Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Kuga – Sportief, stoer, een onderscheidende SUV

Met de Ford Kuga mengt ook Ford zich in het compacte SUV-segment. De Kuga wordt wat hoger gepositioneerd dan de concurrentie, maar beschikt dan ook over een prettige motor, prima rij-eigenschappen en een rijke uitrusting.

Het SUV-segment is al jaren immens populair. En vandaag de dag lanceren diverse merken nog steeds het ene SUV-model na de andere. Fabrikanten willen maar al te graag hun winsten opkrikken door (zoveel mogelijk) deel te nemen in dit steeds maar groter wordende segment. Ook de betreffende marketingdivisies doen hun uiterste best om middels creatieve marketingtermen hun SUV onderscheidend te doen lijken. Momenteel is het de term Crossover Utility Vehicle (CUV) die de potentiële koper naar de showrooms moet lokken. Ford heeft de SUV-hype overgeslagen en veel inkomsten - door te ontbreken - in dit segment gemist. De nieuwe Kuga moet deze achterstand goedmaken en daarom doopt Ford het model maar meteen om tot CUV, een kruising tussen een personenwagen met uiterlijke kenmerken van een SUV. Maar is een marketingterm voldoende om de gevestigde orde omver te kegelen?

Robuust design Wanneer je de Kuga nadert, valt meteen de opvallende vormgeving op. Ford heeft ervoor gekozen het over een andere boeg te gooien ten opzichte van andere merken die in dit segment opereren. De meeste SUV's wanen zich qua design aan de veilige kant en zijn tamelijk behoudend gestileerd. Maar de Kuga is een markante en robuust verschijning, zoals dat een SUV betaamd. Het kenmerkende Kinetic Design van Ford leent zich uitstekend voor de krachtige lijnen. Door het scherpe en hoekige lijnenspel, afgewisseld met diverse rondingen lijkt de de Kuga groter. Vanuit de bestuurderpositie gezien, ogen vooral de langwerpige bulten op de motorkap erg stoer. Niet te vergeten dragen de fraaie 18 inch wielen (optioneel) bij aan de verbetering van het stoere uiterlijk. Een absoluut compliment voor de designafdeling.

Verzorgd interieur Het voordeel als laatbloeier in dit segment, is dat je goed naar de concurrentie kunt kijken. Daar waar zij steekjes lieten vallen, kon Ford verbeteringen aanbrengen. En Ford heeft dit zeer goed opgepikt. Eenmaal zittend op de fantastische stoelen, ademt het interieur één en al kwaliteit uit. Ford maakt gebruik van verschillende materialen en meerder kleurtinten. Het zachte kunststof bovenop het dashboard wordt afgewisseld met een centrale aluminiumlook middenconsole. Hierin is het grootste gedeelte van alle knoppen - waaronder de FordPower-startknop - ondergebracht. De ergonomische indeling van de bedieningen zijn dik in orde en liggen allemaal binnen handbereik. De versnellingspook en de console tussen de voorstoelen hebben een titaniumachtige uitstraling. Chromen accenten zorgen voor de finishing touch. Kortom, een zeer fris een sportief aangezicht. Een aantal knoppen, waaronder de cruise control en instellingsmogelijkheden voor het audiosysteem, gaan schuil achter het stuurwiel. Steeds meer merken voorzien hun modellen met deze hendels, zodat de bestuurder de ogen op de weg kan houden en toch diverse handelingen en instellingen kan uitvoeren.

Grote bewegingsvrijheid Aan de buitenkant is duidelijk te zien dat de Kuga een sterk aflopende daklijn heeft, wat normaliter ten nadele is van de binnenruimte. Maar daar is binnenin niets van te merken. Been- en hoofdruimte zijn zowel voor- als achterin voldoende aanwezig, evenals een voldoende bemeten kofferruimte. Deze laatste heeft een inhoud van 410 liter. Onder de stoelen van de tweede zitrij bevindt zich nog meer opbergruimte. En ook onder de vloer van de bagageruimte zijn opbergmogelijkheden - in meerdere compartimenten - gecreëerd. Om nog meer ruimtegevoel op te wekken, was onze testauto voorzien van een groot glazen dak (meerprijs € 900,-). Als de hoeveelheid zonlicht je teveel wordt, is het dak af te schermen middels een tweedelig gaasachtige bedekking, die handmatig te sluiten is. De bediening en de functionaliteit laat wel te wensen over. De afdekking komt in het midden van het glazen dak samen en laat in gesloten toestand nog steeds veel warmte afkomstig van het zonlicht door. Tevens is het voor de bestuurder haast onmogelijk de twee afdekschermen te bedienen, helemaal tijdens het rijden. Wij hadden dan ook zeker een elektronische bediening van de afdekking in deze (prijs)klasse verwacht.

Rij-eigenschappen van hoog (Ford-)niveau Ford weet z'n reputatie op het gebied van goede rij-eigenschappen met de Kuga hoog te houden. De Kuga voelt levendig aan en stuurt met precisie. Bochten neemt de crossover op soortgelijke wijze als een goed sturende conventionele personenwagen. Niets op aan te merken dus. Wel zijn de afrolgeluiden van de banden duidelijk hoorbaar in het interieur. Ondanks de vierwielaandrijving schuwt de Kuga het ruwe terrein. Verharde ondergronden worden moeiteloos genomen, maar bij rijden in mul zanden hebben de brede banden en vierwielaandrijving moeite zich vast te grijpen, waardoor er sterke vermindering van de tractie optreedt. Het predicaat 'terreinauto' is dus niet van toepassing.

