoek open. De Focus RS zorgt voor de rest. Je voelt hoe achteraan het differentieel speelt met de verdeling van het motorkoppel tussen de achterwielen. In driftmode wordt hij een hooligan.
Macho
Het merendeel van de RS-klanten gebruikt zijn Focus RS elke dag. Ook op de gewone weg vult hij de verwachtingen meer dan goed in. Je beschikt over verschillende rij-instellingen (normaal, sport, circuit en drift), waarbij normaal je een al bij al dociel reagerende en best comfortabele RS voor elke dag ontdekt. De sportmodus scherpt hem bij, en je krijgt meer klank uit de uitlaat. De macho komt los, terwijl je toch nog over de nodige rijhulpen kan beschikken. Al hebben we die bij de test niet zien ingrijpen. Op een verlaten bergweg is een Ford Focus RS een ‘ticket to heaven’.
Met een prijs van 39.300 euro is hij geen cadeau, maar wel een stuk goedkoper dan concurrenten als de Mercedes A45 AMG. Oh ja, Ford geeft een gemiddeld verbruik op van 7,7 l/100 km (CO2: 175 gr/km), maar reken maar op 9 tot… 19 l/100 km in de praktijk.