Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ford Mondeo Facelift – Extra raffinement

De kritieken waren lovend, toen Ford de huidige Mondeo in 2007 op de markt gooide. Maar in een segment dat meer richting ‘prestige’ evolueerde, kwam hij net iets te kort. Dat ‘iets’ probeert Ford nu te corrigeren in een facelift, die meer raffinement brengt.

Meer raffinement vertaalt zich in de vormtaal. De gefacelifte Mondeo ziet er plots een stuk eleganter uit. Het designteam kreeg dat voor elkaar door enkele nieuwe touches aan te brengen, en enkele minder geslaagde lijnen van de pré-facelift weg te gommen.

Wat meer hier, wat minder daar

Het volstond om de chroom decoratie te verhuizen naar een plek waar ze zin heeft, rond de ruiten bijvoorbeeld. De mistlichten zijn wat in omvang gekrompen om ruimte vrij te maken voor de led-dagrijlichten, de verhoudingen tussen het wit en het rood in de achterlichtblokken zijn herzien (en van leds voorzien), de omvang van de koelopeningen is herbekeken, de motorkap straalt meer kracht uit en er zijn enkele spoilers bij gekomen. Het gevolg is een Mondeo die minder saai oogt, en meer stijl en dynamiek uitstraalt. Raffinement, dus.

Die discrete elegantie is doorgetrokken naar het interieur, met de terugkeer van mat plastic. Daarmee voegt de Mondeo zich opnieuw bij de smaak van de dag, maar straalt hij ook merkelijk meer kwaliteit uit.

Nieuw speelgoed

Maar er is meer dan looks alleen in het leven. De Mondeo speelt in een felbevochten segment, waar de gadgetcount beslist over winst of verlies. Ford speelt volop mee, en biedt nu in de Mondeo onder meer een achteruitrijcamera aan, een 7 inch aanraakscherm, een dodehoekmonitor en een ‘wakend oog’ in de achteruitkijkspiegel dat checkt of de bestuurder nog wel alert is. Misschien nog niet helemaal ‘nerdy’, maar goed op weg om het te worden.

Geen Econetic

De 1.8 TDCi verdwijnt. De 2.0 TDCi met 115 pk (5,3 l/100 km, CO2: 139 gr/km) is voortaan de instapdiesel. Hij is ook beschikbaar met 136 pk en, dit is nieuw, met 163 pk.  De hogere vermogens hebben volgens de Fordcijfers geen invloed op verbruik en CO2-uitstoot ten opzichte van de 115 pk. De 2.2 TDCi kan zo van 175 pk naar 200 pk klimmen (6,0 l/100 km, CO2: 159 gr/km).

Bij de benzines verliezen we de 2.3 en de 2.5. De 2.0 met 145 pk blijft, maar krijgt hulp van de nieuwe 1.6 Ecoboost met 160 pk en de 2.0 Ecoboost, beschikbaar met 200 pk en 240 pk.

Momenteel heeft Ford geen Econetic versie van de Mondeo in de pipeline zitten. Maar de brandstofbesparende maatregelen van de Econetic-versies, vind je wel in alle Mondeo’s terug. Zo zijn er remenergierecuperatie en de Eco Coach, die je aanwijzingen geeft om zuiniger te rijden. De 2.0 TDCi en de 2.0 Ecoboost krijgen bovendien de draaiende lamellen, achter de grille, die de luchtstroom verbeteren. Tot slot duikt de PowerShift op, de gerobotiseerde manuele versnellingsbak met dubbele koppeling. Standaard vind je hem bij de Ecoboost met 200 pk en 240 pk, hij is een optie bij de 2.0 TDCi 136 pk en 163 pk.

PowerShift of niet?

De soortgelijke DSG-versnellingsbak van VW/Audi steekt er duidelijk nog steeds met kop en schouders boven. We testten de PowerShift in combinatie met de 2.0 Ecoboost met 240 pk en hadden het gevoel dat de versnellingsbak de goede wil van de motor in de kiem smoorde. Misschien dat Ford ook hier wat meer raffinement kan injecteren. In afwachting raden we de manuele versnellingsbak aan. Zeker wanneer je het graag wat voelt vooruitgaan.

De Mondeo 2.0 TDCi (115 pk) begint in Trend-uitvoering aan 26.900 euro. Tijdens de lanceringsperiode wordt hij gratis uitgerust met een pack ter waarde van 4.235 euro (satnav met aanraakscherm, bluetoothuitrusting, parkeersensoren vooraan en achteraan,...).

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 06

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Autotests · Ford
2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
Ontdek meer