Solide krachtbron De Kuga is (voorlopig) uitsluitend leverbaar met de 2.0 liter TDCi-dieselmotor in combinatie met automatisch inschakelende vierwielaandrijving. Deze krachtbron met 136 pk en 320 Nm koppel doet uiterst stil zijn werk. De moderne dieselmotor heeft onder alle omstandigheden voldoende vermogen en is ook niet vies van een vlot sprintje. En dat ondanks z'n gewicht van 1.513 kg. De 6-versnellingsbak schakelt doeltreffend en door de juiste schakelintervallen is schakellui rijden goed mogelijk.

Eén uitrustingsniveau De Kuga is slechts in één uitvoering verkrijgbaar, als Titanium. Ondanks de manco van meerdere uitrustingniveaus, wordt de koper verwent met de meeste uiteenlopende opties. Standaard zijn onder andere: deels lederen bekleding, automatisch inschakelende dimlichten, cruise control, gescheiden airconditioning en een audiosysteem die mooie klanken voortbrengt. De Kuga zit met ESP, EBD, Anti Rollover Mitigation en elektronische remassistentie ook goed in de veiligheidsvoorzieningen. Voor de veeleisende consument heeft Ford nog meer verwennerij beschikbaar. Een blik op de optielijst concludeert dat veel accessoires uiterst betaalbaar zijn gebleven. Zo zijn 19 inch wielen tegen een meerprijs van slechts € 600,- verkrijgbaar, evenals het zeer uitgebreide X-Pack (meerprijs € 2.250,-). Het X-Pack bevat onder meer voorruitverwarming, het panaramodak, elektrische verwarmbare bestuurderstoel, lederen bekleding en 18 inch lichtmetalen velgen. Concurrerende merken vragen regelmatig torenhoge prijzen voor soortgelijke extra luxe. Ford bewijst dat het ook anders kan. Bewuste keuze Ford heeft overigens bewust gekozen de Kuga in slechts één uitvoering te leveren, omdat het merk denkt dit jaar genoeg exemplaren van de nieuwe crossover te kunnen verkopen. Voor Ford een uitgekiende mogelijkheid om de Kuga hoog in de markt te positioneren. Wanneer het koperspubliek enigszins gewend is geraakt aan de Kuga, komen er - naar verwachting - meerdere uitvoeringen (met voorwielaandrijving).

5 sterren in EuroNCAP Recent geleden werd de Ford Kuga door EuroNCAP aan verschillende botsproeven onderworpen. Dit resulteerde voor de Kuga in een maximum score van vijf sterren voor de bescherming van inzittende volwassen. Vier sterren werden er toebedeeld voor kindveiligheid en drie sterren voor voetgangersveiligheid. Met dit resultaat is de Kuga de veiligste auto in z'n klasse.

Prijsstelling Ford vraagt € 39.900,- voor de Kuga Titanium. Dat lijkt echter veel meer dan concurrenten als de Volkswagen Tiguan (vanaf € 31.090,-) en de Opel Antara (vanaf € 32.250,-). Kijk je echter - bij de zojuist genoemde concurrentie - in de prijslijst onder de categorie dieselmotoren, dan worden de prijsverschillen ineens een stuk minder met respectievelijk € 38.090,- en € 39.575,-. Die prijzen liggen weliswaar lager dan de Kuga, maar de Ford heeft een zeer rijke uitrusting. De gemonteerde opties zijn bij de concurrentie vaak tegen een hoge meerprijs leverbaar. De prijs/uitrustingsverhouding van de Ford is zeker rechtvaardig te noemen.

Resumé Ford mengt zich weliswaar laat in het overvolle SUV-segment, maar heeft met de Kuga een sterke troef in handen om te scoren. Qua rijeigenschappen is het één van de beste auto's in z'n klasse en ook aan het afwerkingsniveau kunnen niet veel concurrenten tippen. Een ander pluspunt is de zeer krachtige en stille motor, die met een gemiddeld testverbruik van 7,4 liter per 100 kilometer zuinig is. De strategische keuzes van Ford op de Kuga in eerste instantie slechts in één uitvoering te leveren zou wel eens goed uit kunnen pakken. Consumenten verwachten in deze prijsklasse een auto te kopen met een goede prijs/kwaliteitsverhouding, die ook nog eens veel waar voor hun aanschafbedrag biedt. Daarnaast zal de onderscheidende vormgeving veel mensen aanspreken. Zeker als je eens wat anders wil dan een collega SUV-rijder. Kortom, kies je voor de Ford Kuga? Dan maak je simpelweg een juiste beslissing. Echter, als Ford echt wil scoren met de Kuga, dan zal het spoedig meerdere uitvoeringen moeten uitbrengen. Kopers die wel vallen voor de looks van de Kuga, maar die niet zonodig behoefte hebben aan al de luxe, slaan de Ford-dealer bij voorbaat over.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer