Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ford Kuga – SUV voor de wereld

Terwijl de normale levenscyclus van een auto zeven jaar bedraagt, vervangt Ford de Kuga reeds na amper vier jaar dienst. Wat is er aan de hand? Waarom zo’n haast?

De oorzaak moeten we zoeken bij een verandering van strategie bij Ford. Het merk wil af van de modellen die zijn ontwikkeld voor één bepaalde markt. Vanaf nu, één model voor de hele wereld. Die strategie wordt toegepast op de Fiesta en de Focus, terwijl ook de Tourneo en Transit dezelfde weg opgaan. Met de Mondeo is deze strategie ooit begonnen, en ook de nieuwe zal een doorslagje zijn van de Amerikaanse Fusion. Ook de Kuga gaat deze toer op, en is in Azië en de VS bekend als Escape.

Hoofdbrekens

Natuurlijk, deze strategie heeft ook nadelen. Wanneer je niet Pagani of Lamborghini bent, dan is het moeilijk om met durf weg te raken om alle hoofden op de planeet te doen draaien. Dus is op veilig spelen de enige optie. Dat is in de Kuga ook aan het design te zien. Hij toont minder karakter dan voorheen, maar zijn brave voorkomen past anderzijds wel bij de gestegen afmetingen. De nieuwe Kuga is liefst 8 centimeter langer, 4 millimeter smaller en 8 millimeter lager (4.525/1.838/1.744 mm). De wielbasis bleef dezelfde, maar toch is de binnenruimte gegroeid. Ook de koffer won aan volume (456 liter). Voor een gezin met twee kinderen heeft hij nu wel voldoende in de aanbieding.

Techno Freak

Ford zet zwaar in op nieuwe technologie in de Kuga. Hij beschikt over een rijvakassistent, verkeersbordherkenning, botsingsensor, lichtsensor, active city stop (brengt de auto desnoods zelf tot stilstand), enzovoort. De koffer kan handenvrij worden geopend. Een beweging met de voet onder de achterbumper volstaat. Topt slot is er het Sync infotainmentsysteem. Dat kan onder meer binnenkomende sms’en voorlezen of in het geval van een ongeluk eigenhandig een noodsignaal naar 112 sturen in de taal van het gebied. Al wordt dat bij ons natuurlijk een moeilijke in de faciliteitengemeenten...

Steeds de beste

Wat de mechaniek betreft, houdt Ford het eenvoudig met een 1.6 EcoBoost benzine en een 2.0 TDCi diesel. Meer is er niet. Maar samen met de verschillende transmissiekeuzes, komt Ford toch tot zes varianten. Er is een EcoBoost 150 pk 4x2 met manuele zesbak (6,6 l/100 km, 154 gr/km CO2, vanaf 24.950 euro) en een 180 pk 4x4 met automatische zesbak (29.700 euro). Er is een 2.0 diesel met 136 pk 4x2 met manuele zesbak (5,3 l/100 km, 139 gram en 26.950 euro) en met 4x4 met manuele bak of Powershift dubbele koppelingsbak. De 2.0 TDCi met 163 pk is er als 4x4 met manuele bak of met Powershift (6,2 l/100 km, 162 gram, 31.700 euro met manuele bak). Wij reden de 163 pk TDCi met 4x4 met beide versnellingsbakken.

Eerste indruk? Wat een (rij)plezier om nog eens aan de slag te mogen met een 2.0 na vele kleine diesels van 1.6 of 1.7 liter. Daar is niets mis mee, maar een grote diesel heeft toch meer koppel ter beschikking bij lage toeren en valt minder plat eens de toerentallen klimmen. Ford heeft gelijk om meer op particulieren (80%) dan fleetklanten te mikken. Met de uitstoot en het verbruik van de 2.0 TDCi maakt hij weinig kans in de fleet. De enige keer dat we de 2.0 TDCI 4x4 onder 7 liter zagen duiken, was op nationale wegen bij 90 km/u. Op de snelweg bij 120 is het gauw 8 liter. Maar waar een Ford natuurlijk echt het verschil hoort te maken, is op de weg. Terwijl de nieuwe Kuga wat minder dynamisch is dan zijn voorganger, stuurt de nieuwe toch beter dan een Mazda CX-5 of een Subaru Forester. De stuurbekrachtiging is licht en precies, waardoor de Kuga danst over een bochtig parcours. En bij een kleine stuurfout helpt de vierwielaandrijving om vermogen naar de andere kant te brengen. Het perfect afgestelde ESP helpt daarbij. Goed, het was vroeger beter, maar het is nu nog steeds beter dan bij de anderen. Wat de rijprestaties van de Kuga betreft dan toch. Met prijzen die min of meer gelijk bleven voor een grotere en beter uitgeruste auto, valt er veel te zeggen voor de Kuga.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer