Toen we recent nog de nieuwe Ford Mondeo naast de nieuwe Volkswagen Passat plaatsten, was het ons al opgevallen. Eigenlijk is de Passat de meest dynamische van de twee.
Eigen publiek
Ook hier, met de zwaardere 2.0 turbodiesel met 180 pk, valt meteen op dat de Mondeo wat van zijn kwiekheid kwijt is. Nu zijn we de eerste om het belang van rijdynamica te relativeren. Maar Ford had er wel een handelsmerk van gemaakt. Waar de Mondeo nooit kon wedijveren met de premiumconcurrenten, had hij wel zijn eigen publiek. Als het op leuk sturen aankwam, had hij geen (voorwielaangedreven) concurrenten. Dynamisch scheert hij niet langer hoge toppen, al moet je dat vooral zien dat de Mondeo nu hetzelfde niveau haalt als zijn concurrenten. Geen onaangename verrassingen, maar ook geen buitenbeentje meer.
Dat Ford hier wat op terugkomt, toont vooral aan dat het merk de Mondeo als een ernstige keuze naar voor wil schuiven. Bekijk de Clipper in profiel, en je ziet heel wat Audi. Ook aan de binnenkant straalt hij meer Passat uit, zonder de afwerking te benaderen van VW.
Behoorlijk verbruik
De 2.0 is intussen een beproefde motor, hier met 180 pk en voor de gelegenheid gekoppeld aan de zestraps dubbelekoppelingsbak (Powershift). De motor kreeg een nieuwe bovenbouw en verbeterde injectie. In het nat moet je omzichtig met het gaspedaal omspringen, op droog wegdek is de tractie voorbeeldig. Op zijn zuinigst kom je toe met 5,3 l/100 km, gemiddeld eindigden we de test met 6,3 l/100 km. Dat is een behoorlijk cijfer voor een automaat, vooral omdat de Mondeo met zijn 1.600 kilogram geen lichte jongen is.
Die omvang straalt hij ook uit, en doet verwachtingen ontstaan. De Mondeo Clipper ziet er met zijn 4,86 meter lengte en 1,8 meter breedte uit als een ontzettend ruime gezinsbreak. De realiteit is toch enigszins anders. De koffer (488 liter) blijkt uiteindelijk door de gebrekkige hoogte en een relatief smalle opening snel gevuld. Met de achterbank plat kom je toch aan een respectabele 1.630 liter. Maar op vakantie zal een dakkoffer toch snel een noodzaak zijn. Niet wat je zou denken wanneer je de Mondeo Clipper op het eerste gezicht bekijkt.
Flinke factuur
Dit is een top-Mondeo, en dat voel je aan de factuur. 34.700 euro is een flink budget voor een Ford, en dichtbij de premiummerken. De Powershift schakelt snel, en helpt hem aan een sprint naar 100 in 8,7 seconden. Het nadeel: een CO2-uitstoot van 128 gram zal hem weinig vrienden in de fleetsector opleveren. Anderzijds: de Mondeo heeft recente veiligheidstechnologie en infotainment gekregen. De rijvakassistent kan corrigeren, hij beschikt over verkeersbordherkenning en in het multimediasysteem met aanraakscherm heeft digitale radio een plaats gekregen. Dankzij zijn goede geluidsisolatie en het ruimtegevoel aan boord, mag hij zich één van de betere middenklassers noemen. Maar dat eigen karaktertrekje dat hem bijzonder maakte, is hij jammer genoeg kwijtgeraakt.