We schreven het al toen we de gefacelifte Mondeo een eerste keer kortstondig onder handen mochten nemen: Ford heeft niet alleen voor een update gezorgd, maar ook voor een upgrade, en daar kan de potentiële koper alleen maar blij om zijn.
Verbeterde afwerking
Eenvoudig gesteld: we hebben bijna alleen goed nieuws te melden. De Mondeo blijft ook na de facelift rijden als een Mondeo, maar je neemt wel plaats in een beduidend beter afgewerkte auto. En eerlijk gezegd, na ons eerder contact met de nieuwe C-Max, was dat geen evidentie. Kwaliteit zit blijkbaar meer ingebakken in Fords Genkse vestiging, dan in de Duitse fabrieken van het ‘blauwe ovaal’.
Led-dagrijlichten
De gefacelifte Mondeo valt eenvoudig te herkennen, aan zijn rijtje led-dagrijlichten. Daarnaast geven het nieuwe bumperdesign en de hertekende motorkap de Mondeo wat meer karakter. Nog niet echt premium, maar hij zoekt zichtbaar de aansluiting met de top van het segment.
De belangrijkste wijzigingen heeft Ford voor de binnenkant gehouden. In de oude Mondeo beleefde je wel flink wat stuurplezier, maar de povere kwaliteit van de materialen in het interieur zette daar wel een domper op. Al na enkele duizenden kilometer zag de binnenkant eruit alsof hij er al enkele tienduizenden had gedaan. In de vernieuwde Mondeo valt meteen op dat de materialen erop vooruit zijn gegaan. Meer soft touch plastic, minder harde hoeken, minder stukken die loskomen. Alles voelt solide aan, en dat was in het verleden wel anders.
Flinke klepper
De Clipper die we hier testen, blinkt bovendien uit in gebruiksgemak. De Mondeo is nog steeds een klepper in zijn segment, met een lengte van 4,8 meter en een breedte van net geen 1,9 meter (zonder zijspiegels). Dat geeft niet alleen voor de inzittenden een zee van plaats, maar ook voor bagage. De koffer van de Clipper kan tussen 549 l en 1.740 liter aan bagage slikken. Meer nog dan de cijfers, valt het gebruiksgemak van de koffer op. De laadopening is groot, de drempel laag en er liggen weinig obstakels in de weg.
De 2.0 TDCi is beschikbaar in verschillende vermogens, van 115 pk tot 163 pk. Het prijsverschil is relatief beperkt. Met 115 pk kost de Clipper 27.050 euro, met 163 pk is dat 29.550 euro. Maar de BIV is natuurlijk hoger, al ligt de verkeersbelasting op hetzelfde niveau.
5,3 l/100 km... in het echt
Met 163 pk en 340 Nm komt de Mondeo makkelijk onder stoom. Al van minder dan 1.500 opm pikt hij, om bij 2.000 opm een flinke push te geven die voortduurt tot 4.000 opm, en dat in elk van zijn 6 versnellingen. Qua wegligging blijft hij de referentie in zijn segment vormen, al kan hij op een smal wegje behoorlijk breed lijken. Hij haalt 215 km/u en staat in 9,1 sec aan 100.
Ford geeft 5,3 l/100 km op (CO2: 139 gr/km) en – surprise – dat is ook wat we optekenden na een zuinig ritje. Hij blijft makkelijk rond 6 l/100 km zweven met een iets dynamischer rijstijl. Kortom, niets dan lof.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Ford
Klik hier en zoek uw occasie Ford Mondeo Clipper tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Ford Mondeo Clipper, en een selectie van tweedehandse