Vandaag zijn het de premium berlines en break en de SUV’s in alle vormen en maten die de aandacht trekken van de kopers. Toch lijkt de rol van de klassieke familie-auto’s nog niet uitgespeeld. Het bewijs? Ford rolt net de vierde generatie van de Mondeo uit. Daarvan zijn er drie carrosserievormen, verschillende nieuwe technologische toepassingen en krachtige motoren. Bij een eerste kennismaking laat hij een solide indruk na, ook al wordt hij zoals u weet niet langer in België gemaakt.
Statiger
U kan het zelf ook wel uit de foto’s afleiden: wat ook de carrosserievorm is, de Mondeo is niet diegene die hoofden doet draaien op straat. Ford laat het design zachtjes evolueren van de ene generatie op de volgende. Je raakt wel makkelijk gecharmeerd door de lichtblokken met hun led-lichten, de vloeiende lijnen en het gezicht dat op een Aston Martin geïnspireerd lijkt. Hij is ook 9 cm gegroeid ten opzichte van de vorige generatie, tot 4,87 meter. Dat doet het beste vermoeden voor het interieur.
Weldoordacht
Het ruimtegevoel is het eerste wat opvalt aan boord. Dat is nog meer het geval in de Clipper, die bij ons goed moet worden voor meer dan de helft van de verkoop. Vooraan nemen bestuurder en passagier plaats in goede stoelen, met uitstekende steun. Voor hun ogen strekt zich een interieur uit dat is opgetrokken in verschillende tinten grijs. De indruk is kwaliteitsvol, zowel wat het dashboard betreft als de middenconsole. Op die laatste tref je niet langer een massa knopjes aan. Gelukkig maar. In de plaats is het Sync2-systeem gekomen, met stembediening die toelaat redelijk intuïtief door de menu’s te gaan. Zo bedien je vlot telefoon, navigatie en airco. Achteraan is het comfortabel voor twee volwassenen. De middenste zitplaats is een reserveplaats, zoals zo vaak.
Vanuit een praktisch oogpunt appreciëren we de klassieke indelingsmogelijkheden, met een 60/40 neerklapbare achterbank. Zo groeit de koffer van 488 liter naar 1.630 liter. Hij beschikt over een vlakke bodem en lage laaddrempel.
Airbags in de gordels
Als goede familiewagen wil de Mondeo ook veiligheid uitstralen. Hij innoveert zelfs met airbags die in de gordels zijn ingewerkt op de achterste zitplaatsen (zie video). Daarnaast kan Ford de Mondeo voorzien van een waarschuwingssysteem dat in werking treedt wanneer de aandacht van de bestuurder verslapt. Daarnaast zijn er een dodehoeksensor, en een cruise control die voetgangers kan detecteren. Hij kan ook zelfstandig parkeren. De verschillende veiligheidssnufjes zijn verwerkt in packs.
Reiziger
Voor de eerste kennismaking stelde Ford vooral zijn 1.5 EcoBoost benzine met 160 pk (240 Nm – 134 gr/km CO2), de 2.0 TDCi turbodiesel met 180 pk (400 Nm – 115 gr/km CO2) en de benzine hybride met 187 pk (173 Nm – 99 gr/km CO2) onder de aandacht. Wij concentreerden ons vooral op de diesel. Bij lage toerentallen toont die zich wat lui, maar tussen 2.000 en 3.500 opm is hij erg op zijn gemak. Daarboven valt hij weer wat plat. Toch kan je met de Clipper makkelijk een strak ritme aanhouden. Alleen op bochtige baantjes moet je aan de slag met de versnellingsbak. Op gemengd parcours zagen we een verbruik dat niet boven 8 l/100 km steeg, terwijl hij toch in 8,3 seconden de 100 haalt en een top 225 km/u mogelijk is. Deze Ford Mondeo Clipper weet van wanten. Hij laat zich nog beter plaatsen, de ophanging zorgt voor een aanvaardbaar compromis om het comfortabel te houden voor de inzittenden en de koetswerkbewegingen blijven binnen de perken. Zijn remmen bijten, zoveel is zeker. Met deze Ford Mondeo Clipper aan 32.700 euro weet je dat je over een betrouwbare familiewagen kan beschikken.