Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Test: Ford Mondeo Clipper 1.6 TDCi Econetic – Zuinigheidskampioen

Niet enkel in de Cristal Arena huist een kampioen. Nog geen tien kilometer verder wordt de Ford Mondeo Econetic gebouwd, een eersteklas zuinigheidskampioen.

Je bent een middenklasse break en net als iedere andere auto moet je downsizen: een kleinere motor voor minder verbruik en CO2. Dan krijg je gegarandeerd een 1.600 turbodiesel onder de kap. Volkswagens meest bescheiden Passat ooit doet het met de 1.6 TDI. Idem dito voor de reuze Skoda Superb Combi, die hierdoor het label GreenLine opgeplakt krijgt. En dezelfde trend wordt voortgezet bij de Volvo V60 DRIVe en de gloednieuwe Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi.

Kleinere turbo’s

Daarmee hebben we ineens de belangrijkste tegenspelers van deze Mondeo Clipper. Want het recept is bij Ford exact hetzelfde: een 1.6 TDCi turbodiesel en een groene badge - Econetic in dit geval. Maar anders dan bij pakweg de Peugeot 508 SW 1.6 e-HDi kunnen motor en versnellingsbak het hier zeer goed met elkaar vinden. De 1.6 Duratorq met een vermogen van 115 pk en een koppel van 270 Nm kreeg kleinere turbo’s met een variabele geometrie opgeschroefd. Die helpen hem vlotjes van de ene naar de andere versnelling stuwen.

Heerlijk zuinig cruisen

Standaard is de Econetic gekoppeld aan de handgeschakelde Durashift-zesversnellingsbak die je ook in de andere Mondeo’s vindt. Een prima ding trouwens. Alleen is hier de eindoverbrengingsverhouding verlengd voor een nog lager verbruik in de hoogste versnelling. Dat in combinatie met de - eveneens standaard - cruise control maakt dat het met de Econetic heerlijk zuinig cruisen is op de autosnelweg.

Aan de verkeerslichten

Met een acceleratietijd van 0 tot 100 km/u in 12,2 seconden mengt hij zich liever niet tussen de sprinters, maar daar hadden we in deze Mondeo eerlijk gezegd geen behoefte aan. We genoten van het riante rijgedrag, het prima zitcomfort en de opgewaardeerde materialen waardoor hij zijn leeftijd handig weet te verbergen. En aan de volgende verkeerslichten was het nog meer genieten. Van de stilte, dankzij de handige start/stop die de motor stillegt. Ford geeft een gemengd verbruik op van minder dan 4,3 liter (met een CO2-uitstoot van 114 g/km). Dat is wat te optimistisch, maar met een fluwelen voet haalden we toch een mooi gemiddelde van 4,8 liter.

Sparen

De user interface van de boordcomputer is een doolhof, maar de volhouders komen uiteindelijk terecht op een leuk en nuttig speeltje, namelijk de Ford EcoMode. Die beloont de bestuurder met groene blaadjes voor zuinig schakelen, anticiperen op het verkeer en een lage snelheid. De Ford Mondeo Clipper Econetic is er vanaf 27.400 euro. Dat maakt hem 350 euro duurder dan zijn gewone evenknie met identieke motor. Ford telt dus goed door voor een gesloten radiatorrooster, een verlaagde ophanging (10-15mm) en banden met lagere rolweerstand. Toeval of niet, maar de ecopremie van 3 % maakt het verschil meer dan goed.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2024 FORD MUSTANG DARK-HORSE 06

Test: Ford Mustang, de laatste van zijn soort? (2024)

Autotests · Ford
2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
Ontdek meer