Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Ka+ – Ka met exotische smaak

Door een ‘+’ te plakken achter de naam van zijn nieuwe Ka hoopt Ford de transitie duidelijk te maken die zijn kleintje doormaakt. De stadswagen tilt zichzelf nu naar de onderkant van het B-segment en moet dus een rationeler kopend publiek overtuigen.

Om dat te doen, heeft Ford de kosten proberen te beheersen. Deze Ka+ bestaat al sinds een jaar of twee in Brazilië en Indië - waar hij wordt geproduceerd - onder de naam Figo. Twee jaar waarin de Ford-ingenieurs zich hebben gebogen over de Figo om hem Europeser te maken, zonder centen overboord te gooien. Want het allerlaatste wat de Ka+ mag doen, is klanten kannibaliseren van de eigen Fiesta. Want ze hebben beide vijf deuren en relatief gelijklopende afmetingen al blijft de Fiesta met zijn 3,93 meter wel net dat tikkeltje groter. Hij moet de rationele keuze in het B-segment zijn, waar de nieuwe Fiesta die volgend jaar debuteert meer de kaart van de emoties trekt.

Stil en ruim

De Ford-ingenieurs hebben goed naar de wensen van hun Europese klanten geluisterd en alleen geld geïnvesteerd om die punten aan te pakken die zij belangrijk vinden. Zo krijgt de Ka+ enkele discrete retouches die de luchtstroom verbeteren, waardoor de parasitaire windgeluiden verminderen. Efficiënt werk, waardoor de Ford Ka+ een isolatieniveau laat optekenen, zelfs op de snelweg. Het interieur heeft het dan weer moeilijk om zijn afkomst uit de nieuwe groeilanden te verbergen. Hoewel Ford beweert dat het geprobeerd heeft om de plastics wat matter te doen lijken om zo de waargenomen kwaliteit een boost te geven, blijven ze hard en lijken ze fragiel, zoals ook in andere auto’s in dit segment. Hier valt vooral de afwerking in negatieve zin op, met weinig flatterende gaten tussen panelen.

Monochroom

Maar voor de klanten is dit vast een detail dat ze makkelijk kunnen negeren. Die zullen zich meer focussen op de beschikbare binnenruimte, één van de positieve verrassingen in de Ka+. Vier volwassenen van 1,80 meter vinden makkelijk plaats. Achteraan wordt de hoofdruimte dan wel wat nipt.

In elk geval beschik je over een minimale kofferruimte van 257 liter, uitbreidbaar via een 60/40 neer te vouwen achterbank. De uitrusting biedt geen extravagante snufjes, maar in de volledige lijst kan je wel stoelverwarming ontwaren, net als manuele airco, parkeersensoren en een SYNC multimediasysteem. Met alle opties klimt het tarief naar… 14.500 euro, nog steeds een knap aanbod.

Coherent

Voor die prijs heb je recht op een 1.2 Ti-VCT atmosferische benzine met 85 pk (er is ook een basisversie met 70 pk voor 10.200 euro). Ford oordeelde dat de 1.0 Ecoboost de kostprijs te zeer zou opdrijven.

Met zijn koppel dat pas hoog in toeren vrijkomt (112 Nm bij 4.000 opm) moet de kleine motor wel wat in de toeren worden gejaagd om voldoende in huis te hebben voor een veilig inhaalmanoeuvre of om zich op de snelweg te settelen. De verbeteringen aan het onderstel (dikkere antirolstang, herwerkte vering, motorsteunen van de Fiesta,…) in combinatie met een stuurbekrachtiging die steeds strak blijft maken deze Ka+ bijzonder comfortabel in alle omstandigheden, terwijl de wegligging steeds veilig is.

Ford Ka+ 1.2l Ultimate
Motor 4 cilinder benzine, 1.196 cc
85 pk bij 6.300 opm
112 Nm bij 4.000 opm
Top: 169 km/u
0-100 km/u in 13,3 sec
Verbruik: 5 l/100 km
CO2: 119 g/km
Prijs: 11.438€

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer