Er is iets grappig aan deze generatie Ford Galaxy. Met een lengte van 4,8 meter en een hoogte van 1,7 meter mag je hem gerust omvangrijk noemen. En toch, als je hem parkeert loop je er uren later vruchteloos naar te zoeken. Hij heeft de eigenschap om in de massa te verdwijnen, zeker in het grijs.
Nochtans, van alle huidige Forddesigns vinden we dit één van de betere. De proporties zitten beter dan bij bijvoorbeeld een Mondeo. Net als in de vorige generatie deelt de Galaxy ook hier zijn onderstel met de Mondeo en de S-Max. En net als toen is de S-Max de dynamische optie en de Galaxy de familiekeuze.
Laat aangrijppunt
Daar kan geen 210 pk turbodiesel wat aan verhelpen. Dit is een Ford, en dus stuurt hij wat dynamischer dan bijvoorbeeld een Seat Alhambra. Maar het verschil is beperkt en wie sportieve ambities heeft, heeft zich sowieso van wagentype vergist. We trokken op pad met de topversie van de 2.0 TDCi, die dankzij een andere turbo liefst 210 pk en 450 Nm opwekt. Dat maakt 0 tot 100 mogelijk in 8,9 seconden. Hij krijgt standaard de zestraps Powershift versnellingsbak, waarmee je via hendels aan het stuur ook manueel kan schakelen. Behalve een vervelend laat aangrijppunt bij het vertrek, is deze bak vooral qua comfort een verrijking.
Voor de topversie in de Titaniumuitrusting vraagt Ford 45.900 euro. De basisdiesel met 120 pk is in zijn Trendversie bijna 10.000 euro goedkoper. Voor de belangrijkste uitrustingen - navigatie, parkeerhulp, cruise control en verkeersbordherkenning - vraagt Ford 1.230 euro meerprijs op de Trend, wat best democratisch is In de Titanium krijg je er airco voor alle stoelenrijen bij, een rijvaksensor, led-dagrijlichten en een groot kleurendisplay voor het infotainment. Op dat laatste vlak heeft Ford een inhaalbeweging gemaakt. Ook de overdaad aan knopjes is eindelijk aangepakt, al vragen we ons nog steeds af waarom sommige functies dubbel lopen met het multimediascherm. Eén knop voor de stoelverwarming kan toch volstaan?
Meer dan 2 kubiek
Maar de Galaxy is zo’n auto die steeds meer indruk maakt naarmate de tijd vordert. Zelfs op de achterste twee zitplaatsen heb je als volwassene net genoeg ruimte voor een korte trip. De bediening van de stoelen is de eenvoud zelve, met een eenvoudige klik op de tweede zitrij om die stoelen naar voor te kantelen. Je kan alle stoelen over rails verschuiven bovendien. En via het centrale display en via knopjes in de koffer kan je de stoelen neervouwen om een vlakke laadvloer vrij te maken. Maximaal slikt hij meer dan 2 kubieke meter aan last, en dankzij zijn vierkante vorm moet hij niet snel zijn meerdere erkennen in jouw levensstijl. Of het moet zijn dat u olifanten trimt.
Ten opzichte van de VW Sharan en de Seat Alhambra mist hij schuifdeuren achteraan, al vinden we dat zeker geen groot gemis.
Echte kilometervreter
De diesel is best stil, de geluidsinstallatie verbazend goed. Genieten van de rit vergt weinig inspanningen. Ford homologeerde de Galaxy met een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km (144 gr/km CO2). Wij tekenden een realistischer 7,2 l/100 km op, al zal dat met hoofdzakelijk snelwegkilometers vast met minder lukken ook. Dit is een kilometervreter pur sang, die uw gezin vertroetelt en de beste partner is voor al uw hobby’s. De ideale auto dus voor wie niet echt van auto’s houdt. Zo moeten er ook zijn.
Ford Galaxy 2.0 TDCi 210 Powershift
viercilinder turbodiesel 1.997 cc
210 pk bij 3.750 opm
450 Nm tussen 2.000 - 2.250 opm
0-100 km/u 8,9 sec
Top: 214 km/u
Verbruik: 5,5 l/100 km
Testverbruik: 7,2 l/100 km
CO2: 144 gr/km
Prijs: 45.900 euro