In het kort
Dankzij het Track Pack, of liever nog dankzij de KW-schokdempers transformeert de Ford Focus ST van een competente hot hatch naar een echte bochtenvreter met een onstilbare honger.
Dankzij het Track Pack, of liever nog dankzij de KW-schokdempers transformeert de Ford Focus ST van een competente hot hatch naar een echte bochtenvreter met een onstilbare honger.
Beginnen doen we graag met een minuut stilte voor het nakende einde van de carrière van de Ford Focus en Fiesta. Dat betekent dat ook de sportieve ST-versies niet meer terug zullen keren. Het einde is nabij, maar gelukkig zijn we nog net niet zover. Ford schenkt een geweldig afscheidscadeau in de vorm van het nieuwe Track Pack voor de Focus ST, boordevol chassisverbeteringen. One for the road?
Zoals alle Focus-versies kreeg ook de ST recent een facelift. De looks werden verbeterd, met een volledig nieuwe voorkant. Die krijgt een ledsignatuur die de lichtblokken omringt, een voorbumper met andere luchtinlaten, maar vooral een hogere motorkap en een groter radiatorrooster waarin het blauwe ovaallogo voortaan centraal staat.
Om het verschil te maken, kiest het Track Pack voor accenten in Agate Black. Dat zwart kom je tegen op de achtervleugel, in de diffusor, op de spiegelkappen, het dak en zelfs de velgen. Dat zijn trouwens 10 procent lichtere exemplaren, omgord door Pirelli P Zero Corsa-banden die specifiek voor Ford ontwikkeld werden. Net daarachter huizen 10 procent grotere Brembo-remmen met rode remklauwen en vier zuigers.
In het interieur zie je de verschillen die de facelift in 2021 introduceerde. Met onmiskenbaar het 13,2 duim grote infotainmentscherm dat het hele dashboard domineert. Dat is niet alleen groter dan vroeger, het omvat ook de bediening van de klimaatregeling. Eveneens digitaal zijn de tellers op het instrumentenpaneel. Voor de rest maken ook het zitcomfort en de steun in bochten een sprong voorwaarts met de komst van nieuwe sportzetels. De rugleuning met geïntegreerde hoofdsteun en de stevige zijwangen laten zien dat deze zetels ook gedeeld worden met de Puma ST.
Hoewel hij het achtervoegsel ‘Track Pack’ krijgt, beschikt deze nieuwe Focus ST-variant niet over een motor die recht uit de racerij komt. Onder de motorkap huist immers nog steeds de bekende 2.3-viercilinder van Ford. Daar is niets mis mee, want dat turboblok is 280 pk en 420 Nm sterk. Hoewel de Focus ST beschikbaar is met een automaat, kan de Track Pack-uitvoering alleen worden gecombineerd met een manuele bak. Alleen voor de puristen dus.
Allemaal goed en wel, maar is dit ‘Track Pack’ louter esthetisch? Allesbehalve: de Ford-ingenieurs hebben deze Focus een volledig andere ophanging meegegeven. De vering is 50 procent steviger, de rijhoogte is 10 millimeter lager en de dempers komen van bij KW Automotive. Belangrijker nog: die zijn volledig regelbaar (12 standen voor het inveren, 16 voor het uitveren).
De schokdempers domineren dus de rijbeleving in deze Ford Focus ST Track Pack. Niet alleen door hun verschillende instellingen – Ford heeft gelukkig vier configuraties uitgewerkt – maar vooral door hun kwalitatieve werking. Ongeacht de instelling merk je dat ze de veerpootbewegingen optimaal controleren. De Focus ST wordt er zowaar comfortabeler door – vreemd genoeg voor een model dat ‘Track Pack’ heet.
We konden dit juweel aan de tand voelen op de Ford-testterreinen in Lommel, in het noordoosten van het land. En het moet gezegd: de gewone Ford Focus ST is al een van de aangenaamst en meest coherente voorwielaangedreven hot hatches op de markt. Dit Track Pack zet dat allemaal nog eens op 11. De KW-dempers zijn uiteraard de sterren, maar hun efficiënte controle maakt dat het Pirelli-rubber met elke centimeter asfalt in contact blijft.
Voor het Track Pack vraagt Ford de behoorlijk correcte meerprijs van 3.675 euro, waar je uiteraard nog de 44.430 euro kostende Focus ST moet bijtellen. Dat is een lagere meerprijs dan die van de Fiesta ST Edition, die dezelfde aanpassingen kreeg. De Focus ST Track Pack is bovendien geen beperkte oplage. Het enige minpunt: om de dempers aan te passen heb je een brug en wat lef nodig, moet je enkele stukken plastic en bescherming verwijderen, of eventueel een mekanieker inschakelen.
De Ford Focus ST is sowieso al een van de aangenaamste en meest coherente voorwielaangedreven hot hatches op de markt. Het Track Pack voegt daar een verbeterd chassis aan toe, een geperfectioneerd weggedrag en extra comfort. Op zoek naar een hot hatch voor bochtige secundaire wegen? Zoek niet verder!