Eén van de belangrijkste punten van kritiek op de Ford Kuga was net zijn uiterlijk, waarvan velen vonden dat er te veel karakter verloren was gegaan ten opzichte van de eerste generatie. Hij kreeg omschrijvingen als ‘anoniem’, ‘bleek’ of ‘Japans’… Deze update wil net daar wat aan verhelpen.
Zoals de Edge
Door een frontpartij over te nemen die inspiratie haalt uit die van de grotere Edge, vangt Ford twee vliegen in één klap. Eerst en vooral krijgt de Kuga flink wat karakter bij, en zelfs wat assertiviteit en sportiviteit. Ook de achterkant gaat die kant op, het is ook net wat klanten van een SUV verwachten. De Kuga wordt plots een auto die wel opvalt in het verkeer.
Daarnaast is die stijl ook terug te vinden in de kleinere EcoSport, waardoor Ford een duidelijke lijn gedefinieerd heeft voor zijn SUV-familie. Die familie zal in de komende drie jaar vijf leden tellen: EcoSport, Kuga, Edge, Ranger… en we moeten er dus nog één bij krijgen. Spannend.
Nu we hier toch zijn
Noch u noch wij zijn het nog gewend om een dergelijke ingrijpende facelift te zien bij een auto die halfweg zijn carrière zit. Wat ons doet denken dat die extra injectie aan karakter precies het hoofddoel van de facelift was. Maar toen ze toch bezig waren, hebben de ingenieurs ook de rest van een update voorzien. Zoals het infotainmentsysteem bijvoorbeeld. De Kuga krijgt nu de derde generatie van het SYNC-systeem, dat merkelijk vriendelijker is voor de gebruiker en over flink wat functies beschikt die je met je stem kan bedienen: niet alleen volume of telefoonkeuzes, maar hij leest bijvoorbeeld ook sms’en voor. We zijn geneigd te zeggen dat Ford momenteel beschikt over één van de eenvoudigste en dus best ontworpen multimediasystemen van het moment.
Wat rijhulpen betreft was de Kuga al best goed voorzien, maar er komt nu nog een volautomatische parkeerassistent bij en ‘cross traffic alert’ dat bij blind achteruitrijden best nuttig kan zijn. De catalogus is voor de gelegenheid vernieuwd. Trend en Titanium blijven als uitrustingsniveaus, Titanium+ ruimt plaats voor ST Line en van de Kuga bestaat voortaan ook een luxueuze Vignale ‘premium’ versie.
1.5 TDCi
Duiken we onder de motorkap dan. Daar is de 1.6 EcoBoost ingeruild voor een 1.5 met dezelfde vermogens (150 pk en 180 pk), maar minder dorstig. De basisdiesel is voortaan de 1.5 TDCi met 120 pk, die de 136 pk sterke 2.0 TDCi naar de prullenmand verwijst. Er is ook geen 163 pk-variant meer van die laatste. De keuzes zijn voortaan beperkt tot 150 pk of 180 pk met de 2.0 TDCi. Die i-AWD vierwielaandrijving is beschikbaar vanaf 150 pk, ongeacht de brandstofkeuze. Met de 180 pk diesel is dit zelfs de standaardconfiguratie. Het enige slechte nieuws is dat je de automaat niet kan combineren met voorwielaandrijving.
Jammer genoeg kunnen we u nog niet zeggen wat de 120 pk 1.5 TDCi in de Kuga geeft in onze rij-omstandigheden want wij trokken voor de eerste kennismaking naar Finland, waar al een eerste sneeuwlaag de wegen bedekt had. i-AWD bleek dus noodzakelijk, waarbij we konden vaststellen dat zelfs in de sneeuw de aandrijving opvallend stabiel bleef. De sensoren die het werk van de transmissie berekenen zijn verbeterd, en dat voel je ook echt. Hij is zeer efficiënt.
Voor het overige valt er weinig meer te melden. De Kuga blijft een bijzonder comfortabele auto, goed afgewerkt en minder duur dan rivalen met gelijkaardige motor en uitrusting. We blijven ook vinden dat een 2.0 TDCi met i-AWD onder 6 l/100 km zou moeten zakken wanneer je 150 kilometer aflegt met de cruise control ingesteld op 85 km/u. Dat is niet het geval. Ligt de fout bij de temperatuur die naar -7 graden dook? Misschien.
De nieuwe Kuga start aan 20.992 euro.
Ford Kuga 2.0 TDCi 150 i-AWD |
---|
Motor: Viercilinder turbodiesel, 1.997 cc |
150 pk bij 3.500 opm |
370 Nm bij 2.000 – 2.500 opm |
0-100 km/u: 9,9 sec |
Top: 192 km/u |
Verbruik: 5,2 l/100 km |
Testgemiddelde: 6,3 l/100 km |
CO2: 135 g/km |
Prijs: 29.728 euro |