Dat is zo ongeveer het gesprek samengevat dat we met de persdienst van Ford hadden bij het begin van de zomer. Maar eigenlijk moeten we ons vooral schamen, want de Ford Mondeo Hybrid Clipper (de break) was één van de wereldpremières van het voorbije autosalon van Brussel. We geven ootmoedig toe dat we hem daarbij wat over het hoofd gezien hebben. Tijd om het goed te maken.
Weinig tam-tam
Maar anderzijds, daar waar andere constructeurs van de daken schreeuwen dat ze een hybride in hun gamma hebben, valt ook op dat Ford zijn communicatie over de hybride Mondeo wel erg discreet houdt. Alsof het merk er eigenlijk geen wenst te verkopen. Alsof het momenteel niet belangrijk is om de groene kaart te trekken in je gamma. Bovendien blijkt de Ford Mondeo Hybrid in de praktijk niet eens slecht.
Zoals Toyota
Ford biedt de Mondeo Hybrid uitsluitend als break (Clipper) aan. Het gaat om een klassieke hybride, zoals de Toyota Prius. Geen plug-in met stekker om te laden dus. Hij combineert een 2-liter benzinemotor met een elektrische motor, beide gecombineerd goed voor 187 pk. De batterijen hebben een bescheiden capaciteit van 1,4 kWh, maar ze volstaan voor dit type auto en maken het mogelijk om verbazend grote stukken van een traject puur elektrisch af te leggen. Ford heeft hem gehomologeerd volgens de WLTP-normen, met een gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km en 113 g/km CO2. Waarmee dit de meest groene Mondeo in het gamma wordt.
Iets minder break
Uiterlijk kan je de Ford Mondeo Hybrid Clipper niet van een andere Mondeo break onderscheiden. In het interieur zijn er wel enkele verschillen, zoals op het dashboard bijvoorbeeld. Dat is eigen aan de hybride, maar het had wel iets meer uitleg mogen geven. Ook in de koffer laat het hybride aspect zich voelen, want de batterijen nemen een deel van de beschikbare bagageruimte weg. Zo blijft er nog 403 liter koffer over, tegenover 525 liter in een gewone Mondeo Clipper. In onze ontmoeting met de Mercedes 300de break stelden we nog hoe idioot het was van Mercedes om de batterijen in de vorm van een echt bult in de koffer te leggen in plaats van ze uit te spreiden om toch een vlakke laadvloer te behouden. Dat is precies de keuze die Ford gemaakt heeft. Onder de dubbele laadvloer steken langs de ene kant batterijen, aan de andere kant krijg je nog een bijkomende bergruimte ter beschikking. En vooral: wie de koffer opent, ziet een mooie, vlakke laadvloer.
Stadsbreak
Onderweg valt dit onbekende hybride systeem op door zijn ontzettende efficiëntie, meer bepaald bij de recuperatie van de remenergie. Wanneer je de batterijen leeggereden hebt in de ‘zero emission’ modus, blijken die al na enkele minuten rijden opnieuw beschikbaar, waardoor de Mondeo Hybrid snel opnieuw zijn elektrisch potentieel kan aanspreken. Het resultaat? Wie in de stad zacht rijdt en anticipeert, zal in de praktijk zien dat een gemiddeld verbruik van 5 l/100 km haalbaar is. Dat is behoorlijk goed voor een auto van deze omvang. Net als met enkele hybride Toyota’s van voor de nieuwste Rav4, blijkt de snelweg het feestje te vergallen. Daar stijgt het verbruik van de Ford Mondeo Hybrid Clipper, maar het ontspoort niet. Tijdens onze testweek reden we ook naar de hoogste punten van ons land, wat niet de beste omstandigheden zijn voor het verbruik. Maar uiteindelijk tekenden we nog 6,7 l/100 km op, wat we voor een grote break met benzinemotor en 187 pk best een aardig cijfer vinden. Een echte kilometervreter zal er zijn diesel niet voor laten, maar dit is toch een best mooi resultaat.
Wat ons dus een hybride break oplevert die weinig verbruikt, die met een prijskaartje van 38.000 euro nog best redelijk blijft en die eigenlijk geen echte rechtstreekse concurrenten heeft. Dit is een auto die eigenlijk best uit de schaduw mag treden. Is er nog iemand wakker op de marketingafdeling?
Ford | Mondeo Hybrid Clipper |
---|---|
Motor | elektrische motor + viercilinder benzine, 1.999 cc |
Pk | 187 pk bij 6.000 opm |
Nm | 173 Nm bij 4.000 opm |
0-100 km/u | 9,4 sec |
Top | 187 km/u |
Verbruik (WLTP) | 5,0 l/100 km |
Testverbruik | 6,7 l/100 km |
CO2 (WLTP) | 113 g/km |
Prijs | 38.085 euro |