Met deze derde generatie van de Kuga toont Ford dat het meer dan ooit voor klassiek design kiest. Wat deze Kuga misschien wat minder karakter geeft dan zijn voorganger, maar Ford countert dat met naar eigen zeggen meer premium-gevoel.
Meer dynamiek
Met 9 centimeter extra in de lengte, 4,5 centimeter erbij in de breedte, met 2 centimeter meer in de wielbasis maar met 2,7 centimeter minder in de hoogte (en zelfs 3,7 centimeter minder in de sportieve ST-Line) straalt de nieuwe Ford Kuga ook meer dynamiek uit. En natuurlijk betekenen meer centimeters ook meer ruimte. Zo groeit de koffer tot 475 liter, wat 20 liter meer is dan in de vorige Kuga. De hybride versies moeten tevreden zijn met 411 liter. Beter nog, met de achterbank die over 15 centimeter kan worden verschoven, kan je zelfs een kofferruimte tot 645 liter vrijmaken voor je de achterbank neerklapt.
Het dashboard oogt vertrouwd, in de nieuwe stijl van Ford: alles digitaal, en hier zien we zelfs een nieuwe lay-out van de tellers afhankelijk van de gekozen rijinstelling. Ford behoudt het vertrouwen in het uitstekende SYNC-multimediasysteem. De Kuga schikt zich verder naar de mode inzake rijhulpen en biedt semi-autonoom rijden op niveau 2.
Light, Full of Plug-in
Terwijl sommige constructeurs hun gamma aan klassieke motoren opofferen ten voordele van geëlektrificeerde oplossingen, blijft Ford voor ieder wat wils aanbieden. Zo zien we in de catalogus twee versies van de 1,5-liter turbobenzinemotor (120 pk en 150 pk), twee dieselmotoren (1.5 120 pk en 2.0 190 pk) en liefst drie hybrides. Een echte hybride, die autonoom enkele kilometers elektrisch kan laden maar niet in de stekker wordt opgeladen, volgt eind 2020. De andere versies zijn reeds beschikbaar. Er is ten eerste de ‘light’ hybride die een 48-Volt elektrisch systeem en een alternator/starter koppelt aan de 2-liter diesel met 150 pk. Volgens de WLTP-cyclus verbruikt die gemiddeld 5 l/100 km voor 132 g/km CO2, wat zelfs iets minder is dan de 1.5 diesel met 120 pk (5,1 liter, 133 g/km CO2). Tijdens de test merken we dat de minihybride helemaal niets doet op de snelweg. Met gestabiliseerde snelheid op de snelweg klokten we af op een gemiddeld verbruik van 6 l/100 km. Maar van zodra we naar kleinere wegen overschakelen, bewijst het systeem zijn nut en duiken we richting 5,5 l/100 km. In de ecomodus kan het zelfs nog beter. Wie in de stad woont of vooral rijkswegen gebruikt zal er zijn nut uit halen.
46 kilometer in stilte
De Plug-in hybride biedt veel meer mogelijkheden. De combinatie elektrische motor en 2,5-liter benzinemotor is samen 225 pk sterk. Op batterijen alleen komt hij volgens de WLTP-cyclus tot 56 kilometer ver. Wij namen het stuur over van een collega met nog 49 procent batterijlading beschikbaar. We hielden er een zuinige rijstijl op na en met wat hulp van de eerste kilometers die in dalende lijn verliepen, slaagden we erin om met die 49 procent 46 elektrische kilometers te rijden. Met een volledige batterijlading moet die 56 kilometer dus binnen ieders bereik liggen. Vermoedelijk kan je zelfs beter doen.
En dat is nog niet het meest indrukwekkende. Doorgaans, wanneer de batterijen quasi leeg zijn, schakelt zo’n PHEV over van elektrische modus op hybride modus. Vaak is dit een situatie die zwaar op het verbruik drukt, omdat de batterijen op dat moment tot een lomp gewicht verworden zijn. Maar dat is niet het geval in de Kuga. De hybride-modus blijkt verbluffend efficiënt. Met 138 kilometer op de teller, waarvan 90 kilometer met lege batterij, stelden we vast dat het gemiddeld verbruik op 3,6 l/100 km lag. Daar kwamen nog 30 kilometer op de snelweg bij, waar er geen elektrische invloed meer was en het verbruik op 6 l/100 km lag. We zien dus dat zelfs met nauwelijks batterijlading het systeem zijn best doet om elke morzel energie te winnen, waardoor je in de praktijk nog de helft van de tijd elektrisch rijdt. Een onwaarschijnlijk resultaat. Volgens ons is de Ford Kuga PHEV de zuinigste plug-in hybride op de markt. We zijn ontzettend onder de indruk. De basisprijs van de nieuwe Ford Kuga bedraagt 28.300 euro. De diesel mini-hybride kost 34.200 euro en de geweldige PHEV kost 38.650 euro. Die prijs is vergelijkbaar met wat de concurrentie bij Peugeot en Opel vragen.
Ford | Kuga 2.5i PHEV |
---|---|
Motor | Elektrische motor + viercilinder turbobenzine, 2.490cc |
Pk | 225 pk |
Koppel | N.B. |
0-100 km/u | 7,5 sec |
Top | 235 km/u |
Verbruik (WLTP) | 1,4 l/100 km |
Testverbruik | 3,8 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 32 g/km |
Elektrisch rijbereik (WLTP) | 56 km |
Prijs | 38.650 euro |