Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Eerste contact: Ford Mustang – Welkom in Europa, baby

Ford had het al maanden geleden beloofd, dat het eindelijk officieel via zijn dealers de nieuwe Mustang in Europa zou verdelen. Dit betekent niet alleen dat je niet langer via de importkanalen moet, maar ook dat Ford de Mustang nog echt heeft aangepast voor Europa.

De eerste reden om eindelijk een Mustang op je shoppinglijst te zetten: je kan gewoon naar de Ford-dealer om de hoek – tussen de Focus’en en de Fiesta’s – op onderhoud, of indien nodig om de garantie te doen naleven.

Redelijk

Dit is een heel redelijk argument, maar lang niet het enige dat deze auto naar voor kan schuiven. De Ford Mustang is in de Verenigde Staten steeds een rationele keuze geweest. Hij wil flink wat paarden voor behoorlijk weinig geld brengen. Bij ons moet je er waanzinnige rijtaksen voor over hebben, om van dit Amerikaans plezier te mogen proeven. Of je moet meteen voor een oldtimer gaan. De V8 is bovendien pas vrij laat in zijn geschiedenis onder de motorkap van de Mustang gekomen. Oorspronkelijk had hij slechts een naar Amerikaanse normen bescheiden zescilinder meegekregen.

De Ford Mustang die we nu te zien krijgen, volgt die filosofie eigenlijk perfect. Zijn prijs blijft heel competitief, en komt met een 2.3 turbomotor… met slechts vier cilinders. Bescheiden zouden we hem niet noemen, hij komt nog steeds aan 317 pk en 430 Nm. Dat is minder dan de V8, maar anderzijds: dit is wel de motor die we in de volgende Focus RS mogen verwachten. Met een 0 naar 100 in 5,8 seconden en een top van 233 km/u is hij voldoende snel om verrassingen te veroorzaken. Je kan, wanneer je voorzichtig bent tenminste, het verbruik onder 8 l/100 houden. Ford geeft zelf 8,0 l/100 km op en 179 gr/km CO2. Onder de indruk? Wij wel hoor.

Je moet er zelfs niet aan twijfelen, deze motor heeft voldoende in huis om je duchtig te amuseren in de nieuwe Mustang. Hij komt met een uitstekende manuele zesbak (automaat in optie) die het beste uit de motor naar voor brengt. Hij schakelt precies, wat stoer en met korte schakelwegen. Ja OK, een viercilinder klinkt niet als een V8. Maar Ford heeft nog op het geluid van de uitlaat gewerkt en een resultaat gecomponeerd dat wel in lijn ligt met het stoere uiterlijk van de pony car. Ford vraagt 35.000 euro (cabrio: +4.000 euro), wat eigenlijk zo goed als cadeau is. Leder, airco enzovoort zit er reeds allemaal in.

The Beast

Moest je de fiscale rekening kunnen uitschakelen, het zou heel moeilijk zijn om te weerstaan aan de V8. Die is slechts 5.000 euro duurder dan de viercilinder. En dank krijg je een 5.0 V8 met 420 pk. Wat klinkt dat toch goed, zo’n Amerikaanse atmosferische V8. Hij vliegt niet vooruit, al is 4,8 seconden voor de 0 naar 100 toch niet min, maar is steeds beschikbaar. Hij drukt je meteen in je stoel, en het duurt lang voor je de volgende versnelling moet opzoeken. Zoals iedereen weet: het is beter wanneer het langer duurt. De manuele zesbak is de standaardkeuze, een automaat kost 2.000 euro extra.

De kers op de taart is de wegligging. Hij helt niet over, het stuur communiceert zoals wij dat verwachten, het koetswerk deint niet, het ESP is discreet en laat zich in de Track-modus zelfs uitschakelen. De ophanging is meer op dynamiek afgesteld, zonder het comfort compleet uit het oog te verliezen. Je zou al bijna denken dat de Mustang voor de Europese markt is geboren. Zelfs de meest veeleisende chauffeurs zullen onder de indruk zijn van de rijkwaliteiten van deze Ford Mustang. Dit is zonder twijfel de beste in de rij, want hij weerlegt tal van vooroordelen over Amerikaanse auto’s. Voor deze prijs heb je bovendien slechts een basismodel bij de Duitsers. Geef toe, u wil wel een simulatie laten maken van wat hij u zou kosten, niet?

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

2022 FORD RANGER PLATINUM -2

Test: Ford Ranger Platinum, luxe-pickup? (2024)

Autotests · Ford
Test Ford Tourneo Custom 2023 1

Test: Ford Tourneo Custom – Volkswagen wie?

Autotests · Ford
2023 FORD BRONCO BADLANDS 01

Test: Ford Bronco, guilty pleasure (2023)

Autotests · Ford
Ontdek meer